Serviciile de asistență socială și școlile vor avea un rol mai activ în monitorizarea și susținerea copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate. Astfel, potrivit unei hotărâri de guvern, în ultimul trimestru al fiecărui an, serviciile de asistență socială trebuie să ceară și să primească în maxim două săptămâni, de la școli, informațiile (datele personale și adresele de domiciliu ale copiilor și ale familiilor acestora) despre copiii ai căror părinți sunt plecați în afara granițelor. În baza acestor informații, asistenții sociali sunt obligați să verifice la adresa de domiciliu a copilului copilului dacă părinții plecați în străinătate au notificat, conform legii, plecarea și dacă persoanele desemnate pentru îngrijirea copilului îndeplinesc anumite condiții (să fie majoră, să facă parte din familia extinsă și să aibă condiții materiale și calități morale pentru creșterea și îngrijirea unui copil). După verificarea acestor lucruri, asistența socială este, de asemenea, obligată, să viziteze periodic (la un interval de maxim două luni) persoanele desemnate, pentru a le informa și îndruma cu privire la răspunderea ce le revine în creșterea și îngrijirea copilului. Ulterior, vizitele vor fi realizate semestrial. În paralel, asistentul social trebuie să urmărească și situația școlară a copiilor rămași acasă și, în cazul în care se constată o scăderea a performanțelor școlare, să informeze în scris cadrele didactice, pentru a le avertiza să apeleze la consilierii școlari din centrele județene de resurse și asistență educațională, pentru a interveni în sprijinul copilului, precum și la sprijinul unui psiholog sau al direcției de protecția copilului atunci când există suspiciuni de afectare a stării emoționale a copilului.
În urma vizitelor la domiciliul copilului, asistenții sociali trebuie să întocmească un raport ce va fi adus la cunoștință atât familiei, cât și persoanei care îngrijește copilul, raport ce va conține informații cu privire la performanțele școlare, starea fizică a copilului, grupul de prieteni și anturajul acestuia. În cazul în care, în urma evaluării, se constată că există suspiciuni de afectare a stării emoționale a copilului, situația școlară și integrarea acestuia în mediul școlar nu se îmbunătățesc, starea sa de sănătate este degradată sau este constatată afilierea copilului la grupuri cu un comportament infracțional, reprezentantul social are obligația de a solicita în scris sprijinul serviciilor de specialitate, în conformitate cu problemele remarcate. În cazul identificării unor semne de abuz/neglijență/exploatare, va fi contactată direcția generală de asistență socială și protecția copilului pentru inițierea procedurilor prevăzute de lege.
La 30 septembrie 2014, în evidențele primăriilor se aflau aproximativ 83.000 de copii cu cel puțin un părinte plecat în străinătate.
Din 2013, părinții care pleacă la muncă în străinătate au obligația să notifice serviciile publice de asistență socială cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi țara cu privire la acest aspect.