Astăzi, 23 septembrie 2019, a avut loc prima traversare cu bacul a Punctului de frontieră RO-RO – Isaccea-Orlovka. Trecerea-pilot a avut loc atât cu autoturisme, cât și cu o cisternă, și nu a întâmpinat nicio problemă, astfel că ambele părți – română și ucraneană – și-au exprimat încrederea că în scurt timp, punctul de frontieră va fi deveni operațional.
La eveniment au participat oficiali locali (prefectul județului Tulcea, Lucian Furdui, preşedintele CJ Tulcea, Horia Teodorescu, primarul oraşului Isaccea, Anastase Moraru), alături de reprezentanți vamali și ai poliției de frontieră, respectiv delegația ucraineană condusă de vicepreședintele Consiliului Regional Odessa, Yuri Dimchoglo, și de primarul orașului Izmail, Andrii Abramcenko.
„Această trecere de frontieră scurtează traseul rutier atât spre Republica Moldova cât şi spre nordul Ucrainei cu aproximativ 200 de kilometri, iar din punct de vedere al transportului de mărfuri contează foarte mult.”, a declarat prefectul judeţului Tulcea, Lucian Furdui.
Autoritățile din județul Tulcea și din Regiunea Odesa (Ucraina) au avut recent o întrevedere pentru punerea la punct ultimele detalii privind deschiderea Punctului de Trecere a Frontierei de la Isaccea – Orlovka, ocazie cu care au stabilit ca noua vamă să fie deschisă oficial pe data de 1 noiembrie 2019.
În luna noiembrie a anului trecut autoritățile ucrainene au încheiat predarea clădirilor ridicate pe malul ucrainean al Dunării, în Orlovka, regiunea Odessa, către Serviciul de Vamă şi Poliţiei de Frontieră din Ucraina, pentru operaţionalizarea punctului de trecere a frontierei cu România.
Despre acest nou punct frontieră care leagă Ucraina de România se vorbește încă din 2014, iar în 2018 Guvernul României a aprobat o hotărâre privind deschiderea Punctului Internațional de Trecere a Frontierei de Stat între România și Ucraina pentru comunicație de pasageri și marfă în regim de bac și pietonal între localitățile Isaccea din România și Orlovka (Cartal), din Raionul Reni, din Ucraina. Primele discuții despre realizarea proiectului au avut loc în urmă cu două decenii (încă din anul 1998, când a fost înfiinţată Euroregiunea „Dunărea de Jos“, structură de cooperare transfrontalieră în cadrul căreia sunt asociate șase administrații regionale, respectiv județele Galați, Brăila și Tulcea, raioanele Cahul și Cantemir din Republica Moldova și regiunea Odessa din Ucraina). În februarie 2010, Consiliul Local Isaccea s-a asociat pentru 49 de ani, cu firma MBS din București, care să construiască edificiile noului punct internaţional de trecere, respectiv clădirile care vor găzdui Vama şi Poliţia de Frontieră, dar şi un hotel şi un restaurant. Suprafaţa pe care este amenajat punctul de trecere de pe malul românesc este de 13,9 hectare.
Investiţiile sunt estimate la 12 milioane de euro. În 2011, proiectul a obţinut şi susţinerea consiliului Euroregiunii Dunărea de Jos. După ce şi-au dat acordul în legătură cu înfiinţarea noului punct vamal ministerele Afacerilor Externe din România, Ucraina şi Republica Moldova şi a fost obţinut şi avizul Uniunii Europene, Guvernul a aprobat, în octombrie 2012, un memorandum referitor la „încheierea unui acord cu partea ucrainea-nă privind deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei de stat româno-ucrainene pentru pasageri şi marfă în regim rutier (bac) tip RO-RO între Isaccea (România)-Orlovca (Ucraina)“. Acordul de cooperare între guvernele României și Ucrainei pentru înfiinţarea noului punct de trecere a frontierei a fost semnat la Kiev pe 28 mai 2015 şi la Bucureşti pe 5 iunie 2015.
Deschiderea noului punct vamal creează noi premise pentru dezvoltarea micului trafic de frontieră și pe sectorul dintre Galați și Reni (Ucraina), fiind posibilă chiar înființarea unor curse cu nave de pasageri între cele două porturi la Dunăre.
În acest moment, în regiunea Odesa nu există niciun punct de trecere a frontierei ucraineano-române, cei care doresc să ajungă în România fiind nevoiţi să treacă întâi prin Republica Moldova.