Site icon TIMP ROMÂNESC

ACȚIONEAZĂ. REACȚIONEAZĂ. DECIDE

ACȚIONEAZĂ. REACȚIONEAZĂ. DECIDE este deviza sub care se vor desfășura viitoarele alegeri europarlamentare. Sloganul, logo-ul și clipul care va însoți campania de informare pentru alegerile în Parlamentul European au fost prezentate la 20 septembrie de Mădălina Mihalache, coordonator al Biroului de Informare al Parlamentului European în România, în prezența a trei eurodeputați români, reprezentanți ai principalelor familii politice europene – Marian Jean Marinescu, Corina Crețu și Adina Vălean.

Mădălina Mihalache a precizat că obiectivele campaniei de informare sunt de a forma cetățenii cu privire la alegerile europene, importanța participării lor și impactul deciziilor luate la nivel european asupra vieții de zi cu zi. Este de așteptat ca viitoarea campanie să reliefeze impactul votului cetățenilor asupra constituirii unei majorități parlamentare la nivel european care să aleagă viitorul președinte al Comisiei Europene.

Campania va avea patru etape, fiecare cu propriile obiective, adaptate etapei parcurse raportat la momentul votului propriu-zis.

O primă etapă a început odată cu lansarea sloganului – Acum e altfel! – și se va încheia în luna octombrie.

O a doua etapă se va desfășura până în februarie 2014 și se va concentra pe comunicarea temelor prioritare pentru Parlamentul European pntru a ilustra impactul lor în viața statelor și cetățenilor – crearea locurilor de muncă, combaterea crizei, buget, rolul Europei în lume și calitatea vieții (protecția consumatorului, protecția mediului etc.). Vor fi organizate dezbateri pentru a stimula intereseul și participarea cetățenilor în a-și exprima punctele de vedere.

A treia fază vizează îndemnul la vot și se va desfășura până în mai 2014. Campania va avesa formele clasice ale campaniei de informare (videoclip, spoturi audio, afișe). Este de așteptat ca partidele să își desemneze candidații pentru șefia Comisie Europene și campania instituțională să devină platforma neutră pentru dezbaterile dintre candidați.

Ultima fază este post-electorală și se va încheia la 1 noiembrie 2014, când se va constitui noul Parlament European, se va alege noul președinte al Comisiei Europene și se va alege Comisia. Inaugurarea noii Comisii se va face pe esplanada din fața Parlamentului European.

Campania costă 16 milioane de euro la nivel european, fiind considerată o campanie low cost, adică 0,038 de cenți pentru fiecare cetățean european cu drept de vot.

Campania de informare este neutră din punct de vedere politic și se va centra pe impactul deciziilor Parlamentului European asupra vieții de zi cu zi.

Eurodeputatul democrat liberal Marian Jean Marinescu, vicepreședinte al Grupului PPE, spune că trebuie explicat cetățenilor ce s-a făcut în Parlamentul European, ce impact au avut aceste decizii asupra vieții lor, exprimându-și dorința ca temele de politică internă să nu fie introduse pe agenda discuțiilor pe teme europene. În opinia sa, este de așteptat să se contureze mai clar două direcții principale – o Europă mult mai unită, aproape federalizată, și o altă direcție a celor care vor să iasă din Uniune.

În ceea ce privește desemnarea președintelui Comisiei Europene, se va încerca obținerea unui număr ct mai mare de voturi care să încline decizia în favoarea unuia sau altuia din grupurile politice reprezentate în PE. În ceea ce-i privește pe popularii europeni, este foarte posibil ca aceștia să desemneze un pachet de trei candidați – președintele Comisiei Europene, președintele Consiliului European și un candidat pentru Înaltul Reprezentant pentru Politică Externă, într-o încercare de a-și maximiza opțiunile de negociere.

Eurodeputatul Corina Crețu, vicepreședinte al Grupului Socialiștilor Europeni, apreciază utilitatea campaniei de informare, pentru că este necesară informarea cetățenilor pentru a vota în cunoștință de cauză. Aceasta a spus că Europa nu aduce numai austeritate, ci și beneficii pentru cetățenii europeni – PAC, chestiunile legate de roaming, protecția muncitorilor, mecanismele de supraveghere bancară etc. Nota particulară dată de eurosceptici va activa sentimentele antimigraționiste, motiv pentru care este nevoie de orice contribuție pentru ca românii și bulgarii să se bucure de libertate deplină începând cu 2014. În ceea ce privește reformarea Comisiei Europene, este de așteptat o confruntare îmntre grupurile poltiice europene. Grupul Socialiștilor din toate statele membre a început deja dezbaterea internă pentru desemnarea candidatului pentru președinția Comisiei Europene.

Eurodeputatul Adina Vălean, vicepreședinte al ALDE, consideră că această campanie va contribui la conștientizarea cetățenilor asupra importanței PE. Aceasta a atras atenția că toate măsurile pe care le propune Uniunea Europeană sunt pozitive, doar că diferă mijloacele prin care grupurile politice europene doresc să ajungă la ele. Acesta este punctul asupra căruia trebuie să se informeze și pe care trebuie să-l analizeze cetățenii europeni care votează pentru a identifica dacă propunerile și metodele oferite de politicieni se potrivesc cu nevoile lor și ale țărilor lor și cum se simt ei reprezentați în PE. Cetățenii nu trebuie să scape din vedere că UE nu este un pension sau vreo casă de caritate. Statele membre sunt într-o permanentă competiție pentru resurse, pentru forță de muncă, pentru influență. Toate țările, prin reprezentanții lor în toate instituțiile, sunt într-o competișie care se regăsește în acțiunea reprezentanților lor în instituțiile europene.

În România, alegerile europarlamentare se vor desfășura la sfârșitul lunii mai a anului viitor.

 

 

Exit mobile version