Site icon TIMP ROMÂNESC

Actualul context internațional relevă agravarea unor amenințări complexe și dinamice la adresa stabilității regiunii extinse a Mării Negre

Președintele României, Klaus Iohannis, a transmis luni, 29 mai a.c., un mesaj cu prilejul deschiderii lucrărilor programului ”Securitate în Regiunea Mării Negre. Provocări comune, viitor sustenabil”, ediția 2017. Mesajul a fost prezentat de Ion Oprișor, consilier prezidențial pe probleme de Securitate națională.”Tema aleasă pentru acest an, ”Forme (con)testate de putere în Regiunea Mării Negre”, este una ofertantă și sunt convins că dezbaterile vor genera o analiză obiectivă a principalelor caracteristici ale mediului de securitate din această zonă. Îmi exprim speranța că, la finalul ediției din acest an a programului, vom avea o perspectivă integrată, care să stea la baza unor decizii strategice și a unor soluții viabile atât pentru sporirea rezilienței societăților noastre, cât și pentru aprofundarea cooperării în regiune”, conform Agerpres.

”Actualul context internațional relevă agravarea unor amenințări complexe și dinamice la adresa stabilității regiunii extinse a Mării Negre. Sub influența evenimentelor politice și militare din ultimii ani, această zonă a devenit un loc de întâlnire a diferitelor sfere de influență, situându-se la intersecția unor granițe geopolitice și geo-economice sensibile.

Arealul reprezintă o frontieră maritimă a Alianței Nord-Atlantice și a Uniunii Europene, dar, în același timp, un coridor de acces strategic spre Asia Centrală și Orientul Mijlociu, tablou complicat suplimentar de axa Rusia-Turcia-Iran.

Astfel, devine cu atât mai necesară o dezbatere ale cărei rezultate să contribuie la diminuarea caracterului conflictual al regiunii și, totodată, la o mai bună fructificare a remarcabilului potențial al Mării Negre.

Este evident că o analiză a contextului de securitate trebuie să ia în calcul o agendă diversificată, în care aspectele economice, culturale, de natură socială sau identitară vin în completarea dimensiunii militare și politice.

Consider că trebuie acordată o atenție specială caracterului regiunii de spațiu aflat la confluența unor identități variate — un mozaic de state, naționalități și etnii, cu tradiții istorice, valori culturale și religioase proprii.

Instabilitatea din zonă este perpetuată de apartenența entităților statale la spații de securitate sau economice diferite, situație datorată faptului că acestea nu se află deloc în etape similare ale procesului de tranziție către democrație și economia de piață și că au viziuni proprii asupra securității regionale și globale. Este un tablou complicat, iar stadiile diferite de dezvoltare ale țărilor din zonă s-ar putea reflecta negativ asupra capacității acestora de a coopera.

Conflictele înghețate din Abhazia, Osetia de Sud, Transnistria și Nagorno-Karabah, situația de pe teritoriul Ucrainei, alături de potențialul eruptiv al unor clivaje identitare, precum cele din Transcarpatia sau Caucazul de Nord amenință, în continuare, stabilitatea și securitatea regiunii.

În același timp, nu trebuie subapreciată dimensiunea economică. Regiunea Mării Negre reprezintă poarta de intrare pentru petrolul și gazul transportat dinspre Asia Centrală și Caucaz către Europa. Securitatea infrastructurii energetice din acest sector devine, prin urmare, critică pentru securitatea energetică a Europei.

Zona Mării Negre este importantă pentru Federația Rusă. În cadrul strategiei de consolidare a statutului de putere politico-militară la nivel regional și internațional, Moscova mizează pe menținerea dominației sale politice, economico-energetice și militare în acest areal.

De anul trecut, când s-a desfășurat întâlnirea în acest format, s-au conturat tot mai clar strategiile multi-vectoriale ale Rusiei, care utilizează instrumente diversificate, un adevărat arsenal hibrid în permanentă perfecționare și adaptare.

Cu toții ne dorim ca zona Mării Negre să rămână un spațiu stabil și predictibil, însă atingerea acestui deziderat necesită depășirea unui mare obstacol: toți participanții la acest mare joc de strategie la Marea Neagră ar trebui să considere regiunea mai degrabă o zonă de convergență a obiectivelor, și mai puțin o graniță care desparte interesele divergente.

Cheia o reprezintă depășirea animozităților istorice și identificarea complementarității intereselor pentru fiecare dintre țările din regiune — cu alte cuvinte, o mai bună colaborare.

România a susținut constant necesitatea unei cooperări regionale puternice și a exprimat disponibilitatea de a lucra cu toți partenerii interesați de dezvoltarea zonei Mării Negre.

România reprezintă, la acest moment, un pol de stabilitate, în contextul unor evoluții regionale și internaționale îngrijorătoare. țara noastră a demonstrat că este un partener de încredere și poate contribui la asigurarea securității regionale pe multiple planuri — politic, diplomatic, militar — și că este pregătită să facă față provocărilor de securitate.

Progresul pe calea stabilizării regiunii pentru o dezvoltare durabilă necesită categoric o abordare mult mai activă și mai pragmatică a statelor din această zonă, dar și o implicare mai consistentă a Occidentului. Este motivul principal pentru care vom depune în continuare eforturi în vederea creșterii vizibilității regiunii Mării Negre pe agenda euroatlantică.

În încheiere, îmi exprim convingerea că acest eveniment va reprezenta un prilej excelent de a utiliza dezbaterea academică pentru un schimb inovator de idei și bune practici în scopul consolidării securității regionale.”

Exit mobile version