Criticul de film Andrei Gorzo, profesor universitar, invitatul ICR New York la „Conferințele „Leon Feraru”a povestit publicului american despre filmul românesc contemporan, în context american și internațional, miercuri, 21 octombrie.
Prezentat de directorul ICR New York, Dorian Branea, drept un critic dur, cu una dintre cele mai puternice voci din filmul românesc, cu un sentiment sigur al orientării estetice și cu o cunoaștere aprofundată a istoriei cinematografice, Andrei Gorzo a răspuns cu interes întrebărilor. În această conversație a seriei Leon Feraru, criticul a privit înapoi la mai mult de un secol de cinema românesc, cu accent pe subiecte precum aprecierea târzie a cinematografiei din țara noastră, despre impactul comunismului asupra producției filmului românesc, despre circulația figurilor de stil americane în cinematografia populară românească și despre evoluția cinematografiei într-un timp de perturbări financiare, tehnologice și medicale.
Profesorul universitar, eseistul și criticul de film Andrei Gorzo a răspuns provocării de a trece în revistă un secol de cinematografie românească, insistând asupra succeselor „Noului Val”, dar și asupra momentelor de referință din perioadele anterioare, asupra influenței Hollywood-ului și a filmelor americane asupra dezvoltării cinematografiei autohtone, precum și a șanselor noastre la Oscar.
Criticul de film a explicat evoluția cinema-ul românesc, ce a cunoscut abia acum 20 de ani recunoaștere la scară largă, deși datează de mai mult de un secol. ”După cel de-al Doilea Război Mondial, industria filmului românesc a fost pusă pe picioare, însă producția cinematografică românească de la finalul anilor `60 nu a fost încurajată, în timp ce vecinii noștri est-europeni din Polonia, Cehia, Ungaria dezvoltau proiecte cinematografice creative. În același timp, la începutul anilor `80 nu a fost pus suficient efort pentru promovarea internațională a producțiilor de film românești (precum cele regizate de Mircea Săucan sau Lucian Pintilie)”, a spus Gorzo. Profesorul a adăugat că prăbușirea comunismului și perioada imediat după, considerate drept perioade de criză, au fost statice din punct de vedere al industriei cinematografice românești și că abia dupa anul 2000, „Noul val românesc” a adus o perioadă prosperă, riguroasă, ostilă, lentă, însă plină de tensiune.
Crititul de film Andrei Gorzo a mai spus că anul 2005 a fost marcat de „Moartea domnului Lăzărescu” pe care criticii de film l-au apreciat drept o capodoperă a cinematografiei românești și care a avut mulți imitatori în deceniul următor, devenit o „formulă” de succes cinematografic.
Dialogul dintre Andrei Gorzo și directorul ICR New York, Dorian Branea, inclusiv mai multe informații despre „Noul val al cinematografiei românești” și despre cum ne-a adus numeroase premii, însă nu și Oscarul, poate fi urmărit integral pepagina oficială de facebook a reprezentanței.
Andrei Gorzo a studiat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale ”din București și Universitatea din New York (NYU). Cu un doctorat în cinematografie, predă istoria cinematografiei și ideile cinematografice la NUTCA / UNATC. Între august 2017 și ianuarie 2018 a fost bursier Fulbright la Universitatea Stanford. Interesele sale de cercetare includ: estetica și politica noului cinema românesc – de după 2000, cinematografia în timpul Războiului Rece și istoria producției de film cu înregistrări recuperate. Este autorul volumelor „Bunul, răul și urâtul în cinema (2009)”, „Lucruri care nu pot fi spuse altfel: un mod de a gândi cinemaul, de la André Bazin la Cristi Puiu” (2012), „Imagini încadrate în istorie. Secolul lui Miklós Jancsó” (2015) și „Viața, moartea și iar viața criticii de film” (2019).
Noua serie a programului „Conferințele „Leon Feraru” Online/Leon Feraru Conferences Online”, organizată deICR New Yorkîn perioada16 septembrie – 2 decembrie 2020, în mediul virtual, are drept scop crearea unui spațiu al dialogului intelectual româno-american, punând în evidență cele mai valoroase contribuții românești, în domeniile istorie, literatură și arte, politologie, relații internaționale, la cunoașterea și înțelegerea fenomenului american. Programul, realizat împreună cu Centrul de Studii Sud-Est Europene al Universității Columbia, onorează memoria scriitorului, diplomatului și universitarului Leon Feraru (1887-1962), profesor la Universitatea Columbia și întemeietor al diplomației culturale românești, ca efort de promovare consecvent, profesionist, în Statele Unite.