Artistele vizuale Mirela Trăistaru, Dorothea Fleiss și Zoița Delia Călinescu vor lua parte, în perioada 7-14 octombrie 2023, cu sprijinul Institutului Cultural Român și al Ambasadei României la Ljubljana, la rezidența Art Circle 2023, inițiativă culturală slovenă dedicată artiștilor plastici și curatorilor profesioniști din mai multe state. Anul acesta, participă artiști din Brazilia, Republica Cehă, Franța, Japonia, Mexic, România, Slovacia, Serbia, Turcia, Ucraina, Ungaria și Slovenia.
Proiectul Art Circle 2023 este curatoriat de asociația Art Circle International, în colaborare cu 19 ambasade acreditate la Ljubljana, dintre acestea făcând parte și misiunea diplomatică a țării noastre, care s-a alăturat inițiativei în anul 2021, prin inaugurarea „Ambasadei Culturale a României“, găzduită de Vila Vitovlje. Este a treia participare a artiștilor români la proiect, fiind selecționați de către un juriu internațional, în urma unui apel deschis.
În cadrul acestui proiect cultural, participanții realizează lucrări pe durata unei săptămâni de creație, fiind găzduiți în diferite comunități din regiunile viticole Brda și Valea Vipava. La încheierea sesiunii de lucru, lucrările rezultate vor face obiectul unei expoziții comune, organizate vineri, 13 octombrie 2023, ora 19.00, la Lokarjeva galerija, Občina Ajdovščina. Ulterior, operele vor fi donate de către artiști asociației Art Circle International, completând astfel fondul Colecției Art Circle, popularizată atât în cadrul unor evenimente locale, cât și internaționale.
Art Circle International este o asociație cu sediul în Slovenia care organizează festivaluri de artă, rezidențe pentru artiști și alte activități culturale în întreaga lume, propunându-și să creeze o rețea internațională și facilitând contactul între artiștii profesioniști, comunitatea locală și lumea diplomatică. Evenimentele Art Circle oferă artiștilor o experiență unică, oferindu-le posibilitatea de a crea alături de artiști din alte țări, într-un spațiu geografic și cultural care să îi inspire, stabilind în același timp contacte cu oamenii și mediul local.
„Proiectul Art Circle, la care România s-a alăturat în anul 2021, oferă un excelent prilej de promovare a dimensiunii culturale a diplomației noastre. Suntem onorați să facem parte din rețeaua ambasadelor care dispun de un asemenea centru cultural în pitoreasca regiune a Văii Vipava și ne exprimăm speranța ca prin legăturile care se stabilesc între artiștii plastici și producătorii de vinuri să contribuim la crearea unui spațiu al libertății și frumuseții, demonstrând astfel că, uneori, utopiile pot deveni realitate”, a declarat ambasadorul României în R. Slovenia, ES dl Alexandru Grădinar.
Mirela Trăistaru (n. 1972, Bistrița) este absolventă a Liceului de Arte Plastice „Romulus Ladea“ și a Academiei de Arte Vizuale „Ion Andreescu“ (Secțiile de Design vestimentar și Pictură) din Cluj-Napoca, cu un Master în Pictură la Universitatea de Arte București, Doctor în Arte Vizuale Summa cum Laude la Universitatea de Vest din Timișoara, cu tema Body-painting. Este pictor, designer vestimentar, grafician, scenograf, specialistă în body-painting și lucrări monumentale, curator. Este curator al Bienalei de carte-obiect din București și a numeroase expoziții internaționale. A avut expoziții personale și de grup în țară și în lume (Japonia, China, Coreea de Sud, India, Elveția, Olanda, Franța, Polonia, Danemarca, Austria, Serbia, Bulgaria, Ungaria, Ucraina, SUA, Egipt, Maroc, Turcia). A participiat la bienalele de artă din Lyon, Beijing și Cairo. A expus în peste 70 de expoziții personale și peste 140 de grup, cariera sa însumând, până în prezent, și 24 de piese de teatru la care a semnat costmele sau decorul. Mirela Trăistaru are și o bogată activitate cinematografică, teatrală și de televiziune, încă din 1995. A semnat costumele și scenografia în spectacole regizate de Lucian Giurchescu, Sanda Manu, Gelu Colceag, Alexandru Tocilescu, Horațiu Mălăele, Alexander Hausvater, Chris Simion, Ion Lucian etc. A ilustrat cărți și a avut zeci de prezentări de modă, fiind laureată cu premiul întâi și trofeul primelor patru ediții ale Napoca Fashion, Cluj. A cucerit, printre altele, Marele premiu al juriului la Festivalul Național al Filmului de Artă pentru filmul Noaptea Sanzienelor si Premiul pentru debut la Festivalul Magia Modei, premiul Arte în București al Uniunii Artiștilor Plastici din România, este în catalogul Top 100 cei mai valoroși pictori români.
Dorothea Fleiss este un artist vizual cu o bogată experienţă. A obținut doctoratul la Universitatea Națională de Arte din București. Lucrările sale – pictură, instalații, carte-obiect – au fost expuse în galeriile din întreaga lume, având peste 60 de expoziții personale și peste 200 de expoziții de grup în Europa, Australia, Asia, SUA, America de Sud, Canada și Africa, după debutul din 1996. Între 1996-2003 a urmat The Art Institute, Filderstadt, Germania. Între 2007-2013 a studiat la IB University Stuttgart, în Germania, după care s-a specializat în terapia prin artă, urmând cursurile L’Ecole Européenne de Psychothérapie Analytique (Eepssa), Strasbourg, Franța, Psychotherapy şi Società Italiana di Biosistemica, Bologna, Italia, obținând specializarea Biosystemic Psychotherapist, iar între 2011-2013 a urmat HKT University Nürtingen, Germania. Este fondatoarea DFEWA Professional Artists Association, cu sediul la Dresda, în Germania, și membră a mai multor asociații artistice.
Zoița Delia Călinescu (n. 1978, România) a absolvit Universitatea Națională de Arte din București – secția Pictură, și trăiește și lucrează în București. Este interesată de explorarea dimensiunilor conceptuale rezultate în urma observării relațiilor dintre individ și mediul înconjurător, din care selectează mecanismul intruziv al speciei umane. Lucrează instalație, obiect, video și introduce adesea textul, care are rolul de a accentua gestul poetic în construcția imaginii. Discursul său este adesea autoreferențial, performativ în sensul explorării propriei identități, la granița dintre observație și intervenție critică, pe fondul asumării faptului că este membră a aceleiași civilizații (auto)distructive. Zoița Delia Călinescu se plasează în poziția incomodă de a crea o imagine poetică care încearcă să păstreze un echilibru între distrugere și (re)construcție, între puterea neobosită a naturii de a reînvia și incapacitatea umanității de a nu mai dăuna planetei.