Site icon TIMP ROMÂNESC

„Atmosfera” de pe Facebook este generată de o mână de oameni

Antifake.ro a publicat o analiză-pilot a unei comunități de tip echo chamber din mediul online. Unul dintre rezultatele principale se referea la tiparul de interacțiune între membri. Am identificat modul în care anumite figuri proeminente în grup monopolizează practic direcția și sensul discuțiilor. Este vorba despre „power users”, utilizatorii proeminenți, vocali, adevărate noduri de rețea în conversațiile online, al căror rol asumat este fie de a instiga printr-un discurs deosebit de virulent, polarizant, generator de conflict, fie de a îneca conversația într-un volum mare de comentarii de tip sticker/gif. În cazul acestora, tipul de limbaj folosit este de cele mai multe ori agresiv, puțin predispus la alte păreri, deseori vulgar, scandalizat, indignat, pe alocuri jignitor sau discriminatoriu.

Ceea ce a descoperit echipa Antifake la nivel micro, în cazul României, este confirmat și în alte spații geografice, la nivel macro.

O cercetare publicată în The Atlantic a analizat comportamentul utilizatorilor pe cele mai frecventate pagini și grupuri de Facebook. Rezultatele indică faptul că un nucleu dur de utilizator hiperactivi generează mai multe like-uri, share-uri, reacții, comentarii și postări decât 99% dintre utilizatorii obișnuiți din America.

De aici, problemele se înlănțuie. În primul rând, prin sistemul de ierarhizare a postărilor implementat de Facebook, conținutul produs de aceștia este afișat și distribuit cu prioritate absolută. Acest efect se păstrează în ciuda modificărilor aduse de Facebook algoritmului său. În al doilea rând, acești utilizatori au o influență enormă asupra întregului climat de comunicare pe Facebook, și nu în sensul bun. Statisticile cu privire la acești power users arată că sunt mai degrabă toxici: vehiculează frecvent informații înșelătoare, publică mesaje nesolicitate (de tip spam), au un discurs sexist, rasist, anti-semit sau împotriva homosexualilor, incită la violență împotriva inamicilor lor percepuți. În al treilea rând, ei lasă impresia faptului că reprezintă opinia dominantă cu privire la un subiect deși, așa cum am văzut, reprezintă doar un mic procent din populația SUA.

 

Exit mobile version