Primele 96 de microbuze destinate transportului de elevi din unităţile de învăţământ de stat, achiziționate de Ministerul Dezvoltării pentru a fi donate Republicii Moldova, au fost contractate.Este vorba despre 95 de microbuze de tip 16+1 locuri și 1 microbuz destinat transportului persoanelor cu mobilitate redusă şi echipat pentru un număr de 2 locuri speciale – fotolii (scaune) rulante. Procedura de achiziție publică aplicată a fost licitația deschisă online, iar criteriul de atribuire – cel mai bun raport calitate-preț. Anunțul de participare a fost publicat în 20 august a.c., iar termenul limită de depunere a ofertelor a fost 21 septembrie.
Microbuzele trebuie să fie destinate prin construcție și omologare transportului de persoane, vor fi omologate ca vehicule complete sau completate, vor avea Cărți de Identitate eliberate de Registrul Auto Român cu folia de securizare aplicată.
Vehiculele vor fi echipate cu stingătoare de incendiu, truse de prim ajutor, triunghiuri reflectorizante, anvelope de iarnă și de vară (câte un set). La capitolul Garanţie şi service, în caietul de sarcini a fost prevăzută o perioadă de garanție de cel puțin 5 ani sau în limita a 150.000 de kilometri, de la data recepției finale și/sau garanție compusă din garanție comercială 3 ani limitată la 100.000 km și garanție extenso 2 ani limitat la 150.000 km. Costurile aferente oricărei operațiuni în perioada de garanție (reparare, înlocuire) vor fi suportate integral de furnizor. Toate operațiunile realizate în perioada de garanție se vor efectua în Republica Moldova indiferent de nivelul de complexitate al acestora.
Microbuzele vor fi livrate la Chișinău de furnizor, care va suporta toate cheltuielile ocazionate de livrarea lor. Provizoriu, microbuzele vor fi înmatriculate pe numele Ministerului Dezvoltării și Administrației Publice din România, ca autoritate contractantă. Microbuzele se vor livra complet echipate și pregătite pentru introducerea imediată în exploatare.
Pentru cele 95 de microbuze de tip 16+1 locuri, cerințele au vizat dotări și echipări care să ducă la un plus de siguranță, având în vedere destinația lor – de transport al elevilor, cum ar fi:
– motorizare Diesel cu încadrarea în normele de poluare legală EURO 6, motoare cu injecţie directă de înaltă presiune controlată electronic;
– viteză maximă limitată electronic la 100 km/h; dispozitive sau sisteme specifice funcției de transport școlari (pentru creșterea vizibilității în trafic a acestor vehicule din partea celorlalți participanți la trafic, creșterea gradului de securitate activă și pasivă a lor);
– echiparea cu: sistem electronic de control al stabilității; sistem acustic de avertizare pentru mersul înapoi; dispozitive optice sau opto-electronice suplimentare de vizibilitate spre înapoi; oglindă retrovizoare sau cameră de luat vederi pentru supravegherea zonei spate aflate între câmpurile vizuale ale oglinzilor exterioare; lămpi suplimentare de semnalizare omologate conform R6 CEE-ONU;
– închidere centralizată a ușilor acţionată automat în momentul în care vehiculul este în mişcare
– dotarea cu treaptă de urcare/coborâre pentru copii acționată prin deschiderea ușii principale care deservește compartimentul principal de pasageri;
– cronotahograf digital;
– sistem de aer condiţionat din bordul vehiculului, plus un sistem suplimentar care să aibă capacitatea de răcire și debitul de aer recomandate de producători pentru a asigura condiții corespunzătoare pentru a deservi salonul principal de pasageri ai microbuzului, respectiv pentru toţi ocupanţii, cât și pentru conducătorul auto;
– sistem de încălzire independent de funcționare a motorului vehiculului;
– bare și mânere urcare-coborâre etc.
Microbuzele vor avea culoarea galbenă aplicată prin vopsire pe toată suprafața exterioară și două casete luminoase cu inscripția “TRANSPORT ELEVI”.
Microbuzul destinat transportului persoanelor cu mobilitate va avea gabaritul similar celui de tip 16+1 locuri; în plus față de cerințele de la lotul 1, spațiul interior al microbuzului va fi amenjat astfel:
– 2 locuri amenajate pentru transportul fotoliilor (scaunelor) rulante pentru persoane cu dizabilități;
– 2 sisteme de ancorare fotolii (scaune) rulante compus din: chingi prindere roți față; chingi prindere roți spate; sistem centură; șină specială amplasată pe podea;
– loc special amenajat pentru depozitare fotolii (scaune) rulante, Conform Reg. CEE-ONU nr.107, scaunul cu rotile de referință are dimensiunile: lungime totala 1200 mm, lățime totală 700 mm, înălțime totală 1090 mm. Suprafața minimă impusă pentru un scaun rulant cu utilizatorul așezat este de 1350 x 750 mm și nu se acceptă decât amplasarea longitudinală în vehicul;
– accesul persoanelor cu dizabilități în vehicul se face cu ajutorul unui lift electro-hidraulic sau al unei rampe mecanice sau telecomandate, elevatoare, scaune pivotante mecanice si electrice, ori orice alte dispozitive similare care să respecte condiţiile corespunzătoare de confort, siguranţa activă şi pasivă impuse de legislaţia în vigoare.
Donația a 100 de microbuze către Republica Moldova și achiziția lor prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice au fost aprobate în luna iunie 2016, prin OUG nr. 42/2016 și OUG nr. 46/2015.
Licitația a vizat și alte 3 tipuri de microbuze pentru care, însă, nu au fost depuse oferte: 1 microbuz destinat transportului persoanelor cu mobilitate redusă şi echipat pentru un număr de 8 locuri speciale – fotolii (scaune) rulante, 1 microbuz destinat transportului persoanelor cu mobilitate redusă şi echipat pentru un număr de 4 locuri speciale – fotolii (scaune) rulante, 2 microbuze destinate transportului persoanelor cu mobilitate redusă şi echipate pentru un număr de 3 locuri speciale – fotolii (scaune) rulante.