Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) au organizat la București Conferința Europeană ”Pachetul Mobilitate și Viziunea UE de decarbonizare a transportului rutier – Provocări și soluții pentru transportatorii rutieri”.
Conferința IRU/UNTRR a fost un eveniment european, reunind la București peste 70 de participanți din partea autorităților române și europene, alături de reprezentanți ai industriei transporturilor rutiere din România și din UE, organizațiilor europene de cercetare în domeniul transportului și logisticii și mass-media. Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului european LEARN pentru Calcularea și Reducerea Emisiilor din Sectorul Logistic, care a primit finanțare de la Comisia Europeană prin Programul de cercetare şi inovare al Uniunii Europene – Orizont 2020. UNTRR, alături de Consorțiul LEARN a implementat acest proiect în România în perioada 01.10.2016-31.03.2019, acordând sprijin transportatorilor români pentru calcularea și reducerea amprentei de carbon aferente activităților de transport rutier, prin testarea unei metodologii europene de calculare a emisiilor din logistică (GLEC) și prin accesul la materiale educaționale dezvoltate în cadrul proiectului LEARN.
Prima sesiune a Conferinței IRU/UNTRR a abordat cadrul politicii de mediu la nivel european, propunerile legislative în curs și implicațiile pentru sectorul transporturilor rutiere, fiind prezentate propunerile legislative din Pachetele de mobilitate UE, inițiativele europene care vizează emisiile de CO2 și taxarea infrastructurii rutiere.
Melania-Gabriela Ciot, secretar de Stat în Ministerul Afacerilor Externe, Marius Alban, Direcția Transport Rutier din Ministerul Transporturilor, Elena Popa, Direcția Generală Investiții, Proiecte Strategice și Monitorizare Proiecte din Ministerul Transporturilor au prezentat prioritățile și programul Președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Isabelle Vandoorne, șef adjunct al Unității de Transport Durabil și Inteligent DG MOVE în cadrul Comisiei Europene, Maria Grapini, eurodeputat în Comisia pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European, și Thomas Fabian, Director Vehicule Comerciale la Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA), au dezbătut propunerile legislative UE pentru o mobilitate curată vizând reducerea emisiilor de CO2 și taxarea infrastructurii rutiere .
Totodată, Ana-Claudia Țapardel, eurodeputat în Comisia pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European (prin mesaj video), Marian-Jean Marinescu, eurodeputat în Comisia pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European (prin mesaj video), Maria Grapini, eurodeputat în Comisia pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European, Raluca Marian, Senior Manager transport persoane la IRU și Radu Dinescu, Secretar General UNTRR, au prezentat celor prezenți informații de ultimă oră privind situația dosarelor pachetului de mobilitate și implicațiile acestora pentru transportatorii rutieri români – aplicarea detașării la transporturile rutiere, întoarcerea obligatorie acasă a șoferilor și a camioanelor la 4 săptămâni, interzicerea odihnei în cabina camionului, restricționarea accesului la profesie și la piața de transport marfă (cabotaj). Având în vedere viziunea UE de decarbonizare a transporturilor, UNTRR consideră că întreaga legislație UE în domeniul transporturilor rutiere ar trebui să urmărească realizarea obiectivelor legate de reducerea emisiilor de CO2. În acest sens, UNTRR a semnalat reprezentanților Președinției Române a Consiliului de Transport UE, Parlamentului European și Comisiei Europene faptul că prevederile legislative propuse de Pachetul Mobilitate 1 sunt în contradicție cu viziunea UE de decarbonizare a transporturilor – în special, propunerile privind restricționarea cabotajului și întoarcerea obligatorie acasă la 4 săptămâni, atât a șoferilor cât și a camioanelor vor determina creșterea semnificativă a curselor fără încărcătură în UE și în consecință creșterea emisiilor de CO2, contrar obiectivelor UE de reducere a acestora. Deși odată adoptate, aceste măsuri periculoase ale Pachetului Mobilitate 1 s-ar aplica în mod egal pentru toate Statele Membre, semnalăm că ele vor avea un impact diferit la nivel european, cei mai afectați fiind transportatorii din țările periferice, precum transportatorii români și estici care vor petrece cel mai mult timp pe drum pentru a respecta obligația de a se întoarce acasă. UNTRR a solicitat Președinției Române a Consiliului UE și Eurodeputaților români să respingă ferm aceste măsuri periculoase, care vor afecta atât competitivitatea transportatorilor rutieri români, cât și atingerea obiectivelor de mediu al UE.
Cea de-a doua sesiune a Conferinței IRU/UNTRR a abordat problematica politicilor de mediu ale orașelor europene și a restricțiilor de acces în orașe, cu impact semnificativ asupra operatorilor de transport rutier.
În cea de-a treia sesiune a Conferinței s-au dezbătut provocările legate de calcularea emisiilor de CO2 din lanțul logistic și au arătat că amprenta de carbon a operațiunilor logistice poate fi utilizată pentru a reduce costurile operaționale, prin identificarea de oportunități de a reduce consumul de combustibil. A fost prezentat Cadrul GLEC și rezultatul proiectului LEARN finanțat de UE.
Totodată, șapte transportatori români au primit diplome pentru participarea ca firme pilot în proiectul european LEARN , reprezentând recunoașterea Comisiei Europene și a partenerilor LEARN pentru contribuția lor valoroasă la calcularea și validarea emisiilor de CO2 aferente operațiunilor de transport rutier și logistică..
În cea de-a patra sesiune a evenimentului, s-a discutat despre soluțiile de decarbonizare a transportului rutier și măsurarea consumului de combustibil.