Învăţarea limbii materne este dreptul fiecărui copil prevăzut prin Constituţia R. Serbia. De acest drept copiii români din Serbia de Est nu au putut să se bucure aproape 200 de ani. După insistenţe de mai mulţi ani, în urma unei anchete, în luna martie 2013, Ministerul Învăţământului al R. Serbia a aprobat un Proiect pilot pentru învăţarea limbii române cu elemente de cultură naţională, ca obiect optativ cu câte două ore săptămânal.
Consiliul Naţional Român a acceptat organizarea şi finanţarea acestui proiect considerând că prin aceasta şansă pentru începerea cursurilor din luna septembrie, când în şcoli au intrat toţi copiii din Serbia de Răsărit care au optat pentru învăţarea limbii române.
În luna septembrie s-a făcut o nouă anchetă, dar nu s-a realizat corect în toate Administraţiile şcolare. Astfel, a intervenit Departamentul pentru Învăţământ al CNMNR care a cerut ca ancheta pe raza şcolară Pojarevaţ să se repete şi ea trebuia să fie terminată în luna octombrie, însă rezultatele nu au fost încă comunicate.
La începutul lunii octombrie, Departamentul pentru Învăţământ al CNMNR împreună cu secretarul general al Consiliului Naţional Român, Marcel Drăgan, au mers personal la aceste administraţii şcolare şi am aflat că la Zaiecear d-l Marić şi-a îndeplinit îndatoririle, sesizând condiţii de organizare a cursurilor pentru 329 de elevi de şcoală elementară şi 368 de elevi din învăţământul mediu care au optat pentru învăţarea limbii române cu elemente ale culturii naţionale.
Astfel, s-a stabilit formarea a 18 despărţăminte la şcolile generale şi 16 despărţăminte la şcolile medii, în localităţile peste 20 de localităţi.
O astfel de anchetă s-a făcut şi la Knjaževac, Slatina, Zlot şi în alte sate, însă nu se pot organiza ore din cauza numărului mic de elevi. Satele sunt mici şi cu multe şcoli afiliate unei şcoli, în care nu s-au anunţat nici numărul minim de 10 (dacă sunt mai multe clase combinate) sau 15 elevi (pentru un despărţământ sau 2 clase combinate).
Ulterior, a fost luată în considerare şi varianta ca în toate şcolile unde se organizează ore de limba română se pot duce şi copii din alte şcoli în care nu se organizează cursuri.
Pentru aceste despărţăminte există ore pentru 4 norme, însă există un deficit al dascălilor români: “ Avem nevoie de profesori de limba română, care sunt deficitari.”, susţine Anişoara Ţăran, coordonatoarea Departamentului pentru Învăţământ al CNMNR.
“Aş vrea să mai evidenţiez că dorim ca în cadrul Departamentului pentru Învăţământ să formăm un grup de lucru în care să intre liderii sau oamenii de specialitate din toate organizaţiile din Serbia de Est şi din Voivodina care consideră limba română drept limbă maternă, care se va ocupa de soluţionarea problemelor în Serbia de Est. Am trimis o scrisoare circulară la toate asociaţiile dar, din păcate, am primit răspuns doar de la un lider şi acel răspuns era negativ. Fac apel şi pe această cale la toţi să se anunţe, să se includă în soluţionarea problemelor din zonă în mod practic şi nu doar declarativ să susţină că trebuie şi aceşti copii să înveţe limba maternă.“ mai precizează Anişoara Ţăran.