Din bugetul total de 2,2 miliarde de euro de care dispune Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare 2021 – 2027, 811 milioane euro sunt alocate digitalizării administrației publice și 1,3 miliarde euro cercetării și inovării.
Până la finalul acestui an, prin Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare 2021 – 2027 vor fi lansate 17 apeluri de proiecte în valoare totală de 1,82 miliarde de euro. Dintre acestea, 11 apeluri vizează domeniul digitalizării, iar celelalte 6 vor finanța sistemul de cercetare, dezvoltare și inovare.
Potrivit MIPE, bugetul alocat Programului Cercetare Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (PCDIF) este de 1,3 miliarde de euro și va putea fi folosit pentru accelerarea digitalizării tuturor serviciilor publice și a instituțiilor publice. Primele apeluri de proiecte vor viza crearea de hub-uri de inovare și transferul în piață al rezultatelor cercetării și implementarea soluțiilor digitale în administrație, educație și cultură. Vor fi finanțate dezvoltarea de aplicații digitale pentru servicii publice și creșterea interoperabilității sistemelor informatice din administrația publică.
Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare va finanța 3 priorități de investiții:
- Susținerea și promovarea unui sistem de cercetare, dezvoltare și inovare atractiv și competitiv;
- Digitalizare în administrația publică centrală și mediul de afaceri;
- Transformarea digitală și furnizarea de servicii îmbunătățite în sectorul cultural.
Proiectele PCDIF trebuie să includă investiții pentru zona de robotică, automatizări industriale și IT, investiții în soluţii tehnologice de furnizare a energiei pe baza de hidrogen, investiții pentru utilizarea mai eficientă a resurselor de uraniu și investiții în tehnologiile viitorului (nanotehnologii, microelectronică, fotonică, materiale și tehnologii de fabricație avansate).
În ceea ce privește digitalizarea marilor servicii publice, intervenţiile vizează asigurarea sistemelor informatice necesare instituțiilor publice centrale pentru operaționalizarea serviciilor publice electronice realizarea, dezvoltarea, implementarea serviciilor publice electronice precum și îmbunătățirea lor din perspectiva interacțiunii cetățenilor, reprezentanților mediului privat de afaceri cu instituțiile și autoritățile publice.
Se urmărește digitalizarea extinsă a tuturor interacțiunilor administrative cu cetățenii, persoanele juridice pentru instaurarea unei e-guvernări depline și de care vor beneficia cetățenii indiferent de tipul de serviciu public pe care îl accesează, indiferent de rezidență sau tipul de instituție sau autoritate publică cu care interacționează.
De asemenea, PCIDIF urmărește dezvoltarea managementului școlarității prin intermediul unor platforme digitale integrate. Acest proces include baze de date unitar dezvoltate necesare sistemului educațional, realizarea catalogului electronic la nivel național, organizarea/desfășurarea concursurilor/examenelor naționale din învățământul preuniversitar, identificarea/centralizarea necesităților la nivelul fiecărei instituții de învățământ preuniversitar din perspectiva managementului școlarități.