Elena Badea, Managing Partner, Valoria Business Solutions
Ce va face diferența în acest an? Care sunt tendințele care vor transforma peisajul economic? Cum trebuie să acționăm ca să obținem rezultate sustenabile și să menținem reziliența afacerii? Acestea sunt întrebările pe care și le pun directorii executivi cu care am stat de vorbă la în această perioadă.
Dincolo de planurile și scenariile pregătite de manageri, elementele esențiale pentru succes sunt și în acest an date de capacitatea de observare a noilor tendințe și de agilitatea în adaptarea la acestea. Pentru a susține acest proces am pus laolaltă recomandările specialiștilor din echipa Valoria.
- Care a fost cea mai importantă transformare adusă de 2020 (în domeniul tău de expertiză)?
Marketing și Vânzări -> Elena Badea, Managing Director: În 2020 multe companii au avut nevoie să treacă o parte sau tot procesul de vânzare în mediul online. Acolo unde era începută, această transformare a adus rezultate. Acolo unde rezistența la schimbare ținea lucrurile pe lor, procesul a fost unul dificil și dureros. Totuși tendința aceasta a adus multor companii un canal nou de vânzare care va rămâne relevant și de acum încolo. Integrarea dintre marketing și vânzări este facilitată de tehnologie, iar acesta este un proces ireversibil. Pe de altă parte în 2020 managerii au văzut pentru prima data care este valoarea pe care o aduce un brand de business puternic, bine construit. Consumatorii au rămas alături de bandurile care și-au comunicat mereu cu empatie, în mod transparent și autentic valorile și care au livrat sistematic peste așteptări promisiunea lor de valoare.
Managementul Echipei -> George Agafiței, Trainer & Coach: Echipele au avut parte de noi tipuri de interacțiuni în mediul online în 2020. Provocarea pentru manageri a fost să mențină nivelul de motivare și implicare a oamenilor în condițiile izolării și muncii la distanță. Cel mai puternic instrument folosit, coachingul de echipă, s-a adaptat rapid ca modalitate de interacțiune: de la preponderent față-în-față, către exclusiv online. Managerii care a apelat la un coach extern pentru sesiuni de coaching de echipă au beneficiat de rezultate în planul moralului bun, al orientării constructive spre acțiune și adaptabilității. Totodată, conținuturile, mai ales la sesiunile individuale, au fost legate de adaptarea la noile provocări, cu concentrare pe claritatea mesajului.
Îmbunătățirea Proceselor -> Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente: Îmbunătățirile simple și treptat implementate, deși sunt încă necesare, nu mai sunt suficiente. Datorită evoluției metodelor analitice, cum ar fi gestionarea experienței clienților, tehnici precum cartografierea experienței consumatorilor și o mulțime de noi tehnologii digitale, cum ar fi process mining și automatizarea robotizată a proceselor (RPA), domeniul îmbunătățirii proceselor s-a schimbat. Cele mai multe companii își ajustau procesele ad-hoc sau la presiunea unor ineficiențe majore. Acum procesul a fost necesar pentru a asigura eficiența obținerii rezultatelor, agilitate și sustenabilitate.
Self-Leadership -> Teodora Pohoață. Master NLP & Coach: Excluzând provocarea sanitară majoră cu care s-a confruntat întreaga lume, 2020 a fost un an în care s-au înregistrat progrese în multe domenii. Omenirea s-a mobilizat din foarte multe puncte de vedere și a avansat în procesul digitalizării, dar și în procesele mai puțin cuantificabile la nivel rațional, însă care au cel mai mare impact emoțional: pe mulți dintre noi anul 2020 ne-a făcut să redevenim mai empatici și mai solidari. Toate acestea s-au transpus și în coaching, predilecția pentru revenirea la valorile esențiale fiind doar una dintre tendințe. Altele, la fel de prezente și importante, au fost: autocunoașterea, dorința de a acționa pentru a deveni persoane din ce în ce mai bune, de a maximiza potențialul și resursele interioare etc.
- Ce previziuni ai pentru anul 2021? Ce e important să știe managerii?
Marketing și Vânzări -> Elena Badea, Managing Director: În 2021 cea mai importantă tendință este cea de integrare dintre marketing și vânzări sau business development. Beneficiile acestui proces sunt multiple: lead generation, gestionarea eficientă a bugetelor, analiza datelor, personalizare, etc. Recomandarea mea este ca strategia de marketing pentru acest an să țină cont de această tendință și să interconecteze cât mai eficient inițiativele de marketing cu partea de lead generation și vânzări într-un proces susținut de tehnologie. Cele mai multe companii antreprenoriale au procese de vânzări potrivite mai ales pentru mediul offline și fac foarte puțin marketing. Această abordare va taxa masiv rezultatele obținute în 2021 și trebuie schimbată deoarece comportamentele de cumpărare omnichannel din B2B încep să translateze gradual și spre B2B.
Managementul Echipei -> George Agafiței, Trainer & Coach: În 2021 va reveni importanța coachingului de echipă. Oamenii au nevoie să „simtă” apartenența, iar simpla participare le ședințe de lucru nu e suficientă. În plus, managerii au nevoie să crească angajamentul și să știe că se pot baza pe oamenii din echipă. În anumite situații, se resimte un soi de tensiune între colegi, care dacă nu este adresată – și cea mai bună abordare pare a fi coachingul de echipă – riscă să fie ”băgată sub preș” sau să fie abordată cu îndemnuri de tipul „încetează să mai faci asta…”. Evident că sunt manageri care se pot descurca singuri, dar din ce în ce mai mulți cer ajutorul unui coach pentru abilitățile de facilitare și o poziționare neutră în raport cu membrii echipei. Cred că munca la distanță a adus unele avantaje pe care managerii și oamenii din echipe nu vor să le piardă, așa cum cred că nu se va renunța total la a lucra în birouri – nu la fel ca înainte, dar în formula 3-2-2 sau alta similară. Oricum ar fi, „a lucra împreună”, „a colabora” capătă noi valențe pe care echipele performante vor și pot construi noi comportamente.
Îmbunătățirea Proceselor -> Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente: Pentru îmbunătățirea continuă a companiilor, tehnologia va fi adoptată pe o scară tot mai largă. Liderii recunosc că orice lucru care elimină fricțiunea din calea îmbunătățirii performanței este de mare valoare. Comportamentul liderilor are un impact direct asupra realizării obiectivelor strategice și a excelenței operaționale. Acesta se va schimba de la încurajarea și susținerea ideii de îmbunătățire continuă la angajarea proactivă în executarea îmbunătățirii prin: conectarea muncii de îmbunătățire la obiectivele strategice ale organizației, investiții în tehnologie de îmbunătățire continuă, comunicarea continuă a valorii îmbunătățirii, recunoașterea pentru contribuțiile angajaților și dedicarea resurselor formării continue a colegilor.