Site icon TIMP ROMÂNESC

Celeritate

Curtea Constituţională a României a publicat motivarea deciziei prin care a fost retrimisă în Parlament Legea de modificare a pensiilor speciale, după ce unele articole au fost declarate neconstituţionale.

Motivarea a fost publicată în Monitorul Oficial.

În motivarea obiecției de neconstituționalitate se susține, printre altele, că ”legea criticată nu are un obiect unic de reglementare, cuprinzând dispoziții eterogene sub aspectul relațiilor sociale vizate. Astfel, legea criticată, sub pretextul unei reforme legislative, reglementează modificări de substanță asupra regimului juridic al pensiilor de serviciu stabilite în 7 legi diferite și modifică, totodată, și regimul de impozitare a venitului din pensie, prevăzut de Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, fără însă a codifica regimul juridic al pensiilor de serviciu. Prin urmare, având în vedere și jurisprudența Curții Constituționale reprezentată de Decizia nr.153 din 6 mai 2020 și Decizia nr.61 din 12 februarie 2020, se apreciază că legea criticată contravine principiilor legalității și statului de drept și nesocotește caracterul obligatoriu al deciziilor Curții Constituționale.

– Se consideră că lipsa unității normative din legea criticată a condus și la vicierea procedurii legislative în privința regulilor care stabilesc ordinea de sesizare a celor două Camere ale Parlamentului. Se menționează că, pentru legea în discuție, Camera Deputaților a fost Cameră decizională, deși pentru actele normative ce privesc statutul judecătorilor/procurorilor, Camera decizională, potrivit Constituției, este Senatul, sens în care se invocă Decizia Curții Constituționale nr.153 din 6 mai 2020. Faptul că legea a fost retrimisă Senatului, pentru ca acesta să dezbată și să se pronunțe în procedură de urgență asupra textelor nou-introduse și adoptate de plenul Camerei Deputaților nu este de natură să acopere acest viciu de constituționalitate, reînvestirea Senatului având, în cauză, rolul de a înlătura problemele legate de principiul bicameralismului, fără a-i conferi acestuia și rol de Cameră decizională. Prin urmare, se apreciază că au fost nesocotite criteriile de partajare a competențelor celor două Camere, precum și ordinea de sesizare a acestora, ceea ce încalcă art.73 alin.(3) lit.l) și art.75 alin.(1) din Constituție.

– Se apreciază că legea utilizează o terminologie neunitară, folosind sintagme precum: „media indemnizațiilor de încadrare brute lunare”, „valoarea veniturilor cuvenite” sau „media veniturilor nete aferente bazei de calcul”. Mai mult, neclaritatea devine și mai puternică atunci când legea precizează că actualizarea pensiei se face la „valoarea veniturilor cuvenite”, fără a se înțelege dacă această sintagmă are o altă semnificație decât „indemnizațiile de încadrare brute lunare și sporurile”, în condițiile în care ambele sintagme sunt folosite în cadrul art.III alin.(2) din lege. Se menționează că art.XV din lege folosește o terminologie contradictorie în privința stabilirii limitei maxime a cuantumului pensiei în sensul că termenul de referință la care se raportează nu este clar și concret. Se menționează că termenul de referință se raportează și la sporurile cu caracter permanent, care sunt greu de identificat, nu sunt definite de niciun act normativ, ceea ce va genera interpretări contradictorii, inclusiv litigii. Totodată, este relevată o necorelare între modificările introduse la art.211 alin.(1) și (11 ) din Legea nr.303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor cu referire la sintagmele „dintr-un număr de luni 2 consecutive conform eșalonării”, respectiv „din ultimele luni consecutive de activitate, stabilite conform eșalonării”.

Nicolae Ciucă, președintele Senatului, a declarat că, în momentul în care va exista motivarea Curţii Constituţionale a României (CCR) pe Legea pensiilor speciale, Parlamentul va fi convocat în sesiune extraordinară pentru modificarea acestui act normativ în concordanţă cu decizia CCR.

Potrivit preşedintelui CCR, Marian Enache, legea este constituţională în ansamblul său, dar există şi aspecte de neconstituţionalitate.

Curtea, într-un cvorum de opt judecători, fiind absent motivat un judecător, a decis că Legea pensiilor de serviciu este constituţională în ansamblul său, dar Curtea a constatat neconstituţionalitatea unor critici intrinseci privind unele dispoziţii ale legii. (…) Ca efect al deciziei, legea se va întoarce în Parlament, pentru a fi pusă de acord cu decizia Curţii, conform articolului 147 alineatul 2 din Constituţie„, a afirmat Enache săptămâna trecută.

După această decizie, premierul Ciolacu anunța că săptămâna aceasta Parlamentul va fi convocat în sesiune extraordinară pentru a modifica Legea pensiilor speciale, în acord cu obiecţiile CCR.

Exit mobile version