Institutul Român de Cercetare şi Cultură Umanistică de la Veneţia susţine şi promovează Conferinţa internaţională „Schimburi şi relaţii culturale ale avangardei istorice româneşti cu avangardele europene. Proiecţii artistice în a doua jumătate a secolului XX. Bilanţ centenar”, organizată de Catedra de Limba şi Literatura Română din cadrul Departamentului de Filologie, Literatură şi Lingvistică a Universităţii din Pisa, sub patronajul Ambasadei României în Italia, în parteneriat cu Palazzo Blu – Fondazione Pisa, Associazione Italiana di Romenistica, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, Accademia di Romania din Roma, Consulatul General al României la Bologna, Universitatea “Babeş–Bolyai” din Cluj-Napoca, Muzeul Naţional al Literaturii Române din Bucureşti, manifestare ştiinţifică ce are loc la Pisa, în perioada 4–6 aprilie 2024, în Sala Auditorium a Palazzo Blu şi în Aula Magna a Palazzo Boilleau.
Ideată cu scopul de a marca centenarul avangardei istorice româneşti, conferinţa va reuni cercetători şi universitari din Italia, România, Franţa şi Elveţia, constituindu-se într-un schimb de idei, reflecţii şi dezbateri a rezultatelor cercetărilor ştiinţifice de specialitate, concentrate îndeosebi asupra studierii personalităţii şi operei unor artişti şi literaţi români recunoscuţi la nivel european şi mondial, precum Constantin Brâncuşi, Tristan Tzara, Marcel Iancu/Janco, Barbu Fundoianu/Benjamin Fondane, Gherasim Luca, Grupul Suprarealist, etc. În deschiderea evenimentului, vor lua cuvântul doamna Prof. univ. dr. Roberta Ferrari, Directorul Departamentului de Filologie, Literatură şi Lingvistică al Universităţii din Pisa, Excelenţa Sa doamna Gabriela Dancău, Ambasadorul României în Republica Italiană, Malta şi San Marino, doamna Consul Mioara Filip, din partea Consulatului General al României la Bologna, şi doamnaProf. univ. dr. Marinella Pasquinucci, reprezentată a Palazzo Blu şi a Fondazione Pisa.
Se doreşte ca demersul de colaborare cu expoziţia „Le avanguardie” (Palazzo Blu, 28 septembrie 2023–7 aprilie 2024) să aducă abordării ştiinţifice preponderent literare, asigurată de participarea unor experţi de formaţie filologică, o mai largă deschidere interdisciplinară, menită să ofere studenţilor, publicului şi specialiştilor în domeniu o perspectivă complementară, picturală şi figurativă în sens extins, asupra esteticii avangardei şi în special a relaţiilor care s-au stabilit între artiştii români şi reprezentanţii mişcărilor europene de avangardă contemporane lor (cubism, futurism, expresionism, constructivism şi suprarealism), în spiritul nou al experimentalismului cel mai dezinvolt, care au reaşezat astfel principiile artei europene în primele decenii ale secolului XX. Dialogul conferinţei cu expoziţia este motivat, pe de o parte, de numeroasele relaţii care i-au legat pe unii reprezentanţi ai avangardei româneşti de artiştii expuşi la Palazzo Blu: în revista „Dada”, condusă de Tristan Tzara, s-a publicat despre Delaunay, Kandinsky, Braque, Klee, Picabia, Duchamp, Ernst; pe de altă parte, aceiaşi artişti figurează cu unele dintre lucrările lor şi în revistele româneşti „integraliste” şi „constructiviste”, fondate şi publicate la Bucureşti.
În partea a doua, conferinţa îşi va lărgi orizontul pentru a cuprinde moştenirea estetică a mişcării de avangardă româneşti, în special către suprarealism, mai exact asupra unor tendinţe literare şi a unor scriitori care s-au manifestat în cultura română în perioada postbelică, ajungând până în ultimele decenii ale secolului trecut care se regăsesc în operele unor scriitori şi critici literari ce reinterpretează inspirat onirismul dintr-o perspectivă mai recentă, de la Simona Popescu la Ruxandra Cesereanu, autoarea fiind invitată atât în calitatea sa de comparatistă, cât şi de scriitoare, pentru a participa la prezentarea volumului propriu: Femeia–cruciat / La donna–crociato, tradus şi editat de Giovanni Magliocco şi Ilona Duţă, Bucureşti, Editura Vinea, 2023. La prezentarea programată în 6 aprilie, de la ora 11:30, în Aula Magna de la Palazzo Boilleau, vor participa, împreună cu autoarea, Emilia David, Oana Boşca–Mǎlin şi Giovanni Magliocco.
Dată fiind prezenţa unor lucrări ale lui Constantin Brâncuşi în fondul artistic deţinut de Muzeul de Artă din Philadelphia, de unde provin multe din operele expoziţiei „Le avanguardie” de la Palazzo Blu din Pisa, dar şi pentru a marca o legătură ideală cu o altă expoziţie dedicată aceluiaşi sculptor, care şi-a deschis porţile la Centre Pompidou în 27 martie 2024, vor fi prezentate două cărţi ale reputatei Doina Lemny, apărute în 2022 la Editions Gourcuff Gradenigo: Brancusi, la chose vraie şi Brancusi et ses muses, precum şi volumul lui Brancuşi, L’art c’est la vérité absolue, Editions Atelier Contemporain, Strasbourg, disponibil în librării de la sfârşitul lunii martie 2024. Cu acest prilej, Doina Lemny, istoric de artă la Centre Pompidou din Paris, distinsă cercetătoare a operei lui Brâncuşi, va dialoga cu publicul şi cu profesorii Roberto Merlo şi Emilia David.