În temeiul Regulamentului privind serviciile digitale (RSD), Comisia Europeană a trimis cereri oficiale de informații către 17 platforme și motoare de căutare online foarte mari (POFM și MCOFM) desemnate ca atare la 25 aprilie 2023, și anume AliExpress, Amazon Store, AppStore, Bing, Booking.com, Facebook, Google Search, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, YouTube și Zalando, cărora le cere să informații privind măsurile de acces, fără întârzieri nejustificate, la datele care sunt public accesibile, prin interfața lor online, pentru cercetătorii eligibili.
Accesul cercetătorilor la date este esențial pentru a se asigura responsabilizarea și controlul public al politicilor platformelor. Accesul cercetătorilor la datele disponibile public contribuie în mare măsură la obiectivele RSD, ceea ce este deosebit de important având în vedere evenimentele următoare cum ar fi alegerile la nivel național și la nivelul UE, precum și pentru monitorizarea continuă a prezenței conținuturilor și bunurilor ilegale pe platformele online.
Cele 17 POFM și MCOFM trebuie să prezinte Comisiei informațiile solicitate până la 9 februarie 2024.
În urma desemnării lor ca platforme sau motoare de căutare online foarte mari, cele 17 POFM și MCOFM trebuie să respecte întregul set de dispoziții introduse de RSD, inclusiv dispoziția privind accesul la date.
În decembrie 2023 Comisia a inițiat o procedură oficială de constatare a neîndeplinirii obligațiilor de către POFM „X”, printre care suspiciunea de încălcare a obligațiilor referitoare la accesul cercetătorilor la date.