EFOR a lansat un nou (scurt) raport de monitorizare, care include date raportate de competitorii electorali, respectiv publicate de Autoritatea Electorală Permanentă pe portalul www.finantarepartide.ro, care reflectă situația de la 20 noiembrie 2020.
Raportul, însoțit de statistici și grafice, poate fi citit pe pagina web EFOR www.expertforum.ro/finantarea-campaniei-parlamentare-24nov
Spre deosebire de alegerile locale, când au fost publicate contribuțiile individuale ale candidaților, la parlamentare baza de date conține doar informațiile generice, la nivel de competitor electoral, adică 43 de rânduri.
”Considerăm că lipsa acestor date reprezintă o reducere a transparenței procesului. EFOR a solicitat AEP să publice aceste date, iar instituția ne-a transmis că vor fi publicate detaliat, fără a se comunica un termen precis.
Credem că aceste informații trebuie publicate cât mai detaliat, pentru a asigura un grad mai ridicat de transparență, chiar în timpul procesul electoral și nu mai târziu, după ce se termină alegerile. Atragem atenția asupra faptului că suntem la mijlocul campaniei electorale, avem contribuții de 62 de milioane de lei, dar nu există niciun fel de informații despre cine a adus aceste contribuții în campanie. De asemenea, transparența ar trebui să fie cu atât mai crescută cu cât vorbim de bani publici, fie din subvenții, fie din rambursări, iar competitorii recuperează aproape toți banii. În 2016, competitorii au recuperat 42 de milioane lei din cele 45 de milioane lei solicitate spre rambursare. Pentru a crește transparența procesului, AEP ar trebui să publice aceste date consecvent și în conformitate cu declararea lor de către competitorii electorali”, se arată într-un comunicat de presă.
Ca și la alegerile locale, campania electorală stradală s-a mutat de facto în precampanie, întrucât competitorii electorali nu pot folosi în timpul campaniei electorale decât afișe de dimensiuni reduse postate în locuri special amenajate de primării (și aproape inexistente ca vizibilitate), alte tipărituri cum ar fi flyere și pot face propagandă prin mijloace online, radio sau TV, precum și în cadrul întâlnirilor cu alegătorii. Ultima categorie este de asemenea redusă din cauza condițiilor limitate de întâlnire create de pandemia COVID-19, mai ales în contextul în care unele localități sunt în carantină. Cu alte cuvinte, vizibilitatea campaniei la nivel stradal s-a manifestat mai ales în precampanie, când bannere, meshuri sau alte tipuri de materiale vizuale au fost utilizate de candidați în orașe și în afara acestora.
Costurile pentru precampanie nu sunt cunoscute, întrucât nu sunt raportate în legătura cu campania, ci sunt costuri ale partidului, cuprinse în raportul anual de venituri și cheltuieli de anul viitor. EFOR a solicitat pe 17 noiembrie tuturor partidelor parlamentare care beneficiează de subvenții să ne transmită aceste cheltuieli. Până la acest moment nu am primit răspuns decât de la USR, care va furniza un răspuns imediat după terminarea campaniei electorale și raportarea cheltuielilor către Autoritatea Electorală Permanentă, precum și de la PMP, care ne-a oferit următoarele cifre însumând 1.538.845,03 lei:
Cheltuieli cu tipărituri de materiale – 39.688,40 lei
Cheltuieli cu publicitatea TV – 60.000 lei
Cheltuieli cu publicații online – 103.919
Cheltuieli bannere și panotaj stradal – 787.762,28 lei
Chleltuieli cu promovarea online – 324.858,35 lei
Cheltuieli pentru consultanță în comunicare politică și relații publice – 167.000 lei
Cheltuieli cu distribuția de pliante – 23.000 lei
Cheltuieli de transport – 715 lei
Candidații trebuie să declare sursa venitului, iar mandatarii financiari trebuie să raporteze aceste sume la AEP în trei zile. De asemenea, toate cheltuielile trebuie raportate către AEP în trei zile. Cu toate acestea, nu se publică niciun fel de raport intermediar privind cheltuielile. Acestea sunt publicate ulterior, uneori târziu comparativ cu ziua alegerilor, după ce sumele sunt controlate de către AEP. Veniturile și cheltuielile trebuie să se proceseze printr-un cont sau subcont unic, declarat la AEP. La acest moment, putem doar să estimăm pe ce cheltuie competitorii banii. Având în vedere restricțiile privind organizarea de evenimente, dar și interacțiunea cu alegătorii, putem considera că cea mai mare parte din cheltuieli sunt legate de promovare online și prin mass media.
Costurile de campanie sunt rambursate dacă nu există încălcări ale legislației și dacă un competitor primește cel puțin 3% din voturile valabil exprimate la nivel național sau de circumscripție pentru ambele camere, după caz (sau într-o circumscripție, pentru independenți), sau dacă primește un mandat de deputat în cazul organizațiilor minorităților naționale. Pe scurt, campania electorală este finanțată fie din subvenții, care nu se mai decontează (și se folosește un cont bancar separat), fie din banii proprii ai competitorilor, care se decontează în condițiile arătate anterior. Cu alte cuvinte, campania electorală este finanțată aproape exclusiv din bani publici.
Campania electorală
La data de 20 noiembrie, AEP a publicat contribuții totale ale competitorilor în valoare de 62.715.248,10 lei, din care 48.133.481,10 lei provin de la candidați, iar restul este contribuția partidului. Pe 13 noiembrie suma totală era de 28.395.211 lei.
Câteva concluzii, extrase din datele existente:
Au declarat contribuții 43 de competitori, dintre care 21 independenți
Doar patru competitori au contribuit cu bani din fonduri private ale partidului, reprezentând suma totală de 3.581.767 lei (Plus, PSD, USR, Pro România)
PNL este singurul care a folosit subvenții, în valoare de 11 milioane de lei.
Împrumuturile reprezintă aproape un sfert din contribuțiile candidaților. Cele mai mari împrumuturi au fost înregistrate de PSD (3,7 mil), PNL (3,4 mil) și PMP (2,1 mil).
PSD a contribuit cu 38% din fonduri, PNL cu 32% din total, PMP cu 10%, iar Pro România cu aproape 9%, ceea ce înseamnă că doar patru partide au adus 90% din banii din campania electorală.
Cea mai mare contribuție de la un candidat independent a fost de 150.000 lei – declarată de Erwin Albu -, urmată de contribuții de câte 100.000 de lei, depuse de Virgil Baciu și Gabriel Oprea.