Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va monta în următoarele 18 luni panouri fonoabsorbante pe Centura Capitalei, pe A 1 București – Pitești, pe A 2-Autostrada Soarelui, dar și pe alte trei șosele europene care pornesc din București, DN 2 spre Buzău, DN 5 spre Giurgiu respectiv DN 6 București-Alexandria. Este un proiect de aproape 100 de milioane de lei finanțat din fonduri europene pentru reducerea zgomotului produs de traficul rutier, principala sursă de poluare fonică și o cauză majoră care afectează sănătatea umană. În total, se vor monta panouri fonoabsorbante pe A 1 și A 2 și pe alte 9 sectoare de Drumuri Naționale, lungimea totală a panourilor fiind de 22,1 kilometri. Fiecare panou are o înălțime de 3 metri. Scopul principal al obiectivului de implementare a planurilor de acțiune pentru reducerea zgomotului generat de traficul rutier și constă în achiziția de panouri fonoabsorbante. Acestea fiind prevăzute a fi amplasate pe autostrăzile A1 București – Pitești, A2 București – Constanța, Centura București, Centura Oradea, Varianta de ocolire Cluj Est, DN 2, DN 5, DN 6, DN 15, DN 22 și DN 59. Panourile fonoabsorbante, indiferent de materialul din care sunt confecționate vor asigura reducerea nivelului de zgomot cu minim 25Db, potrivit CNAIR.
Ministerul Transporturilor a aprobat proiectul în octombrie 2020, pe A2 Direcția Regională de Drumuri și Poduri Constanța a început montarea panourilor la Lehliu, lângă Drajna și la Fetești, iar pentru șoselele pe care le administrează Regionala de Drumuri București (Centura Capitalei, A 1 București-Pitești, A 2 București-Lehliu, DN 2 București-Buzău, DN 5 și DN 6.
Ministerul Transporturilor a emis autorizația pe 21 aprilie 2022. Pe Centură, panourile transparente/netransparente se montează la Chitila și Dragomirești (semi-inelul de nord), pe A 1 la Ulmi, Florești-Stoenești, Petrești, Căteasca și Ștefănești, pe A 2 la Glina, Brănești, Fundulea și Nicolae Bălcescu, pe DN 2 București-Buzău la Costești, pe DN 5 la Adunații Copăceni iar pe DN 6 la Bragadiru. Durata lucrărilor este de 3,5 luni.
Poluarea fonică poate duce, în timp la boli cardiovasculare și tensiune arterială
În Nota de Fundamentare, Ministerul Transporturilor arată că, poluarea fonică poate duce, în timp la boli cardiovasculare și tensiune arterială: ,,La nivelul Uniunii Europene, zgomotul generat de traficul rutier reprezintă principala sursă de poluare fonică. Astfel, în urma desfăşurării celei de-a doua etape de cartare a zgomotului în 2011-2012, se estimează că aproximativ 125 milioane de persoane sunt afectate de zgomotul generat de traficul rutier care depăşeşte pragul de 55 dB pe timpul zilei şi aproximativ 35 milioane sunt expuse zgomotului generat de traficul rutier mai mare de 65 dB pe timpul nopţii. Conform Organizaţiei Mondiale de Sănătate, zgomotul este ce-a de-a doua cauză majoră care afectează sănătatea umană. Principalele probleme de sănătate dezvoltate de persoanele expuse la niveluri ale zgomotului pe timpul nopţii mai mari de 40 dB sunt tulburări ale somnului şi insomnii, care duc în timp la dezvoltarea unor afecţiuni cum ar fi tensiunea arterială sau bolile cardiovasculare. În vederea reducerii zgomotului generat de traficul rutier, prin proiectul ”Măsuri prevăzute în planurile de acțiune pentru reducerea zgomotului generat de traficul rutier prin dotarea cu panouri fonoabsorbante” urmează să se implementeze măsuri de reducere a zgomotului prin dotarea anumitor sectoare de drum cu panouri fonoabsorbante. Obiectivul general este de a oferi un confort acustic minim necesar persoanelor care locuiesc în vecinătatea anumitor sectoare de drumuri naţionale pe care s-a înregistrat un nivel foarte ridicat al zgomotului datorat traficului rutier intens.”
În total vor fi amplasate panouri cu o suprafață de peste 66.000 mp., notează CNAIR. Foto: Pro Motor