Site icon TIMP ROMÂNESC

Comisarul Dunja Mijatović: Sunt necesare acțiuni urgente pentru reunirea copiilor ucraineni transferați în Rusia și teritoriile ocupate de ruși cu familiile lor

„Eșecul Rusiei de a returna copiii ucraineni separați de familiile lor și de tutorele lor legal este o încălcare gravă a drepturilor omului. Trebuie identificate și utilizate de urgență mecanisme și soluții concrete pentru reunirea acestor copii cu familiile lor”, a declarat comisarul european pentru Drepturile Omului, Dunja Mijatović, în urma unei vizite în Ucraina concentrată pe situația drepturilor omului a copiilor ucraineni transferați în Federația Rusă și pe teritoriile Ucrainei aflate sub ocupație rusă.

În raportul său cu privire la consecințele războiului din Ucraina, care a urmat unei vizite anterioare în mai 2022, asupra drepturilor omului, comisarul european a arătat că agresiunea Rusiei a dus la încălcarea drepturilor omului foarte multor copii ucraineni. Sute de copii au fost uciși sau răniți, iar milioane de oameni au fost lipsiți de capacitatea lor de a se bucura de drepturile de bază, inclusiv de sănătate și educație. Războiul a dus, de asemenea, la strămutarea internă și externă a milioane de oameni, punând mulți copii la un risc crescut de a fi separați de părinți sau îngrijitori. Mii de copii ucraineni, inclusiv orfelinate întregi și instituții de îngrijire, au fost evacuați în alte locații din Ucraina, precum și în alte state membre ale Consiliului Europei și nu numai. Comisarul a atras anterior atenția asupra situației dificile a copiilor ucraineni victime ale războiului și a subliniat necesitatea de a consolida identificarea și înregistrarea copiilor neînsoțiți și separați în Europa și de a implementa proceduri de urmărire și reîntregire a familiei pentru aceștia.

Mulți alți copii ucraineni afectați de război au fost duși sau au ajuns în Federația Rusă sau în teritoriile ocupate de ruși din Ucraina. Circumstanțele particulare ale unor astfel de cazuri diferă considerabil. O categorie sunt orfanii și copiii din instituții care fuseseră rezidenți în regiunile Ucrainei ocupate de Rusia și care au fost duși în Rusia înainte de agresiunea de anul trecut, din 2014. Alții au fost duși în Rusia de la instituțiile de îngrijire situate în regiunile Ucrainei care au intrat sub ocupația sau controlul temporar al forțelor ruse după 24 februarie 2022. Potrivit multor interlocutori ai comisarului de la Kiev, autoritățile ruse susțin frecvent că copiii sunt fie orfani, fie fără îngrijire părintească și își schimbă în mod obișnuit regimul de tutelă sau îi pun în plasament. Acest lucru se întâmplă adesea fără ca autoritățile să depună eforturi suficiente pentru stabilirea sau contactarea rudelor copiilor sau a tutorilor legali existenți în Ucraina. Cu toate acestea, deși date precise privind identitatea și locul unde se află copiii și rudele acestora nu sunt disponibile în toate cazurile, comisarul a fost informat de autoritățile ucrainene că minorii ucraineni care au fost duși în Rusia au în prezent tutori legali numiți în Ucraina.

O altă categorie sunt copiii neînsoțiți ai căror părinți sau îngrijitori au fost uciși, răniți, reținuți sau dispăruți în timpul ostilităților, de exemplu, ca urmare a bombardamentelor rusești asupra Mariupolului și a zonelor învecinate. Unii copii au fost separați de familiile lor în timpul așa-numitului proces de „filtrare” sau în timpul transferului în Federația Rusă. Mai mult, în zonele care au intrat sub controlul temporar al forțelor ruse, unii copii au fost trimiși în tabere în diferite părți ale Rusiei sau în teritoriile Ucrainei ocupate de Rusia, precum Crimeea. Mulți nu au fost returnați părinților lor la sfârșitul perioadei de ședere prevăzute, deoarece autoritățile din tabără au refuzat să le predea decât dacă părinții lor le preia personal.

În ceea ce pare a fi o exploatare deliberată a vulnerabilității copiilor, unor copii ucraineni duși în Rusia li s-a dat cetățenie rusă. După cum sa raportat, este posibil ca unii dintre copii să fi fost adoptați ulterior. Această practică pare să fie susținută de funcționarii publici ruși la toate nivelurile de autoritate. Acest lucru este exemplificat în mod clar, de exemplu, de decretul prezidențial adoptat în mai 2022 pentru accelerarea acordării cetățeniei ruse copiilor din Ucraina considerați orfani sau rămași fără îngrijirea părintească. De asemenea, este evidentă în adoptarea unui copil ucrainean de către Comisarul Federației Ruse pentru Drepturile Copilului, anunțată în direct la televizor și distribuită pe scară largă în rețelele sociale într-un mod care a expus publicului identitatea copiluluip.

Comisarul reamintește că statele părți la Convenția Națiunilor Unite cu privire la drepturile copilului (CDN), pe care Federația Rusă a ratificat-o, se angajează să respecte interesul superior al copilului și dreptul copiilor de a-și păstra identitatea, inclusiv naționalitatea, numele și relațiile de familie, așa cum sunt recunoscute de lege, fără intervenții ilegale. Modificarea statutului copiilor, inclusiv a naționalității acestora, de către o forță de ocupație este în continuare interzisă de articolele 49 și 50 din Convenția a patra de la Geneva. Comisarul subliniază că minorii separați de părinți în timpul unei urgențe umanitare nu pot fi prezumați a fi orfani și nu sunt disponibili pentru adopție, nici în timpul și nici imediat după situații de urgență.

Reunificarea copiilor ucraineni duși în Rusia și separați de familiile lor sau de tutorii lor legali înapoi în Ucraina sau în alte țări este o întreprindere extrem de complexă, afectată de diferite obstacole. Situația este îngreunată în mod deosebit de lipsa unui mecanism special de reunire a copiilor cu familiile și cu tutorii legali. Mai mult, organizațiile internaționale și mecanismele de monitorizare a drepturilor omului nu se bucură în prezent de acces adecvat la acești copii în Federația Rusă din cauza refuzului autorităților ruse de a acorda un astfel de acces și de a coopera pentru returnarea copiilor. În această situație, întoarcerea copiilor individuali este organizată de la caz la caz și de mai mulți actori, inclusiv mai multe autorități de stat ucrainene, apărători ai drepturilor omului ucraineni și ruși, voluntari și alți membri ai societății civile. Această metodă necesită adesea ca părinții și tutorii copiilor să se îmbarce în călătorii periculoase și costisitoare prin teritoriile ocupate de ruși sau rusești – un efort riscant, pe care mulți dintre ei fie nu sunt pregătiți, fie sunt prost echipați să îl facă.

Este foarte dificil să se stabilească cifre generale fiabile cu privire la numărul copiilor ucraineni duși în Rusia, în special cele privind copiii neînsoțiți sau din orfelinate ori instituții de îngrijire. Există mai multe inițiative în acest scop, inclusiv site-ul de urmărire „Copiii războiului” creat de autoritățile ucrainene, care înregistrează, de asemenea, rapoarte despre copii care au murit sau au dispărut. Cu toate acestea, „absența cifrelor fiabile nu ar trebui să descurajeze inițiativele menite să găsească soluții”, a spus comisarul.

Comisarul consideră că nereturnarea copiilor ucraineni duși în Rusia către părinții sau tutorii lor legali reprezintă o încălcare clară a drepturilor omului acelor copii. În măsura în care îi privează pe membrii familiei de bucurie reciprocă și ignoră unitatea familiei, această practică este în contradicție cu dreptul copiilor și al părinților acestora la respectarea vieții lor private și de familie. Conform CRC, copiii nu vor fi separați de părinți împotriva voinței lor, cu excepția cazului în care autoritățile competente supuse controlului judiciar determină că acest lucru este necesar pentru interesul superior al copilului (articolul 9 din CRC). Copiii care sunt separați de părinții lor au dreptul de a menține relații personale și contact direct cu părinții lor în mod regulat (articolul 9 din CRC). Cererile unui copil sau al unui părinte de a intra sau de a părăsi un stat în scopul reîntregirii familiei vor fi tratate într-o manieră pozitivă, umană și rapidă (articolul 10 din CRC). Statele au, de asemenea, obligația de a combate transferul ilicit și nereturnarea copiilor în străinătate (articolul 11 ​​din CRC). În cele din urmă, în temeiul articolului 38 din CRC, statele se angajează să susțină și să asigure respectarea normelor dreptului internațional umanitar aplicabile acestora în conflictele armate care sunt relevante pentru copil și să ia toate măsurile fezabile pentru a asigura protecția și îngrijirea copiilor afectași de un conflict armat. Statele au, de asemenea, obligația de a combate transferul ilicit și nereturnarea copiilor în străinătate (articolul 11 ​​din CRC).

Comisarul Dunja Mijatović este preocupată de tragedia multor copii neînsoțiți aflați în Rusia sau pe teritoriile ocupate de Rusia, departe de controlul public internațional și cu acces limitat la asistență. „Copiii ucraineni neînsoțiți sunt printre cele mai vulnerabile și neputincioase victime ale agresiunii ruse împotriva Ucrainei. Trebuie să acționăm urgent”, a spus comisarul, solicitând o acțiune hotărâtă din partea comunității internaționale. „Reunificarea copiilor ucraineni cu familiile și cu tutorii legali în Ucraina sau în țări terțe nu poate aștepta. Măsurile care să faciliteze reîntregirea familiei ar trebui luate cât mai curând posibil. Trecerea timpului va slăbi în mod inevitabil legăturile acelor copii cu familiile lor și va complica eventuala lor reunificare”, a subliniat comisarul.

Ca un prim pas, ar trebui instituit un mecanism de reunire a copiilor ucraineni cu familiile și tutorii legali. De asemenea, este nevoie de mai multă claritate în ceea ce privește entitățile și procedurile prin care părinții, rudele, tutorii legali și copiii pot solicita asistență pentru reîntregirea familiei. „Aceasta este o chestiune de cea mai mare prioritate și trebuie abordată prin eforturi comune, inclusiv organizații internaționale, și prin utilizarea tuturor expertizei disponibile”. Actorilor relevanți ar trebui să li se acorde acces nestingherit la înregistrările și informațiile despre toți copiii ucraineni duși în Rusia și teritoriile ocupate de Rusia, pentru a le permite identificarea și căutarea rudelor, în deplină conformitate cu standardele de protecție a datelor cu caracter personal.

În plus, comisarul solicită autorităților tuturor statelor membre ale Consiliului Europei să facă o prioritate maximă continuarea și sprijinirea eforturilor de localizare, urmărire și reunire a tuturor copiilor ucraineni separați cu familiile sau tutorii lor legali, pe baza drepturilor copilului, cu respectarea deplină a principiului interesului superior al copilului. „Copiii sunt speranța și viitorul Ucrainei. Niciun efort nu trebuie cruțat și fiecare soluție trebuie explorată, pentru a le permite să se reîntâlnească cu cei apropiați cât mai curând posibil”.

Comisarul încurajează, de asemenea, comunitatea internațională să sprijine și să coopereze cu organizații și rețele de încredere de apărători ai drepturilor omului ucraineni și ruși și reprezentanții organizațiilor neguvernamentale implicate în facilitarea reunificării copiilor ucraineni neînsoțiți cu familiile lor, ținând cont pe deplin de interesul superior al fiecărui copil. Un astfel de sprijin ar trebui să includă finanțare și asistență juridică, administrativă și practică pentru părinții copiilor, rudele și organizațiile și persoanele care îi ajută.

Stresul și anxietatea cauzate de separarea prelungită de familii și îngrijitori pot avea efecte negative devastatoare pe termen lung asupra multor copii ucraineni duși în Rusia. Acest lucru este valabil mai ales pentru copiii cei mai vulnerabili, cum ar fi cei cu nevoi speciale și/sau cei plasați în instituții. „Toți copiii returnați din Rusia ar trebui să primească sprijin bazat pe drepturile copilului pentru reintegrarea lor, inclusiv sprijin juridic, medical și psihologic”, a recomandat comisarul. De asemenea, comunitatea internațională ar trebui să ajute Ucraina să-și continue eforturile pentru dezinstituționalizarea îngrijirii copiilor și crearea, de îndată ce situația o permite, a unui mediu de îngrijire în care copiii sunt crescuți în familii.

În sfârșit, comisarul observă importanța asigurării dreptății pentru toate victimele încălcărilor drepturilor copilului. Apreciind eforturile depuse în acest scop de către autoritățile de investigație ucrainene, ea a subliniat că „toți cei care se angajează cu bună știință în încălcări ale drepturilor copilului trebuie să fie trași la răspundere”.

În timpul vizitei sale la Kiev, comisarul sa întâlnit cu viceprim-ministrul și ministrul reintegrării teritoriilor ocupate temporar din Ucraina, Iryna Vereshchuk, cu ministrul adjunct al afacerilor externe, Emine Dzhapparova, consilierul președintelui Ucrainei pentru drepturile copilului și reabilitare, Daria Herasymchuk, reprezentantul permanent adjunct al președintelui Ucrainei în Republica Autonomă Crimeea, Denys Chistikov, comisarul parlamentar al Ucrainei pentru drepturile omului, Dmytro Lubinets, procurorul general al Ucrainei, Andri Kostin și reprezentanți ai organizațiilor tătarilor din Crimeea. Ea s-a întâlnit, de asemenea, cu reprezentanți ai societății civile și ai organizațiilor internaționale.

În cadrul vizitei, comisarul a discutat și despre situația drepturilor omului a tătarilor din Crimeea în vederea pregătirii unui raport pe acest subiect care urmează să fie publicat la o dată ulterioară.

 Sursa foto: coe.int

 

Exit mobile version