Site icon TIMP ROMÂNESC

Comisia începe demersurile pentru reducerea treptată a ajutorului de criză și de tranziție

Comisia Europeană consultă statele membre cu privire la propunerea de ajustare parțială a calendarului de revocare treptată a cadrului temporar de criză și de tranziție privind ajutoarele de stat, în perspectiva perioadei de încălzire de la iarnă.

Comisia Europeană a adresat statelor membre, spre consultare, un proiect de propunere de ajustare parțială a calendarului de revocare treptată a prevederilor cadrului temporar de criză și de tranziție privind ajutoarele de stat, menit să ofere un răspuns la criza cauzată de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei și la scumpirea fără precedent a prețurilor la energie.

De la izbucnirea războiului Rusiei împotriva Ucrainei și în contextul efectelor sale directe și indirecte asupra economiei UE, cadrul temporar de criză privind ajutoarele de stat, adoptat la 23 martie 2022, a oferit statelor membre posibilitatea de a oferi întreprinderilor în dificultate un sprijin proporțional și cu o țintă bine definită. Datorită cadrului, statele membre au ajutat întreprinderile afectate de incertitudinile economice, de perturbarea fluxurilor comerciale și a lanțurilor de aprovizionare, precum și de creșterile excepțional de mari și neașteptate ale prețurilor, în special la gaze naturale, energie electrică, dar și la numeroși alți factori de producție și la materii prime, precum și la bunurile primare. În ansamblul lor, aceste efecte au cauzat o perturbare gravă a economiilor tuturor statelor membre într-o multitudine de sectoare economice.

La 9 martie 2023, Comisia a adoptat cadrul temporar de criză și de tranziție, care a modificat și a prelungit parțial în timp cadrul temporar de criză și încurajează luarea de măsuri de sprijin în sectoarele esențiale pentru tranziția la o economie cu zero emisii nete, în concordanță cu Planul industrial al Pactului verde. Pe măsură ce continuă războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, situația economică a UE dă dovadă de reziliență la șocurile cu care s-a confruntat.

Previziunile economice din vara anului 2023 elaborate de Comisie arată că economia UE continuă să crească, chiar dacă într-un ritm mai lent. Situația de pe piețele energiei și mai ales prețurile medii la gaz și energie electrică par să se fi stabilizat. Mai mult, riscul unor deficite de aprovizionare cu energie s-a atenuat, inclusiv datorită măsurilor luate de statele membre pentru a diversifica sursele de energie. În același timp, în previziunile economice din vara anului 2023 se indică faptul că războiul în curs al Rusiei împotriva Ucrainei și tensiunile geopolitice mai ample, în special în Orientul Mijlociu, continuă să fie o sursă de risc și de incertitudine.

În acest context, Comisia propune o prelungire limitată, cu 3 luni, a prevederilor care permit statelor membre să acorde în continuare ajutoare cu un cuantum limitat (secțiunea 2.1 din cadru) și ajutoare prin care să se ofere compensații pentru prețurile ridicate la energie (secțiunea 2.4 din cadru), până la 31 martie 2024. Statele membre vor putea astfel să își extindă schemele de sprijin, în cazurile în care acest lucru este necesar, și să se asigure că întreprinderile afectate în continuare de criză nu vor rămâne brusc fără sprijinul necesar în următoarea perioadă de încălzire de la iarnă. Conform secțiunii 2.4 din cadru, statele membre pot continua să ofere sprijin prin acoperirea unor părți din costurile suplimentare cu energia numai în măsura în care prețurile la energie depășesc în mod semnificativ nivelurile anterioare crizei.

Proiectul de propunere al Comisiei adresat statelor membre nu aduce atingere celorlalte prevederi ale cadrului temporar de criză și de tranziție. Celelalte secțiuni ale cadrului legate de criză (sprijinul pentru lichidități sub formă de garanții de stat și de împrumuturi subvenționate și măsurile vizând sprijinirea reducerii cererii de energie electrică) nu vor fi prelungite după data de 31 decembrie 2023. Secțiunile care vizează accelerarea tranziției verzi și reducerea dependenței de combustibili nu sunt afectate de proiectul de propunere și vor rămâne în vigoare în baza cadrului actual până la 31 decembrie 2025.

Statele membre pot formula observații cu privire la proiectul de propunere a Comisiei. Comisia intenționează să adopte modificarea limitată a cadrului temporar de criză și de tranziție în următoarele săptămâni, ținând seama de feedbackul primit de la statele membre.

Cadrul temporar de criză pentru ajutoarele de stat, adoptat la 23 martie 2022, a permis statelor membre să utilizeze flexibilitatea prevăzută de normele privind ajutoarele de stat pentru a sprijini economia în contextul războiului purtat de Rusia împotriva Ucrainei. Cadrul temporar de criză a fost modificat la 20 iulie 2022 pentru a completa pachetul de măsuri de pregătire pentru iarnă și în concordanță cu obiectivele planului REPowerEU. Cadrul temporar de criză a fost modificat din nou la 28 octombrie 2022, în concordanță cu Regulamentul privind o intervenție de urgență pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie și cu Regulamentul privind consolidarea solidarității printr-o mai bună coordonare a achizițiilor de gaze, prin indici de referință fiabili ai prețurilor și prin schimburi transfrontaliere de gaze. La 9 martie 2023, Comisia a adoptat actualul cadru temporar de criză și de tranziție cu scopul de a încuraja luarea de măsuri de sprijin în sectoarele esențiale pentru tranziția la o economie cu zero emisii nete, în concordanță cu Planul industrial al Pactului verde.

Cadrul temporar de criză aflat în vigoare prevede că statele membre pot acorda următoarele tipuri de ajutoare:

 

Exit mobile version