Comisia Europeană salută acordul politic la care au ajuns Parlamentul European și Consiliul referitor la Regulamentul privind transparența publicității politice.
Conform noilor norme, materialele publicitare politice vor trebui să fie marcate în mod clar ca atare și să indice cine a plătit pentru ele, suma plătită, alegerile, referendumul sau procesul de reglementare de care sunt legate și dacă vizează un public-țintă. Cetățenii vor putea recunoaște mesajele care încearcă să le modeleze opiniile și deciziile politice.
Tehnicile de vizare a unui public-țintă și de amplificare a impactului unui material publicitar politic vor fi disponibile numai pentru publicitatea politică online bazată pe datele cu caracter personal colectate de la persoana vizată și sub rezerva consimțământului, iar utilizarea datelor cu caracter personal sensibile va fi interzisă. Acest lucru va limita utilizarea abuzivă a datelor cu caracter personal în scopul manipulării potențiale a alegătorilor. Toate materialele publicitare politice online vor fi disponibile într-un registru online al comunicărilor cu caracter publicitar. Sponsorizarea materialelor publicitare din afara UE va fi interzisă cu trei luni înaintea alegerilor.
În cadrul Planului de acțiune pentru democrația europeană, adoptat în decembrie 2020, Comisia a prezentat prima evaluare a provocărilor generate de publicitatea politică și a aspectelor legate de noile tehnici utilizate pentru vizarea unui public-țintă pe baza datelor cu caracter personal ale utilizatorilor. Indiferent dacă datele au fost obținute în mod legal sau nu, aceste tehnici pot fi utilizate în mod abuziv pentru a exploata vulnerabilitățile cetățenilor. Cetățenii au dreptul să primească informații obiective, deschise și pluraliste.
Regulamentul se bazează pe legislația relevantă a UE, inclusiv pe Regulamentul general privind protecția datelor („RGPD”) și pe Regulamentul privind serviciile digitale, și o completează, sprijinindu-se pe cadrul existent de protecție a datelor pentru a supraveghea cerințele privind vizarea unui public-țintă. În privința furnizorilor de servicii intermediare, regulamentul este în mod expres corelat cu cadrul de asigurare a respectării legii prevăzut în Regulamentul privind serviciile digitale. Regulamentul stabilește norme cuprinzătoare privind transparența, responsabilitatea și proiectarea sistemelor pentru publicitatea de pe platformele online, inclusiv publicitatea politică. Actualizarea Codului de bune practici de autoreglementare privind dezinformarea, pe baza orientărilor Comisiei, completează Regulamentul privind transparența publicității politice.