Site icon TIMP ROMÂNESC

Coronavirus: Declarația Comisiei Europene referitoare la ajutoarele de stat destinate sprijinirii IMM nou-înființate și stimulării investițiilor private

Comisia Europeană a trimis statelor membre, spre consultare, un proiect de propunere vizând extinderea domeniului de aplicare al cadrului temporar privind ajutoarele de stat adoptat la 19 martie 2020 pentru a sprijini economia în contextul pandemiei de coronavirus. Cadrul temporar a fost modificat pentru prima dată la 3 aprilie 2020, pentru a oferi mai multe posibilități de a se obține sprijin public pentru cercetarea, testarea și producerea de produse relevante pentru combaterea pandemiei de coronavirus, pentru a proteja locurile de muncă și pentru a sprijini în continuare economia. La 8 mai 2020, Comisia a extins a doua oară domeniul de aplicare al cadrului temporar pentru a include măsuri de recapitalizare și de datorie subordonată.

Comisia propune în prezent extinderea din nou a domeniului de aplicare a cadrului temporar, permițând statelor membre (i) să sprijine anumite microîntreprinderi și întreprinderi mici, inclusiv întreprinderile nou-înființate care se aflau deja în dificultate înainte de 31 decembrie 2019, și (ii) să ofere stimulente pentru ca investitorii privați să participe la măsurile de recapitalizare în contextul crizei generate de coronavirus. Statele membre au acum posibilitatea de a formula observații cu privire la proiectul de propunere a Comisiei.

Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv, responsabil cu politica în domeniul concurenței: ”Microîntreprinderile, întreprinderile mici și întreprinderile nou-înființate se confruntă cu provocări specifice ca urmare a crizei generate de pandemia de coronavirus. Aceste întreprinderi sunt esențiale pentru redresarea economică a Uniunii. Iată de ce propunem extinderea cadrului temporar pentru a permite statelor membre să acorde un sprijin suplimentar microîntreprinderilor și întreprinderilor mici, inclusiv întreprinderilor nou-înființate. În plus, propunem introducerea unor condiții care să ofere stimulente investitorilor privați, astfel încât aceștia să se implice, alături de stat, în eforturile de recapitalizare. Acest lucru este binevenit întrucât reduce nevoia finanțării prin intermediul ajutoarelor de stat, precum și riscul de denaturare a concurenței. Continuăm să colaborăm îndeaproape cu statele membre pentru a ne asigura că întreprinderile europene au acces la lichiditățile de care este nevoie urgentă, pentru a contribui la redresarea economică de după pandemie”.

Scopul principal al cadrului temporar este de a oferi un sprijin specific întreprinderilor viabile care au intrat în dificultate financiară ca urmare a pandemiei de coronavirus. Prin urmare, societățile care se aflau deja în dificultate înainte de 31 decembrie 2019 nu sunt eligibile pentru a primi ajutor în temeiul cadrului temporar, dar pot beneficia de ajutor în temeiul normelor existente privind ajutoarele de stat, în special în temeiul Orientărilor privind salvarea și restructurarea. Aceste orientări stabilesc condiții clare potrivit cărora aceste societăți trebuie să stabilească planuri de restructurare solide care să le permită să atingă viabilitatea pe termen lung.

Microîntreprinderile și întreprinderile mici au fost afectate în mod deosebit de lipsa de lichidități cauzată de impactul economic al actualei pandemii de coronavirus, exacerbând dificultățile cu care se confruntau în ceea ce privește accesul la finanțare în comparație cu întreprinderile mijlocii și mari. În cazul în care nu sunt remediate, aceste dificultăți ar putea duce la un număr mare de falimente ale microîntreprinderilor și ale întreprinderilor mici, cauzând perturbări grave pentru întreaga economie a UE.

Prin urmare, Comisia lansează o consultare a statelor membre cu privire la posibilitatea de a acorda sprijin public în temeiul cadrului temporar tuturor microîntreprinderilor și întreprinderilor mici, chiar și acelora care se încadrează în categoria societăților care, la 31 decembrie 2019, se aflau în dificultate financiară. Sprijinul ar urma să fie acordat cu excepția cazului în care aceste societăți se află în proceduri de insolvență, au primit ajutor pentru salvare care nu a fost rambursat sau fac obiectul unui plan de restructurare în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Având în vedere dimensiunea redusă a acestui tip de întreprinderi și implicarea lor restrânsă în tranzacții transfrontaliere, ajutoarele de stat temporare acordate microîntreprinderilor și întreprinderilor mici sunt mai puțin susceptibile să denatureze concurența pe piața internă decât ajutoarele de stat acordate întreprinderilor mai mari.

Această modificare va spori în mod eficace posibilitățile de sprijinire a întreprinderilor nou-înființate, în special a celor inovatoare care ar putea înregistra pierderi în faza lor de creștere, dar care sunt esențiale pentru redresarea economică a Uniunii. Comisia reamintește, de asemenea, că toate întreprinderile mici și mijlocii care la 31 decembrie 2019 existau de mai puțin de trei ani ar putea beneficia deja de măsurile de ajutor prevăzute în cadrul temporar.

În plus, Comisia Europeană propune, de asemenea, adaptarea condițiilor pentru măsurile de recapitalizare în temeiul cadrului temporar pentru cazurile în care investitorii privați contribuie la majorarea capitalului întreprinderilor împreună cu statul. În primul rând, modificările propuse le-ar permite întreprinderilor în care statul are o participație să mobilizeze capital la fel ca întreprinderile private, menținându-se aceleași garanții pentru a asigura concurența efectivă pe piața unică. În al doilea rând, modificările propuse ar urma să încurajeze infuziile de capital cu o participare privată semnificativă și în întreprinderile private, limitându-se astfel nevoia finanțării prin intermediul ajutoarelor de stat și riscul de denaturare a concurenței.

 

a.org

Exit mobile version