Printr-o scrisoare deschisă adresată prim-ministrului Dacian Cioloș, Inițiativa România trage un semnal de alarmă privind alegerile parlamentare: listele de susținători și votul în diaspora.
”Inițiativa România v-a adresat pe 4 iulie 2016 o scrisoare oficială (nr. înreg. 1255/VA/04.07.2016), prin care a solicitat Guvernului adoptarea cât mai rapidă a unei Hotărâri de Guvern pentru stabilirea datei și organizarea alegerilor parlamentare din acest an. Pe 5 și 7 iulie 2016 am primit prompt răspunsuri telefonic, respectiv în scris, prin intermediul Ministerului pentru Consultare Publică și Dialog Civic, care ne-a comunicat atât preocuparea pentru o decizie rapidă în acest sens, cât și problemele generate de legile electorale cu privire la legătura dintre anunțarea datei alegerilor și închiderea înscrierilor în Registrul electoral în vederea votului în diaspora. Având în vedere interesul public major în legătură cu aceste subiecte, vă trimitem deopotrivă dumneavoastră și publicului următoarele clarificări: 1) Conform Legii 208/2015, pentru a candida, partidele au obligația să prezinte liste de susținători (minimum 1% din numărul total al alegătorilor înscriși în Registrul electoral). Strângerea de semnături nu poate începe până la stabilirea datei alegerilor. 2) Experiența a arătat în alegerile locale că partidele au avut dificultăți majore în a aduna în timpul avut la dispoziție semnăturile necesare pentru a candida, existând suspiciuni întemeiate că au falsificat semnături pentru a îndeplini prevederea legală a pragului de 1%. DNA și poliția au demarat anchete de notorietate privind posibila săvârșire a unor infracțiuni de fals, uz de fals și folosirea influenței politice în legătură cu strângerea de semnături în București. 3) În acest context, pentru a asigura respectarea legii și pentru ca procesul electoral să fie cu adevărat deschis, v-am solicitat săptămâna trecută o decizie rapidă pentru stabilirea datei alegerilor. Adică pentru a asigura timp suficient ca partidele să strângă semnături în mod corect și a respecta dreptul constituțional de a fi ales. 4) În același timp, însă, legile electorale (Legea 208/2015 și Legea 288/2015) prevăd că la 48 de ore de la anunțarea datei alegerilor se închid înscrierile în Registrul electoral în vederea votului în diaspora. Cu alte cuvinte, cu cât se decide mai repede data alegerilor cu atât mai puțin timp au românii din străinătate să se înscrie în Registrul electoral pentru a putea vota – fie în secția de votare, fie prin corespondență. 5) Avem, deci, pe de o parte nevoia de a liberaliza competiția politică și de a o aduce în limitele legii (un timp cât mai mare pentru strângerea corectă de semnături) și, pe de altă parte, obligația de a nu umili încă o dată cetățenii români din străinătate și de a le respecta dreptul constituțional de vot (informare și un timp mai lung de înscriere în Registrul electoral). Din păcate, legiuitorul român a pus în contradicție cele două nevoi.
Așadar, în mod cert legile electorale din România suferă de un pronunțat deficit democratic și constituțional, fiind modelate după interese transpartinice și ilegitime ale partidelor parlamentare. Acesta, însă, nu poate fi un pretext pentru amânarea unor decizii în interesul democrației și libertății de a participa la competiția politică în mod onest și cu respectarea legii.
În acest sens, vă solicităm: 1) Să demarați imediat consultări cu partidele parlamentare pentru prelungirea termenului de înscriere în Registrul electoral a cetățenilor români din diaspora și pentru eliminarea legăturii dintre anunțarea datei alegerilor și a termenului limită de înscriere în Registrul electoral (fie partidele să cadă de acord pentru convocarea de urgență a Parlamentului, fie să schimbați legea prin ordonanță de urgență); 2) Stabilirea cât mai rapidă, prin HG, a datei alegerilor, precum și a unui calendar de organizare a alegerilor; 3) Alocarea unui buget și desfășurarea unei campanii susținute de informare a cetățenilor români care doresc să voteze prin corespondență pentru ca aceștia să facă în timp util demersurile de înscriere în Registrul electoral.
Inițiativa România va continua să urmărească corectitudinea procesului de strângere a semnăturilor pe listele de susținători și, dacă va fi cazul, va apela din nou, așa cum a făcut-o înainte de alegerile locale, la sesizarea organelor de urmărire penală pentru posibila falsificare a semnăturilor.
Partidele parlamentare au și opțiunea de a schimba legea în vederea scăderii pragului minim de semnături pentru a nu mai ajunge în situația de a le falsifica pentru a putea participa la alegeri. Și, în mod cert, partidele au obligația de a nu mai încălca dreptul constituțional de vot al românilor din diaspora, așa cum s-a întâmplat în 2014, se arată într-un comunicat de presă.