Site icon TIMP ROMÂNESC

Cursuri pentru reacomodarea cu limba română a copiilor întorși în ţară

Membrii Comisiei pentru problemele românilor din afara granițelor din Camera Deputaților au discutat astăzi cu reprezentanții Ministerului Educației, în încercarea de a identifica o modalitate prin care copiii românilor întorși în tară după o ședere îndelungată în străinăate pot fi mai ușor și mai rapid reacomodați cu limba română și astfel mai ușor de integrat în sistemul educațional românesc. Deputații au ajuns la concluzia ca aceștia au nevoie de o perioadă de reintegrare atunci când revin acasă.

Vasile Şalaru, secretar de stat în cadrul Ministerului Educației, si Tania Irimia, director în cadrul MEN, au răspuns astăzi invitației Comisiei, pentru a discuta despre formarea acestui cadru de reacomodare în învăţământul românesc.

Membrii Comisiei au solicitat reprezentanților MEN să găsească modalitatea prin care tinerii români cu deficienţe la limba română care revin din străinătate să poată beneficia de o curriculă menită să îi integreze, formeze şi acomodeze cu limba, cultura şi civilizaţia română.

Vasile Şalaru a propus ca până în luna septembrie 2015 să fie stabilită şi implementată o serie de programe de recuperare şi reintegrare – cursuri de formare în caligrafie, fonetică, gramatică şi literatură română. Potrivit scretarului de stat aceste cursuri trebuie iniţiate în şcoli , iar profesorii care se vor ocupa de evaluarea şi predarea limbii române să fie plătiţi pentru numărul de ore efectuate.

Acest program de acomodare va fi separat de cursurile urmate în mod curent în scoli, însă se vor desfăşura în incinta unităților de învățământ, pentru ca tinerii să se poată bucura de socializare şi integrare.

Cursurile ar putea fi urmate de toți copiii români care se întorc acasă și doresc să intre sau să reintre în sistemul de învăţământ românesc, dar au nevoie de o perioadă de aprofundare a limbii române, limita de vârstă fiind de 18 ani.

Proiectul include ca la sfârşitul cursurilor de acomodare, care pot dura între câteva luni şi un an, copiii să primească un certificat de cunoaştere a limbii române, si numai după obţinerea acestui document părinţii îi vor putea înscrie copiii în sistemul de învăţământ românesc.

Vasile Şalaru a mai subliniat că nu este vorba despre un an pregătitor, copiii fiind integraţi în sistemul de învăţământ românesc “pe măsură ce aprofundează limba română”: “Copilul va fi repartizat în colectivul cărei clase corespunde, participând treptat şi la ore de istorie, geografie, matematică şi la orele obişnuite de limbă română alături de elevii şcolilor. Această perioadă poate dura de la câteva luni la un întreg an şcolar. Cu aceste ore de caligrafie, fonetică, gramatică şi literatură română elevul va primi şi un certificat de cunoaştere a limbii române care îi va perimite să se înscrie în orice altă şcoală ”.

Un alt aspect al discuţiilor dintre membrii Comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării a Camerei Deputaţilor şi reprezentanţii Ministerului Educației l-a reprezentat modalitatea prin care această propunere va fi pusă în practică, cele două părţi convenind să se întâlnească ulterior pentru a lua această decizie şi pentru a concretiza cât mai repede acest proiect.

Exit mobile version