Premierul Dacian Cioloş a subliniat, luni, la ”Ora premierului” din Parlamentul României că implementarea votului în străinătate revine în egală măsură Guvernului şi Autorităţii Electorale Permanente, el dând asigurări că Executivul urmăreşte implementarea votului românilor din diasporă.“Guvernul este preocupat de organizarea votului în diasporă, în condiţiile în care legile 208 şi 288 din 2015 introduc numeroase noutăţi. Conform acestei noi legislaţii, Autoritatea Electorală Permanentă, aflată în coordonarea Parlamentului, capătă responsabilităţi semnificativ mărite faţă de alegerile precedente şi mi se pare important să subliniez acest lucru, pentru că responsabilitatea privind organizarea acestor alegeri este împărţită între Guvern şi Autoritatea Electorală Permanentă. Preocuparea noastră nu se situează doar la nivelul elementelor de noutate privind votul prin corespondenţă, care sunt importante, ci vizează şi elementele de noutate aduse votului în străinătate, la secţiile de votare”, a precizat premierul României.
Premierul a mai subliniat că în prezent se lucrează la pachetul de legislaţie secundară, care trebuie adoptat în perioada imediat următoare. “Avem un prim pachet al acestei legislaţii secundare, hotărâri de guvern, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente, care vor trebui adoptate până la sfârşitul săptămânii viitoare şi care sunt acum în proces de avizare. După care vom avea o a doua perioadă, care se va concentra pe înscrierea în Registrul Electoral a celor care au reşedinţă sau domiciliu în afara ţării – şi prin această înscriere în Registrul Electoral, electorii vor putea să opteze pentru votul la urne sau pentru votul prin corespondenţă. În principiu, această înscriere în Registrul Electoral va rămâne deschisă până la sfârşitul lui iulie sau august, când vom veni cu o hotărâre de guvern prin care să decidem data alegerilor parlamentare”.
Pe de altă parte, Ministerul de Externe a supus deja consultării publice lista documentelor doveditoare a reşedinţei în străinătate, astfel încât cetăţenii să poată face completări: „Pentru că dorim ca cetăţenii care doresc să voteze în străinătate să o poată face într-un număr cât mai mare. În paralel, Ministerul de Externe, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, a început deja campania de informare cu privire la votul prin corespondenţă. Sunt folosite aici modalităţi multiple, atât întâlniri directe cu electorii – mai ales în ţările unde avem comunităţi de români puternice, importante – dar şi instrumente legate de reţelele de socializare şi internet, prin care vom pune la dispoziţie celor interesaţi toate informaţiile necesare pentru acest lucru. Această campanie va continua până înainte de alegeri. O a treia etapă va începe după stabilirea datei alegerilor parlamentare, când va intra în joc, pe lângă Autoritatea Electorală Permanentă şi Ministerul de Externe, care au responsabilităţi în organizarea alegerilor în afara ţării, şi Poşta Română, care, conform legii, are atribuţii legate de pregătirea corespondenţei prin care electoratul care va decide sau care va face alegerea să folosească votul prin corespondenţă va trebui să o folosească”.
De asemenea, Dacian Ciloş i-a asigurat pe deputaţi că Poşta Română este pregătită să îşi asume aceste responsabilităţi, care vor începe în momentul în care “vom şti câţi dintre alegători s-au înscris în Registrul Electoral şi au optat pentru votul prin corespondenţă. În funcţie de Registrul Electoral şi de aceste opţiuni, Poşta Română va pregăti documentele necesare. Vreau să spun că Guvernul este în măsură să pună la dispoziţia Parlamentului, în zilele următoare, până la sfârşitul acestei săptămâni, un plan de măsuri mai detaliat privind pregătirea pentru votul prin corespondenţă, ca să vedeţi şi să puteţi urmări toate etapele pe care ne propunem să le implementăm, conform obligaţiilor care ne revin din legislaţia pe care aţi adoptat-o”.