Bazându-se pe autonomia instituțională și pe libertatea academică a universităților, Comisia Europeană a prezentat trei inițiative (o comunicare privind diploma europeană și două propuneri de recomandări) de cooperare transnațională între instituțiile de învățământ superior cu scopul creării uunei diplome europene.
Propunerile abordează barierele juridice și administrative de înființare a unor programe de diplome comune la nivel de licență, masterat sau doctorat.
Un proiect de diplomă europeană
Proiectul de diplomă europeană pregătește terenul pentru un nou tip de program comun, realizat în mod voluntar la nivel național, regional sau instituțional și bazat pe un set comun de criterii convenite la nivel european.
O astfel de diplomă europeană ar permite instituțiilor de învățământ superior din diferite țări să coopereze transfrontalier și să instituie programe comune.
Comisia propune două posibile puncte de intrare obținerea diplomei europene:
O etichetă europeană pregătitoare, care ar urma să fie acordată programelor universitare comune care îndeplinesc criteriile europene propuse: studenții primesc un certificat de diplomă europeană, împreună cu diploma lor comună.
O diplomă europeană: un nou tip de calificare bazat pe criteriile comune și ancorat în legislația națională. Acesta ar fi acordat fie în comun de mai multe universități din țări diferite, fie, eventual, de o entitate juridică europeană înființată de astfel de universități: absolvenții primesc o „diplomă europeană”, recunoscută automat.
În 2025, Comisia intenționează să lanseze „proiecte privind parcursurile universitare europene” în cadrul programului Erasmus + pentru a oferi stimulente financiare statelor membre, împreună cu agențiile lor de acreditare și de asigurare a calității, universitățile, studenții, partenerii economici și sociali, pentru a se implica în calea obținerii unei diplome europene.
Una din cele două recomandări făcute Consiliului, referitoare la un sistem european de asigurare și recunoaștere a calității în învățământul superior, invită statele membre și instituțiile de învățământ superior să își simplifice și să își îmbunătățească procesele și practicile de asigurare a calității. Acestea sunt condiții necesare pentru asumarea răspunderii și încredere, precum și pentru îmbunătățirea performanțelor universităților. Statele membre sunt invitate să ia măsuri pentru a permite instituțiilor de învățământ superior să adapteze mai rapid programele oferite la nevoile societății.
Cea de-a doua propunere, privind evaluarea rolurilor personalului academic, se referă la recunoașterea și recompensarea personalului implicat în activitățile educaționale transfrontaliere și metodele de predare inovatoare
În lunile următoare, pachetul va fi discutat cu Consiliul UE și cu principalele părți interesate din învățământul superior.
În septembrie 2020, Comunicarea Comisiei privind realizarea Spațiului european al educației până în 2025 a identificat nevoia unor programele de diplome comune ale alianțelor din învățământul superior.
Proiectul de diplomă europeană se bazează pe șase proiecte-pilot Erasmus + în care au fost implicate peste 140 de instituții de învățământ superior din întreaga UE.