Site icon TIMP ROMÂNESC

Deputatul Codreanu evaluează investițiile românești în grădinițele din Republica Moldova

Lista instituțiilor preșcolare din Republica Moldova propuse spre finanțare de guvernul României în 2014 numără 911 grădinițe, defalcat pe raioane și municipii după cum urmează: Anenii Noi (20), Basarabeasca (9), Briceni (26), Cahul (22), Cantemir (12), Călărași (20), Căușeni (22), Cimișlia (19), Criuleni (18), Dondușeni (11), Drochia (23), Dubăsari (12), Edineț (29), Fălești (22), Florești (26), Glodeni (22), Hâncești (40), Ialoveni (41), Leova (23), Nisporeni (27), Ocnița (15), Orhei (53), Rezina (33), Râșcani (21), Sângerei (34), Soroca (31), Strășeni (26), Șoldănești (12), Ștefan Vodă (24), Taraclia (4), Telenești (25), Ungheni (38), UTA Găgăuzia (38), municipiul Chișinău (11) și municipiul Bălți (1). Cel mai are beneficiar a fost raionul Orhei, cu 53 de grădinițe reabilitate pe banii statului român, la polul opus situându-se municipiul Bălți, care a propus spre finanțare doar un singur proiect.

Într-un răspuns formulat de MAE președintelui Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, deputatul Constantin Codreanu, referitor la sprijinul acordat de România grădinițelor din Republica Moldova se precizează că până în prezent România a acordat 26 de milioane de euro pentru reabilitarea instituțiilor școlare din Republica Moldova, astfel: 20 de milioane de euro (tranșa RO1) și 3 milioane de euro (tranșa RO2) în anul 2014, respectiv 3 milioanede euro (tranșa RO3) în anul 2016.

”Menționăm că tranșele RO1 și RO3 au fost finanțate prin Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul României privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 milioane de euro acordat Republicii Moldova (în continuare Acordul de 100 milioane euro), iar tranșa RO2 prin mecanismul asistenței oficiale pentru dezvoltare al MAE”, se arată în răspunsul formulat de minister.

De asemenea, se precizează că principiul promovat permanent de partea română în dialogul cu autoritățile Republicii Moldova în întocmirea listelor cu instituțiile preșcolare este distribuția cât mai extinsă a comunităților beneficiare, indiferent de etnia, limba vorbită sau confesiunea acestora sau de opțiunea politică a autorităților din acele comunități.

În răspunsul primit se mai arată că ”potrivit Fondului de Investiții Sociale din Republica Moldova (FISM), instituția responsabilă de implementarea programului de reabilitare a instituțiilor școlare, la grădinițele care au beneficiat de sprijin financiar din partea României, vor fi instalate plăci informative care specifică faptul că instituția respectivă a fost renovată/dotară cu sprijinul financiar al României. Conform detaliilor oferite de FISM, până în prezent, au fost instalate astfel de plăcuțe la peste 90% dintre instituțiile preșcolare incluse în cele trei tranșe de finanțare”.

Un detaliu demn de reținut este că, urmare a fluctuației cursului valutar (EUR-MDL), la tranșa RO1 de 20 milioane deuro, au apărut economii în valoare de aproximativ 780.000 euro, acestea fiind direcționate către Liceul cu predare în limba română ”Mihai Eminescu” din Comrat, ca urmare a schimbului de scrisori între Republica Moldova și România.

”România este principalul investitor în reabilitarea instituțiilor preșcolare din Republica Moldova”, concluzionează deputatul Codreanu, care mai arată că sprijinul nu este acordat direct instituțiilor preșcolare din Republica Moldova și nici autorităților publice locale de nivelul I sau II, ci administrației publice centrale, prin Fondul de Investiţii Sociale din Moldova (FISM), instituție creată acum 20 de ani cu sprijinul Băncii Mondiale și al țărilor donatoare cu scopul de a contribui la dezvoltarea Republicii Moldova prin gestionarea asistenței externe.

Codreanu propune Guvernului României să analizeze și posibilitatea acordării finanțărilor pentru renovarea și dotarea instituțiilor preșcolare (și școlare) direct către administațiile locale din Republica Moldova, inclusiv a celor private.

Nota redacției: În evaluarea prezentată nu sunt luate în calcul și finanțările și donațiile directe acordate de administrația locală din România pentru dotarea unităților școlare din Republica Moldova, mai cu seamă în urma zecilor de înfrățiri care au avut loc în ultimul an.

Exit mobile version