Pusă în fața supra-aglomerării aeroporturilor, Comisia Europeană a adoptat marți o propunere pentru a permite regimului sloturilor de zbor pentru companiile aeriene să răspundă mai flexibil la evoluțiile neașteptate din viitorul apropiat, potrivit unui comunicat al executivului.
În timp ce actuala creștere rapidă a cererii, precum și previziunile privind cererea viitoare, indică o redresare continuă a traficului aerian, experiența recentă a arătat că actualele norme privind sloturile nu sunt suficient de rezistente la perturbări de amploare. Războiul din Ucraina arată, de asemenea, modul în care traficul aerian – și capacitatea companiilor aeriene de a îndeplini cerințele normale de utilizare a sloturilor – poate fi afectat grav și durabil de alte evoluții neprevăzute pe anumite rute.
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat că „cererea de trafic aerian a revenit în mod clar și a sosit momentul să se revină la ratele normale de utilizare a sloturilor pentru a asigura utilizarea eficientă a capacității aeroportuare, cu un acces echitabil și competitiv pentru companiile aeriene, în beneficiul pasagerilor. Dar trebuie să ne asigurăm că suntem mai bine pregătiți pentru situații neprevăzute. Clauza „Neutilizarea justificată a sloturilor” ne-a oferit un instrument deosebit de eficient pentru a gestiona situațiile de criză. Menținerea acestui instrument ne va oferi suficientă flexibilitate – o asigurare – pentru a acționa în cazul unei noi deteriorări a situației sănătății publice sau, într-adevăr, în cazul în care ne confruntăm cu noi repercusiuni ale războiului rusesc din Ucraina.”
Prin urmare, Comisia propune, pe de o parte, să se revină la rata standard de utilizare a sloturilor de 80 % începând cu 30 octombrie (de la 64 % în prezent, în conformitate cu pentru sezonul de planificare orară din vara anului 2022) – reflectând cererea – dar, în același timp, să se prelungească posibilitatea de a utiliza instrumentul „neutilizarea justificată a sloturilor” (JNUS) creat în timpul pandemiei.
Companiile aeriene ar putea utiliza aceste excepții în situații precum urgențele epidemiologice, dezastrele naturale sau tulburările politice de amploare cu efect perturbator asupra transportului aerian. În plus, și doar în ultimă instanță, Comisia ar fi împuternicită să reducă rata de utilizare dacă nivelul traficului aerian scade sub 80%, comparativ cu cifrele din 2019, timp de patru săptămâni consecutive din cauza COVID-19, a unei alte situații epidemiologice sau ca urmare directă a agresiunii militare a Rusiei împotriva Ucrainei.
Comisia propune, de asemenea, o serie de măsuri specifice pentru a atenua consecințele agresiunii Rusiei și pentru a restabili conectivitatea aeriană între UE și Ucraina atunci când va fi cazul. Printre acestea se numără, de exemplu, o perioadă de recuperare de 16 săptămâni înainte ca cerințele de utilizare a sloturilor să devină din nou aplicabile odată cu redeschiderea spațiului aerian ucrainean, precum și posibilitatea de a adopta un act delegat pentru a reduce rata de utilizare pe rutele dintre UE și Ucraina.
Propunerea se bazează, de asemenea, pe lecțiile învățate în timpul pandemiei, inclusiv pe dispoziții care vizează sporirea transparenței în ceea ce privește acordarea excepțiilor JNUS și consolidarea cooperării între coordonatorii de sloturi din statele membre, astfel încât să se asigure consecvența la acordarea scutirii JNUS.
Etapele următoare. Propunerea va fi supusă procedurii legislative ordinare. În prezent, aceasta va fi discutată de urgență de către Parlamentul European și Consiliu. În cazul în care vor fi adoptate, dispozițiile privind scutirea se vor aplica de la începutul sezonului de iarnă, la 30 octombrie 2022, și vor dura până la 26 martie 2024, când se estimează că traficul aerian se va fi redresat complet.