Miniștrii energiei din UE au discutat, la Luxemburg, propunerea de reformare a pieței în domeniu, înaintată de Comisie în martie.
Reforma pieței energiei are în centrul ei impulsionarea investițiilor în regenerabile, pentru ca energia ieftină să dea tonul prețurilor din piață, iar prețurile marginale să se îndepărteze tot mai mult de sursele fosile. Unul din subiectele de tensiune s-a referit la finanțarea proiectelor energetice în baza contractelor pentru diferență, contracte care permit investiții pe termen lung în baza unei înțelegeri cu statul.
Aceste contracte, care ar urma să fie girate de statele membre, se referă la acoperirea fluctuațiilor pieței. Ca o explicație simplificată, când prețul este mai mic decât cel din contract, statul acoperă costurile pentru producători. Când prețul este mai mare decât cel din contract, statul primește bani de la producători și poate acoperi cheltuielile mari ale consumatorilor.
O primă divergență este între statele care vor ca aceste contracte să poată fi semnate doar de cei care fac investiții în centrale noi. Alte state vor ca aceste contracte să fie posibile și pentru modernizarea, mărirea sau retehnologizare a unităților existente.
O a doua divergență a fost între statele care extind contractele pentru diferență și pentru centralele nucleare (Franța sau România). De cealaltă parte, sunt state, cum este cazul Germaniei, care resping finanțarea energiei din centralele nucleare.
Mecanismele de capacitate sunt măsuri de sprijin pe care statele membre le pot introduce pentru pentru a garanta securitatea aprovizionării cu energie electrică pe termen mediu și lung. Consiliul a convenit să elimine caracterul temporar al acestor măsuri.
Consiliul a introdus o derogare de la cerințele existente privind limitele de emisie de CO₂ pentru ca generatorii să beneficieze de sprijin din partea mecanismelor de capacitate, în condiții stricte și până la 31 decembrie 2028.
Statele membre au convenit că procedurile de aprobare pentru mecanismele de capacitate trebuie simplificate.
Consiliul a propus modificări care se concentrează pe simplificarea procedurii în cadrul actual al mecanismului de capacitate. De asemenea, a cerut Comisiei să prezinte un raport detaliat care să evalueze alte modalități posibile de simplificare a procesului de aplicare a mecanismelor de capacitate.
Raportul ar urma să fie urmat de propuneri de simplificare a procesului la trei luni de la intrarea în vigoare a regulamentului.
Consiliul a introdus clarificări la dispozițiile privind protecția consumatorilor. A fost de acord să consolideze protecția acestora prin stabilirea unei libere alegeri a unui furnizor și a posibilității de a accesa prețuri dinamice ale energiei electrice, contracte pe termen determinat și cu preț fix, cu excepția cazului în care furnizorii nu oferă contracte fixe și cu condiția ca acest lucru să nu reducă disponibilitatea globală a contractelor fixe.
Consiliul a fost de acord cu reguli mai stricte decât anterior pentru furnizori în strategiile lor de acoperire a prețurilor pentru a proteja clienții de variațiile de pe piețele angro.
A fost de acord să protejeze clienții vulnerabili de deconectări prin implementarea unor sisteme „furnizor de ultimă instanță” pentru a asigura continuitatea furnizării cel puțin pentru clienții casnici, dacă astfel de sisteme nu există deja.
Conform regulilor actuale, statele membre pot aplica prețuri reglementate pentru gospodăriile sărace și vulnerabile din punct de vedere energetic și ca măsură tranzitorie și pentru microîntreprinderi, indiferent dacă există sau nu o criză a prețului energiei electrice. Reforma adaugă o opțiune temporară de a aplica prețuri reglementate, chiar și sub cost, în perioade de criză, și întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri).
Statele membre au consolidat rolul Consiliului în declararea unei crize temporare a prețurilor la energie electrică la nivel regional sau la nivelul Uniunii.
De asemenea, au modificat condițiile pentru declararea unei crize a prețurilor la energie electrică, astfel încât o criză să poată fi declarată atunci când prețurile medii foarte ridicate ale energiei electrice cu ridicata sunt de așteptat să dureze cel puțin șase luni, iar creșterile bruște ale prețurilor cu amănuntul la energie electrică sunt de așteptat să continue timp de cel puțin trei luni.
Consiliul a convenit că statele membre pot aplica un plafon asupra veniturilor excesive de pe piață din electricitatea produsă de la generatoare cu costuri marginale mai mici, cum ar fi sursele regenerabile, nucleare și lignitul („generatori inframarginali”) până la 30 iunie 2024, sub rezerva acelorași condiții ca și măsura de urgență privind veniturile inframarginale adoptată la 6 octombrie 2022.
De asemenea, s-a convenit că toți clienții vor avea dreptul la scheme de partajare a energiei (utilizarea, partajarea și stocarea energiei generate) și că toate drepturile consumatorilor ar fi extinse la clienții finali implicați în scheme de partajare a energiei.