Cu ocazia unui bilanț care marchează primul an de aplicare a Regulamentului general al UE privind protecția datelor, Comisia Europeană publică rezultatele unui sondaj Eurobarometru special privind protecția datelor. Rezultatele arată că europenii sunt relativ bine informați cu privire la noile norme în materie de protecție a datelor, la drepturile lor și la existența autorităților naționale de protecție a datelor, cărora li se pot adresa atunci când le sunt încălcate drepturile.
Andrus Ansip, vicepreședintele responsabil cu piața unică digitală: ”Cetățenii europeni au devenit mai conștienți de drepturile lor digitale, ceea ce este încurajator. Cu toate acestea, doar trei din zece europeni își cunosc toate noile lor drepturi în acest domeniu. Pentru întreprinderi, încrederea clienților este neprețuită, iar această încredere începe în momentul în care clienții înțeleg setările de confidențialitate și au încredere în ele. A lua cunoștință de aceste drepturi este o condiție prealabilă pentru a vi le putea exercita. Ambele părți au numai de câștigat dacă aplicarea normelor privind protecția datelor devine mai clară și mai simplă”.
Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen: ”A-i ajuta pe europeni să își recâștige controlul asupra datelor lor cu caracter personal este una dintre cele mai importante priorități ale noastre. Însă doar 13% dintre cei 60% de europeni care își citesc declarațiile de confidențialitate le citesc integral, și aceasta din cauză că declarațiile sunt prea lungi sau prea dificil de înțeles. Invit din nou toate companiile online să furnizeze declarații de confidențialitate concise, transparente și ușor de înțeles de către toți utilizatorii. De asemenea, îi încurajez pe toți cetățenii europeni să își exercite drepturile în materie de protecție a datelor și să își optimizeze setările de confidențialitate”.
Reflectând opiniile a 27.000 de cetățeni europeni, rezultatele Eurobarometrului arată că 73% dintre respondenți au auzit de cel puțin unul dintre cele șase drepturi garantate de Regulamentul general privind protecția datelor. Dreptul de a accesa propriile date (65%), dreptul de a corecta datele în cazul constatării unor erori (61%), dreptul de a se opune prelucrării datelor în scopuri de marketing direct (59%) și dreptul de a solicita ștergerea propriilor date (57%) sunt drepturile cel mai bine cunoscute de cetățeni.
În plus, 67% dintre respondenți știu de existența Regulamentului general privind protecția datelor, iar 57% dintre respondenți știu care sunt autoritățile naționale responsabile cu protecția datelor. Rezultatele sondajului arată, de asemenea, că protecția datelor reprezintă un motiv de preocupare, 62% dintre respondenți declarându-se îngrijorați că nu au un control deplin asupra datelor cu caracter personal furnizate online.
RGPD se aplică de la 25 mai 2018. De atunci, aproape toate statele membre și-au adaptat legislația națională pentru a se alinia la RGPD. Autoritățile naționale de protecție a datelor, care sunt responsabile de asigurarea respectării noilor norme, își coordonează mai bine acțiunile datorită noilor mecanisme de cooperare și grație Comitetului european pentru protecția datelor. Acestea emit orientări privind aspectele esențiale ale RGPD, pentru a contribui la punerea în aplicare a noilor norme.