În perioada octombrie – noiembrie 2020, asociația culturală ARPRO a organizat, cu sprijinul Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, primul modul al Școlii Populare ARPRO, un proiect educațional dedicat copiilor români din Italia.
Școala Populară ARPRO se naște din exigența de a crea o comunitate care contribuie la coeziunea socială, previne marginalizarea și oferă un sentiment de apartenență pentru copiii români din Italia și familiile lor, într-o perioadă deloc ușoară pentru educație.
”La Școala Populară ARPRO ne dorim ca noua generație de copii români din Italia să aibă ocazia de a descoperi România, pentru a fi mândri de identitatea lor etnică, pentru a învăța cum pot să promoveze țara de origine și pentru a menține relațiile cu membrii familiei din România”, se arată într-un comunicat de presă.
Profesorii Simona Vasile, Claudia Rojog și Carmen Bălan, dascăli cu experiență în predarea limbii române în școlile din Italia, au organizat, de trei ori pe săptămână, lecții de limba română, istorie și geografie, artă și educație civică, cu metode inovative și interactive.
”Distractiv” și ”interdisciplinar” au fost cuvintele cheie în planificarea de zi cu zi a cursurilor care s-au desfășurat pe platforma WeSchool.
Cursurile online s-au bucurat și de prezența voluntarilor din Liga Studenților Români din Străinătate – Filiala Italia, care au acordat sprijin tehnic copiilor și profesorilor.
În fiecare sâmbătă, profesoarele și voluntarii au organizat Atelierele ARPRO, în cadrul aceluiași proiect, în două locații: Genzano (Roma) și Orvieto (Terni), două localități cu peisaje de vis și mari comunități de români.
”Cu sprijinul părintelui Gheorghe Soponaru și al părintelui Pavel Hâncu am obținut spațiul necesar desfășurării atelierelor, la care au participat 30 de copii în total.
La ateliere am reușit să îmbogățim experiența copiilor la școala noastră, adăugând lecții de muzică, teatru, creație plastică și educație în natură. Copiii s-au simțit actori, muzicieni, exploratori, filosofi, folosindu-și imaginația plus câteva instrumente, fie muzicale, fie din natură”, mai arată organizatorii.
Elevii au participat la activități în parteneriat cu: Școala Gimnazială ”Elena Negri” din Costache Negri (Galați), Școala Gimnazială 188 din București, Școala Gimnazială n. 10 ”Dimitrie Sturdza” din Tecuci și Clubul Copiilor din Avrig (Sibiu). Conferințele, realizate în colaborare cu tinerii studenți din Liga Studenților Români din Străinătate – Filiala Italia, au fost prilej pentru schimb de bune practici și crearea legăturii între copiii români din Italia și sistemul educațional din România.