România s-a plasat pe locul 45 în rândul celor 65 de ţări participante la testările PISA (ţări OECD şi partenere), desfăşurate în 2012, așa cum o arată raportul emis marţi, 3 decembrie, de secretariatul pentru educaţie al OECD, la Paris. În acest fel, România a reuşit să înregistreze un progres, comparativ cu anul 2009, când se plasa pe locul 49 din 65, şi faţă de anul 2006, când ocupa locul 47 în rândul celor 57 de ţări testate, potrivit unui omunicat al Ministzerului Educaţiei.
Scorul mediu înregistrat de elevii români la ciclul de testare PISA 2012 este următorul: 445 puncte de scor la Matematică, 438 puncte de scor la Citire/Lectură şi 439 puncte de scor la Ştiinţe. Comparativ, media ţărilor OECD este de 494 puncte la Matematică, 496 la Citire /Lectură şi 501 la Ştiinţe.
Alături de Bulgaria şi de Franţa, România face parte din grupul de ţări în care, în perioada 2000-2012, diferenţele de gen în performanţa la Citire/Lectură s-au modificat cu mai mult de 15 puncte de scor în favoarea fetelor.
La Matematică, rezultatele elevilor români sunt comparabile cu cele ale elevilor din state precum Turcia, Cipru, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, Bulgaria şi Chile. Performanţele elevilor români sunt mai bune decât ale elevilor din Malaezia, Muntenegru, Costa Rica, Kazahstan, Mexic, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Iordania sau Argentina. Ne întrec, în limite de scor sub media ţărilor OECD, elevi din ţări precum Serbia, Grecia, Federaţia Rusă, Israel, Croaţia, Republica Slovacia, Lituania, Ungaria, Letonia şi Italia.
La Citire/Lectură, rezultatele elevilor români sunt comparabile cu ale elevilor din ţări precum Serbia, Emiratele Arabe Unite, Chile, Thailanda, Costa Rica şi Bulgaria. Performanţe mai bune, dar sub media ţărilor OECD, au ţări precum Cipru, Republica Slovacia, Federaţia Rusă, Turcia, Grecia, Lituania, Slovenia, Islanda, Suedia şi Croaţia. Sub performanţele elevilor români se situează elevii din Mexic, Muntenegru, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Columbia, Iordania, Malaezia, Indonezia şi Argentina.
În luna martie 2012, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare a administrat testarea elevilor de 15 ani din cadrul Programului internaţional din domeniul educaţiei dezvoltat de OECD – PISA 2012. Pentru testare au fost eşantionaţi să participe 5.250 de elevi de 15 ani, cuprinşi în gimnaziu şi în liceu, câte 35 de elevi aflaţi în 178 de şcoli din 40 de judeţe ale ţării, precum şi din municipiul Bucureşti. Şcolile au fost selectate de către Consorţiul PISA, conform procedurilor de eşantionare internaţionale, iar elevii au fost selectaţi aleatoriu, cu ajutorul unui program informatic dedicat, astfel încât să alcătuiască, conform cerinţelor acestui studiu comparativ internaţional, un eşantion naţional reprezentativ pentru reţeaua noastră şcolară.
La nivel internaţional, la PISA 2012 au participat 65 de ţări OECD şi ţări partenere. Implementarea proiectului a implicat două etape obligatorii – pre-testarea, desfăşurată în martie 2011, şi testarea propriu-zisă, alcătuind împreună un ciclu de testare. La PISA 2012, domeniul principal al evaluării a fost Matematica, iar domeniile secundare au fost Ştiinţele şi Citirea/Lectura.
Standardele tehnice PISA impun ca administrarea instrumentelor de evaluare să fie complet externă şcolilor participante, realizată de administratori de test formaţi la nivel naţional, pe baza unui manual de proceduri.