În România, 46% dintre copiii cu dizabilități sunt izolați în școli speciale
Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) a lansat vineri în premieră la nivelul Uniunii Europene a Inițiativa Civică ”Europe CARES”.
Părinți de copii cu dizabilități din mai multe orașe din România au venit la București pentru a susține inițiativa Europe CARES prin intermediul căreia solicităm Comisiei Europene o Directivă Europeană pentru Educația Persoanelor cu Dizabilități la nivelul UE.
Această inițiativă se fundamentează pe nevoile acute pe care Europa și România le au în ceea ce privește educația celor peste 15 milioane de copii cu dizabilități. La nivelul UE, 2 din 5 elevi cu dizabilități nu depășesc învățământul gimnazial și peste 40% rămân fără nicio calificare.
În România, 46% dintre copiii cu dizabilități sunt izolați în școli speciale, iar cei care învață în școlile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar. Există județe în România în care există 1 profesor de sprijin la 150 de copii cu dizabilități, programa nu este adaptată, nu există accesibilizări și tehnologii asistive. Cel mai adesea, elevii cu dizabilității sunt victimele discriminării, excluziunii sau abuzurilor în sistemul de educație actual.
Părinții cheltuiesc între 4.000 și 18.000 de euro pe an pentru terapiile copiilor cu dizabilități și profesori de sprijin privați, iar cei care nu își permit, rămân izolați în case sau instituții. 93% dintre DGASPC-urile din cele 42 de județe din România au raportat inexistența serviciilor de intervenție timpurie pentru copiii cu dizabilități în comunitate.
”Este momentul ca noi, părinții de copii cu dizabilități, să preluăm inițiativa și să ne asigurăm că există un viitor al copiilor noștri. Cred cu tărie, că Uniunea Europeană trebuie să răspundă nevoilor unei largi categorii sociale, neglijate de foarte mulți ani, cu atât mai mult cu cât guvernele naționale nu prioritizează viețile copiilor noștri. O astfel de lege federală există și în Statele Unite încă din 1975, când a început cu adevărat reforma în sistemul american de educație”, declară Mădălina TURZA, președinte CEDCD/Reprezentant Europe CARES.
În acest context, părinți de copii cu dizabilități din 7 state membre ale UE (România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Ungaria) au decis să-și facă vocea auzită la nivel european pentru dreptul la educație incluzivă de calitate a copiilor lor.