Site icon TIMP ROMÂNESC

Expoziția The Real Line la E-WERK Luckenwalde, Germania

ICR Berlin susține prezența expoziției The Real Line a artistelor Adelina Ivan, Alina Popa și Arantxa Etcheverria la E-WERK Luckenwalde. The Real Line este un proiect despre mișcare, despre punct și despre linie și despre toate gesturile dintre ele, care reunește trei artiste puternic legate prin geometrie, manifestări ale domesticității, auto-reflecție, exterior și autodeterminare. La o interpretare mai profundă, speculând asupra faptului că toate cele trei artiste sunt femei, plus faptul că practicile lor sunt moduri intime de auto-reflecție, în timp ce reflectează în permanență asupra exteriorului, expoziția propune ca lucrările de artă rezultate să fie considerate ca fiind spații autodeterminate create prin conexiuni (între puncte, linii, planuri, gânduri, mișcări), ca manifestări spațio-temporale ale domesticității.

Particularitatea acestei propuneri provine din confruntarea directă a conceptelor aparent opuse de feminism și de domesticitate, într-o încercare critică de a investiga posibilitatea ca unul să îl întărească pe celălalt. Poate fi domesticitatea un loc al discursului și al unei practici feministe transformative? Poate fi geometria, o disciplină dominată în mod tradițional de bărbați, un agent al acestei transformări?

Adelina Ivan (n. 1971, Romania; trăiește și lucrează în București). Adelina Ivan lucrează cu diverse medii, de la video la instalații textile și desen, examinând structuri geometrice non-ierarhice, într-o căutare artistică a compunerii și dezintegrării materiei, unde plierea și deplierea reprezintă o secvență a aceleiași mișcări pe orizontală. Prin liniaritate și orizontalitate este generată ideea de egalitate, lipsa puterii și descărcarea structurilor ierarhice. La baza practicii sale artistice există o critică socială și culturală a convențiilor care au influențat modurile, de altfel foarte diverse, prin care ne putem imagina structurile de putere. Forța și fragilitatea sunt echilibrate, ilustrând ideea de ritm și mișcare repetitivă care operează în procesul de construire și deconstruire din perspective ce includ ierarhia și diverse structuri de ordonare, gradare și clasare, noțiuni legate de margine și marginalitate. A studiat la Universitatea de Arte din București și a expus la Musée de la Chasse et de la Nature Paris, MNAC București, Media Art Festival Arad, Artissima Torino, Spinnerei Leipzig, Kunsthalle Bega, tranzit .ro / bucurești, Tokio Art Screening Festival, Litost Gallery Praga, Anca Poterașu Gallery București, Galeria Jean-Claude Mayer Frankfurt, Muzeul de Artă Recentă MARe București, Bienala Contextile Guimarães, Bienala Alb-Negru Muzeul de Artă Satu Mare, ODD București, Bienala de Design Istanbul. www.adelinaivan.ro

Alina Popa (n. 1982, Romania; d. 2019, Austria) Practica Alinei oscilează între dans contemporan și arte vizuale, black box și white cube filosofie si text. Impreuna cu Irina Gheorghe a co-fondat Biroul de Cercetări Melodramatice (BCM) în contextul căruia au investigat felurile în care emoțiile sunt feminizate, afectele sunt baza neoliberalismului, și au creat lucrări care combina subiecte reale cu subiecte ficționale. Alina a expus sau performat international: MUMOK, Vienna; DEPO, Istanbul; si Martin Gropius Bau, Berlin. https://alinap0pa.blogspot.com/

Nota curatoarei: În 2019 Alina Popa a murit la 36 de ani. Încă din 2017, începusem să pregătim expoziţia The Real Line. Pe atunci era deja bolnavă și plănuia o călătorie în Brazilia. Spunea că abia aștepta să se vindece cu linii și puncte și sfere și abstract în general, făcând referire la modernismul din Brasilia. Alina era nerăbdătoare să vadă realizată această expoziție și să-şi vadă arta juxtapusă cu practicile Adelinei și Arantxei, artiste pe care le admira.

Arantxa Etcheverria (n. 1975, Franța; trăiește și lucrează în București). Arantxa Etcheverria a studiat artele vizuale la Villa Arson în Nisa și scenografie la Teatrul Național din Strasbourg, Franța. Din 2013 a început să dezvolte o practică artistică legată de arhitectura modernistă a atelierul ei situat intr-o cladire realizata de Marcel Iancu, co-fondatorul Dadaismului. Fie ca este vorba de obiect, instalație sau video, lucrările Arantxei Etcheverria sunt rezultatul unei analize meticuloase a geometriei spațiului. Arantxa a expus la Victoria Art Center București, Atelier 35, București, Galeria Creart și Galeria Sector 1, București, Centrul de Interes, Cluj-Napoca, Galeria Baril, Cluj-Napoca. Lucrările sale au făcut parte din numeroase expoziții de grup, inclusiv la Muzeul Național de Artă Contemporană București, Muzeul de Artă Recentă București, Bienala Art Encounters, Timișoara, Club Electro Putere, Craiova, Bienala de Artă Contemporană București, Media Art Festival, Arad, Art Safari București, Museo di Roma, Maison de l ‘International, Grenoble, Institutul Cultural Român, Viena și Fundația Benetton, Trieste. Lucrările sale fac parte din colecția Muzeului Național de Artă Contemporană, București și colecția Muzeului de Artă Recentă, București, precum și din colecții private din România și din străinătate. www.arantxaetcheverria.com

Adriana Trancă este curatoare, cercetătoare și scriitoare. Are o diplomă de licență în lingvistică și a finalizat programul de licență istoria artei de la Universitatea din București, precum și un masterat în curatoriat de la Goldsmiths, University of London. În prezent, este curatoare la E-WERK Luckenwalde, la 30 de minute sud față de Berlin, prima instituție de artă care își produce 100% propria energie cu emiteri zero (Kunststrom).La E-WERK, Adriana a co-curatoriat POWER NIGHTS: Being Mothers din care a facut parte opera pe plajă Sun & Sea, de Rugile Barzdziukaite, Vaiva Grainyte și Lina Lapelyte şi a curatoriat The Archive Show (1.05 – 18.07.2021), un program de performance prin care a comisionat șase artiști contemporani (Jenna Sutela, Henrike Naumann, Keiken, Lauryn Youden, Lamin Fofana și L. Zylberberg) să cerceteze arhiva de un secol a instituției. Mai multe informații pe www.kunststrom.com.

E-WERK Luckenwalde este o fosta centrala termica pe baza de cărbune construita in 1913, ce a încetat producția in 1989 odată cu căderea zidului Berlinului. In 2017, colectivul artistic Performance Electrics gGmbH condus de Pablo Wendel a achizițonat clădirea cu viziunea de a o reanima ca Centrala Sustenabila Producătoare de Electricitate. Kunststrom, electricitatea produsa la E-WERK este comercializata in reteauna nationala germana, veniturile obtinute finantand Centrul de Arta Contemporana gazduit în aceeasi clădire. E-WERK Luckenwalde cuprinde patru etaje, un vast spațiu exterior și o suprafață totală de peste 10.000 m². Fiecare etaj este adaptat programului energetic și artistic.

Exit mobile version