Modul în care autorităţile de resort au gestionat tranziţia de la piaţa reglementată la cea concurenţială a generat confuzie în rândul consumatorului, a declarat Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă în cadrul unei conferinţe de specialitate.
În opinia sa, facturile şi ofertele furnizorilor de energie electrică ar trebui simplificate, astfel încât consumatorul să fie informat în mod real şi clar asupra preţului final pentru a putea alege oferta cea mai bună.
Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă a detaliat principalele probleme cu care s-au confruntat consumatorii finali în procesul tranziţiei către piaţa concurenţială de energie electrică.
La eveniment au participat şi Virgil Popescu, ministrul Energiei, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte al ANRE, Paul Anghel, director general al ANPC şi Antal Istvan-Lorant, preşedintele Comisiei pentru Energie, Infrastructură energetică şi Resurse minerale din cadrul Senatului României.
Preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă spune că nu putem discuta, în acest moment, despre faptul că tranziţia de la piaţa reglementată la cea concurenţială este una ideală, sunt încă multe probleme.
”Voi face o scurtă radigrafie a liberalizării pentru că aş vrea să avem o imagine despre situaţia actuală şi cred că există două elemente importante pe care evităm să le punctăm. Şi anume este vorba despre adevăr şi despre încredere. Cred că s-a greşit şi toată lumea este de acord cu această afirmaţie, când s-a iniţiat procesul de liberalizare, fie că vorbim de elementele pe parcursul a opt ani de zile sau de elementele pe parcursul anului trecut dar ce este mai rău este că nu vrem să recunoaştem această greşeală, nu vrem să ne cerem scuze consumatorilor din România şi ca atare şansele de a le îndrepta sunt foarte mici”, spune Dumitru Chisăliţă.
O măsurătoare la nivelul opiniei publice realizată de către Institutul de Cercetori IRSCOP relevă că există un nivel foarte redus de încredere la nivelul a două treimi din populaţie faţă de instituţiile care s-au ocupat de acest proces de liberalizare, spune Chisăliţă. Ţinând seama de acest aspect e foarte greu astăzi ca autorităţile să recâştige această încredere.
Ofertele care pleacă spre consumatori ar trebui să conţină toate ofertele furnizorilor din piaţă
Dumitru Chisăliţă punctează câteva elemente importante de natură practică legate de informarea publicului. Acest demers costă, toate acele clipuri de informare costă bani suportaţi din buzunarul consumatorilor şi ele îşi dovedesc ineficienţa, spune el. În opinia sa trebuie schimbate. În sensul că nu este cazul ca autorităţile şi furnizorii să trimită populaţiei atâtea hârtii sau să posteze nenumărate clipuri în condiţiile în care oamenii nici nu le citesc sau nu le vizionează integral, pentru că procesul e foarte greoi descris.
”Aici lucrurile ar trebui schimbate radical pentru a nu-l mai pune pe consumator să plătească degeaba aceste clipuri. Ar trebui să simplificăm facturile şi ofertele. Facturile în acest moment sunt deosebit de complexe, complicate şi greoaie. La nivelul consumatorului contează preţul final şi dacă cineva doreşte informaţii suplimentare sunt suficiente canale pentru a se informa. Astfel că am putea reduce factura la o jumătate de pagină cu elemente simple precum cantitate, preţ, loc de consum şi preţ final, toate celelalte elemente nefiind importante şi putând fi comunicate altfel.
În ce priveşte ofertarea, 6 pagini scrise cu litere mărunte cu date extrem de multe şi neinteligibile îngreunează la maximum posibilitatea consumatorului de a face o comparaţie între oferte. Şi aici este necesară o simplificare cu reducerea la minimum a elementelor. Ofertele care pleacă spre consumatori ar trebui să conţină nu doar oferta furnizorului care o transmite, ci toate ofertele furnizorilor din piaţă – acel tabel comparator pe care ANRE l-a pus pe site-ul său, astfel încât consumatorul să poată alege în cunoştinţă de cauză” – Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.
Un alt element important e legat de procesul de învăţare. În acest moment cultura tehnică a consumatorului în ce priveşte piaţa de energie este una limitată. Ar trebui realizat un roces de educare a consumatorilor. De trei luni de zile fiecare furnizor vine cu propria metodă de educare, lucru care adânceşte confuzia consumatorului.
Asociaţia Energia Inteligentă a lansat din ianuarie ideea unei academii a consumatorilor care să reunească toţi participanţii din piaţă şi o entitate dedicată procesului de educare în mod independent. Această propunere, spune Chisăliţă, nu a găsit susţinere, exceptând un furnizor.
Preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă salută iniţiativa ANRE de realizare a unei platforme care să informeze consumatorii din România, utilă întregii pieţe, în sensul că toţi furnizorii din România vor avea acces la toţi consumatorii, astfel încât aceştia să oferteze în mod real toţi consumatorii.
Piaţa liberă presupune nu doar libertatea de a alege întrefurnizori ci şi posibilitatea de a negocia
”Noi am încercat la nivelul asociaţiei să mergem pe ideea să adunăm consumatorii pentru a merge la negociere cu furnizorii. În ce priveşte furnizorii de gaz am avut rezultate, dar momentan cu cei de energie electrică nu au existat furnizori care să agreeze ideea. Cu toate acestea salut iniţiativa Bursei Române de Mărfuri care a lansat în această săptămână o platformă care să permită consumatorilor casnici să se unească şi să aibă posibilitatea de a negocia în mod real cu furnizorii. Piaţa liberă presupune nu doar libertatea de a alege întrefurnizori ci şi posibilitatea de a negocia, iar platforma BRM oferă consumatorului o putere în acest sens pentru a obţie preţuri corecte care se formează în raport cu cererea şi oferta. Acestă platformă poate aduce o schimbare majoră pentru consumatorii casnici”, mai spune Dumitru Chisăliţă. Sursa – Adevărul