Site icon TIMP ROMÂNESC

GFR, cu ochii pe căile ferate grecești

„Chei” franceze ţine în mâinile sale guvernul grec pentru a „descuia” privatizările în căile ferate greceşti. La licitaţia organizată de Fondul pentru Valorificarea Averii Private a Statului (TAIPED) în vederea privatizării companiei feroviare elene TRAINOSE, şi-au exprimat interesul trei pretendenţi. Este vorba de companiile de stat ale căilor ferate franceze şi ale căilor ferate ruseşti, SNCF (Societe Νationale des Chemins de fer FrancaisΙnternational) şi respectiv RZD, precum şi despre cea mai mare companie feroviară privată din România, Grup Feroviar Român (GFR). Chinezii de la Cosco, care se pare că ar fi solicitat un termen de câteva zile, fără însă să le fi fost acordat de TAIPED, nu depuseseră oferta pentru TRAINOSE până duminică seara.

Surse din cadrul resposabililor economici ai guvernului vorbesc despre un interes puternic mai ales din partea francezilor de la SNCF, precizând că au depus „o ofertă foarte serioasă”. Aceleaşi surse nu au ezitat să caracterizeze liniile ferate franceze drept „favorite” în cursa pentru achiziţionarea TRAINOSE, care se aşteaptă să se încheie la sfârşitul anului prin finalizarea evaluării ofertelor angajante.

Cruciale sunt considerate zilele următoare şi pentru soarta licitaţiei de privatizare a Rosco, compania pentru întreţinerea materialului feroviar rulant al cărei termen expiră la sfârşitul lunii. Pentru compania respectivă interes pare să fi fost manifestat pentru moment numai de compania franceză Alstom, fără însă să fie cunoscute date cu privire la preţul ce va fi propus. Surse guvernamentale nu au exclus ieri eventualitatea ca liniile ferate greceşti (de călători- de transporturi comerciale şi de întreţinere a materialului rulant) să devină în cele din urmă o „chestiune franceză”. O astfel de eventualitate, au adăugat aceleaşi surse, ar fi o uşurare şi pentru guvern deoarece nu ar avea de înfruntat impedimente din partea direcţiilor de resort ale UE, impedimente care ar fi posibile în cazul în care ar fi selectaţi ruşii sau chinezii.

În ceea ce priveşte compania TRAINOSE, pentru care termenul de manifestare a interesului expiră astăzi, se prevede ca noul proprietar să o preia cu o „zestre” de subvenţii de la stat în valoare de circa 250 de milioane de euro pe un orizont de cinci ani, pentru prestări de servicii obligatorii (executarea de rute spre zone izolate). În acelaşi timp, preţul ce trebuie plătit pentru companie va depăşi cu greu 28 de milioane de euro!

Totuşi TRAINOSE merge spre proprietari privaţi cu profituri nete în cursul primului semestru 2013 care sunt cu mult în urma previziunilor iniţiale. Potrivit datelor oficiale ale companiei, profiturile nete s-au ridicat la numai 364.000 de euro, faţă de previziunile pentru un profit anual (înainte de impozite, dobânzi şi amortizări) în 2013 în valoare de 7,5 milioane de euro. Prăbuşirea este pusă de companie pe seama recesiunii economice şi a scăderii importante a circulaţiei pasagerilor.

Pentru Rosco, compania de întreţinere a materialului rulant de cale ferată, interes pare a manifesta numai compania franceză Alstom, fără ca pentru moment să fie cunoscute date cu privire la preţul ce va fi propus. Un rol important în alegerea investitorului se aşteaptă să-l joace intenţia acestuia cu privire la circa cele 600 de locuri de muncă şi la efectuarea unor investiţii suplimentare în companie.

De precizat că Alstom a cumpărat o companie similară în România la un preţ mic, dar cu angajamentul de a păstra 1.000 de locuri de muncă (pe mulţi dintre muncitori îi va păstra până la pensionarea lor, pentru alţii a creat programe de plecare voluntară din serviciu, iar o parte din personal a fost plasat în alte posturi). De asemenea, compania a prezentat un plan investiţional angajant în valoare de 100 de milioane de euro.

Exit mobile version