Guvernul promite implementarea sistemului de localizare rapidă AML (Advanced Mobile Location) în maximum un an de zile, fiind deja pregătită o ordonanță de urgență în acest sens care va fi pusă joi în dezbatere publică. Anunțul a fost făcut de Raed Arafat care a condus comitetul de criză, înființat la cererea premierului Viorica Dăncilă, după tragedia de la Caracal.
Arafat a prezentat 14 soluții identificate, între cele al căror termen de îndeplinire este de maximum un an fiind și cea referitoare la cartelele prepay, care nu mai pot fi vândute decât după colectarea de către operatorii de telefonie mobilă a datelor de identificare. Datele vor fi furnizate însă doar în cazul în care se apelează la 112.
- Urgentarea implementării sistemului de localizare AML, inclusiv prin îmbunătățirea cadrului legislativ. A fost pregătită o ordonață de urgență care pentru completarea/modificarea în regim de urgență a unor acte normative cu incidență, respectiv Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național pentru apeluri de urgență, aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr. 160/2008, cu modificările și completările ulterioare. De asemenea, pentru reducerea apelurilor non-urgente la 112, în ordonanță se prevede ca operatorii de telefonie mobilă să furnizeze servicii pe cartele pre pay doar după colectarea datelor de identificare ale utilizatorului cartelei SIM. Datele vor fi puse la dispoziția autorităților doar în cazul în care se apelează 112 de pe aceste cartele.
- Încheierea unui Protocol de colaborare cu Google, testarea şi ulterior operaţionalizarea soluţiei finale de localizare de tip AML în SNUAU.
- Reconfigurarea infrastructurii de către operatorii de telefonie mobilă împreună cu STS. Se va reconfigura infrastructura proprie (actualizări software) pentru a se facilita transmiterea informaţiilor de localizare la nivel național, atât prin conexiuni de date cât şi prin data SMS/mesaje standardizate. Un alt aspect care î4. Promovarea aplicației 112 astfel încât ea să funcționeze ca o măsură temporară până la implementarea AML.
- Promovarea aplicației ”Apel 112” dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, precum și a celorlalte aplicații/sisteme/platforme care vin în sprijinul populației în situații de urgență.
- Continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate și formare continuă a dispecerilor prin adaptarea spațiilor existente, care permit funcționarea dispeceratelor tuturor agențiilor specializate în aceeași locație, și asigurarea infrastructurii de comunicații și tehnologia informației, la nivelul județelor Argeș, Botoșani, Brăila, Călărași, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Iași, Mureș, Sibiu, Suceava și al municipiului București.
- Constituirea și încadrarea a două centre de formare (București și Mureș), în care se vor asigura cursurile pentru formarea formatorilor și a dispecerilor, în profesia dedicată de ”dispecer unic” (dispecer de urgență).
- Finalizarea implementării proiectului de modernizare a sistemului 112.
- Se vor îmbunătății și armoniza procedurile de cooperare și gestionare a apelurilor pentru situații deosebite (precum cea a răpirii de persoane) și se vor iniția alte demersuri legislative în funcție de dificultățile apărute în procesul de dispecerizare, după caz.
- Implementarea și a altor tehnologii complementare precum parametrii de timp și de semnal radio, ca si posibilitate de preluare și interpretare la nivelul SNUAU și al agențiilor de intervenție, manual, pe parcursul apelului de urgență, cu scopul îmbunătățirii localizării terminalelor care nu suportă facilități moderne precum AML.
- Pe plan național, după finalizarea implementării AML/ELS și a noilor sisteme la nivelul STS, este necesară instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare obținută la nivelul sistemului SNUAU, astfel încât să se poată identifica zone și/sau cazuri în care informația de localizare este insuficentă/inadecvată pe parametrii menționați pentru o intervenție eficace, și în continuare să se identifice soluții pentru ameliorarea acesteia. Astfel, propunem identificarea și adoptarea unui set de indicatori, calitativi și cantitativi, de evaluare a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare, care să fie urmăriți și analizați la nivelul CNC al SNUAU și care să permită identificarea și evaluarea unor astfel de cazuri precum și luarea măsurilor adecvate.
- Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, prin relocarea dispeceratelor județene în 20 dispecerate regionale, amplasate în construcții noi, conectate si dotate corespunzător pe linia comunicațiilor și tehnologia informației, eventual edificate prin proiecte cu finanțare externă, din exercițiul bugetar european 2021 – 2027.
- Pregătirea/formarea continuă a dispecerilor pentru integrarea agențiilor specializate de intervenție, concomitent cu adaptarea curriculum-ului de formare și implementarea formării dispecerilor în concept integrat.
- Derularea procesului de integrare a tuturor agențiilor specializate în dispecerate unice.
- Cadrul legislativ incident sistemului 112 va fi permanent ajustat în vederea implementării măsurilor ce urmează a fi adoptate la nivelul Uniunii Europene și în acord cu necesitățile de la nivel național. – sursa: Hotnews.ro