Galeria ICR de la Paris găzduiește între 11 aprilie și 7 mai 2018 expoziţia „Mes rêves” (Visurile mele) – prima expoziţie personală semnată de scriitorul și, acum, artistul Dumitru Ţepeneag, una dintre vocile cele mai importante ale literaturii române..
Scriitor, traducător, jurnalist, editor, un mare autor atât la nivel literar cât și al angajamentelor sale, Dumitru Ţepeneag este considerat, ca și Eugène Ionesco, Emil Cioran, Panaït Istrati, Virgil Tanase sau Matei Visniec, un scriitor atipic, cu un itinerariu artistic marcat de exil, francofonie și românitate.
De câtva timp, Dumitru Ţepeneag abordează și alte mijloace de exprimare în afara cuvintelor, a scrisului. Astfel, scriitorul și artistul Ţepeneag experimentează de mai mulţi ani un procedeu inedit de creaţie plastică: cu ajutorul imprimantei, artistul scanează « compoziţii – instalaţii » pe care le organizează chiar pe suportul pentru fotocopiere : flori, legume, hârtie de toate tipurile, propriul cap, diverse fragmente de lemn, fier sau plastic sunt elementele pe care artistul le folosește pentru a-și transpune propria viziune.
Aceste elemente tridimensionale devin cu ajutorul «instrumentului artistic» – imprimanta, o lucrare artistică bidimensională. Aparatul – copiatorul – codifică mesajul artistului. Dumitru Tepeneag expune în premieră la galeria Institutului Cultural Român de la Paris 40 de lucrări, rod al demersului său artistic inedit.
”Îmi plăcea să desenez și să pictez încă de tânăr – spune Dumitru Ţepeneag –, fiind în România. In teoria grupului oniric, imaginea se bucura de o importanţă primordială. Cum eu nu mă consideram un pictor, păstram pentru foarte puţin timp lucrările pe care le făceam. Pentru ca arta să fie recunoscută, validată, este necesar ca opera de artă să conţină un element de noutate, daca nu în privinţa imaginii (ceea ce a devenit aproape imposibil), măcar în ceea ce privește construirea sa, felul în care este realizată. Acum câţiva ani, am descoperit că imprimanta poate servi și la altceva decât la copierea textelor; ea poate să producă imagine ape care o construim din elemente diverse: frunze, flori, folie de aluminiu, bucăţi de lemn, fier, plastic etc. Sunt convins că, folosind procedeul meu, alţii vor reuși să creeze lucrări mai reușite decât ale mele. Există însă șansa ca eu să fi fost primul care a utilizat acest procedeu”.
Personalitate marcantă a exilului românesc la Paris, Dumitru Ţepeneag (n. 14 februarie 1937 la București) este fondatorul, alături de Leonid Dimov, al onirismului literar românesc, singurul curent literar care se opunea realismului socialist în anii 60 – 70 . In 1975 i se retrage naţionalitatea română ; contrâns la exil, se instalează la Paris. In anii 1980, Dumitru Tepeneag începe să scrie direct în franceză, pentru ca după 1989 să se întoarcă la limba maternă, fără a renunţa la limba franceză. După 1990 face naveta între Bucureşti şi Paris.
La Paris publică mai multe romane, majoritatea traduse din limba română de Alain Paruit, iar două scrise direct în franceză. In Franţa, este publicat de editurile Flammarion și P.O.L.