Zeci de mii de absolvenți de gimnaziu ori liceu nu au dat Evaluarea Națională și Bacalaureatul. Câteva mii de elevi nici măcar nu au ajuns în clasele terminale. Absența la examene este, printre altele, și o dovadă clară a abandonului școlar: un fenomen tot mai greu de stăpânit în România.
În 2019, peste 150 de mii de absolvenți de gimnaziu intrau în clasa a IX-a, potrivit Raportului de admitere din acel an. Majoritatea au ales licee teoretice, dar alţii au dat admitere la specializări vocaționale, licee militare ori profesionale. Nu toți au ajuns însă până în ultimul an de studiu: peste 17 mii de elevi nu s-au mai regăsit în clase la începutul anului şcolar care tocmai s-a încheiat.
Potrivit lui Florin Lixandru, preşedintele Comisiei Naţionale de Bacalaureat, citat de TVR, în evidențele liceelor erau înscriși, la 1 septembrie, se aflau 133.431 de elevi. Dintre aceștia 19.540 de elevi nu participă la examenul de Bacalaureat. Din seria curentă, aproape 37 de mii de elevi care existau în clasa a IX-a nu sunt acum pe listele de Bacalaureat. Iar aproape 3 mii de candidaţi au lipsit de la prima probă a examenului maturității.
O situație similară poate fi regăsită și pentru învățământul gimnazial -14% dintre elevii care toamna trecută figurau în clasa a VIII-a nu au susținut Evaluarea Națională. Peste 15.000 de elevi de gimnaziu nu s-au înscris la Evaluarea Națională., iar 7.500 dintre cei care au anunțat că vor să dea examenul nu s-au mai prezentat.
Sociologul Romulus Oprica atrage atenția că una din cauzele acestui fenomen, pe lângă riscul de sărăcie și ecluziune socială, desele schimbări din sistemul de învățământ sau discontinuitatea care a marcat în ultimii ani educația, o altă problemă este dată de imaginea educației și a succesului pe care îl ai sau nu dacă ești educat. ”Foarte mulți ani, în media națională au fost evidențiate niște superexemple care nu erau nici neapărat educate dar care se scăldau în bani făcuți prin alte mijloace. Și atunci foarte mulți tineri spun, dar de ce am nevoie de educație?”, atenționează sociologul.
Ministrul Educației, Ligia Deca, spune că fenomenul trebuie investigat și că această analiză va avea loc după finalizarea examenelor, pentru fiecare unitate de învățământ.
Analiza ultimilor ani arată că numărul copiilor care participă la învățământul obligatoriu scade constant. Rata brută de cuprindere în învățământul preuniversitar (de la învățământul preșcolar la cel liceal și postliceal) ca raport din populația în vârstă de 3-18 ani a scăzut de la 88,5% în 2014-2015 la 87,8% în 2019-2020. Rata brută de participare a copiilor în învățământul primar a crescut ușor, de la 88,7% în anul școlar 2014-2015, la 90,3% în 2019-2020. În schimb, rata de participare la învățământul gimnazial a scăzut semnificativ, de la 91,4% în 2014-2015, la 84,4% în 2019-2020.