În această vară, peste jumătate dintre români (60%) preferă să conducă mașina personală în vacanța de vară, iar 28% – călătoria cu avionul, arată un studiu realizat de agenția Market Opportunity Research (MKOR). Notă distinctivă față de majoritatea celor intervievați sunt locuitorii din București-Ilfov, care aleg să meargă cu trenul în detrimentul altor mijloace de transport.
Studiul evidențiază obiceiurile și preferințele românilor pentru vacanța de vară din 2024, începând de la modul în care își planifică sejururile, opțiunile de transport utilizate, până la tipurile de cazări alese și activitățile preferate.
Opțiuni de transport și cazare
Pentru călătoriile din această vară, 60% dintre români vor merge cu mașina personală, iar 28% vor călători cu avionul. Cei din București-Ilfov preferă trenul în defavoarea altor mijloace de transport.
Peste jumătate dintre respondenți (55%) se vor caza la hotel, urmat de pensiuni (24%). Cei care aleg hoteluri sau pensiuni preferă confortul de 3 sau 4 stele (37% și 31%).
Millennials (cei născuți între 1981 și 1996), bărbații și cei care călătoresc internațional sau vizitează destinații noi, preferă cazările de 5 stele.
Oferte și modalități de plată
Ofertele de tip early booking sunt populare în rândul românilor (22%), în special printre cei căsătoriți și cei cu copii minori. Ofertele de grup sau cele de tip last minute sunt de interes pentru anumite segmente de turiști. Cu toate acestea, un procent mult mai mare (60%), nu au beneficiat de nicio reducere la rezervarea vacanței pentru destinația aleasă.
Indiferent de reduceri, majoritatea respondenților (44%) alege să plătească online pentru vacanță, mai ales bărbații, cei cu venituri mari și studii superioare. Generația X (cei născuți între anii 1965 și 1979), persoanele căsătorite și cei cu copii minori preferă plata numerar la sediul agenției de turism sau al unității de cazare (21%). Un procent similar (20%) nu a plătit vacanța în avans.
Câți români aleg serviciile agențiilor de turism
Pentru 4 din 10 români, recomandările, recenziile disponibile pe site-urile specializate și motoarele de căutare sunt principalele surse de informare utilizate în alegerea locației pentru vacanță.
Doar 2 din 10 respondenți apelează la agenții de turism pentru a se informa. Persoanele din Generația X, femeile, cei cu venituri mari și părinții tind să folosească mai des serviciile agențiilor de turism.
De asemenea, doar 16% dintre români apelează la ajutorul unei agenții de turism pentru a pleca vara aceasta în concediu, cu 25% mai puțin față de 2017, când s-a realizat pentru prima dată acest studiu.
Majoritatea celor care nu au folosit serviciile unei agenții de turism preferă să își organizeze singuri vacanța.
Activități preferate de vacanță
Cele mai populare activități de vacanță sunt relaxarea (79%), vizitarea obiectivelor turistice (59%) și drumețiile (37%). Bărbații sunt atrași de activități care oferă adrenalină (sporturile pe apă și scufundările), în timp ce părinții preferă parcurile de distracție pentru întreaga familie.
„Studiul MKOR evidențiază cum își petrec românii vacanța de vară din 2024. De-a lungul anilor, obiceiurile s-au schimbat, iar acum românii își planifică sejururile mai atent și se documentează online, citesc recenzii și recomandările de pe site-uri specializate”, a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Studiul a fost realizat prima dată în 2017, pe un eșantion de 530 de respondenți cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani. Metoda de cercetare: sondaj de opinie (CAWI) pe bază de chestionar aplicat online, prin Panelul MKOR în luna iunie 2024.