Guvernul a adoptat încă o completare legislativă pentru operaționalizarea procedurii informatizate de obținere a certificatelor de cazier judiciar de către cetățenii români aflați în străinătate. Printr-o Hotărâre, Executivul a aprobat modelul de cerere privind eliberarea de către misiunile diplomatice și oficiile consulare române a adeverinței cu valoarea juridică a unui certificat de cazier judiciar pentru cetățenii români aflați în străinătate, respectiv specimenul acestei adeverințe.Actul normativ adoptat ieri a fost promovat după ce, în ședința din 19 ianuarie 2016 Guvernul a aprobat o Ordonanță potrivit căreia cetăţenii români aflaţi în străinătate vor avea la dispoziție o procedură informatizată de obținere a cazierului judiciar, ca parte a Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor pentru Cetăţeni (SIMISC). Mai exact, misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate vor avea competența să elibereze adeverințe cu valoarea juridică a unor certificate de cazier judiciar, pe baza verificărilor efectuate în evidențele autorităților române competente. Aceste adeverințe se vor elibera în maximum 10 zile de la data solicitării, vor fi valabile 6 luni de la data eliberării (perioadă identică cu cea a certificatelor de cazier judiciar eliberate în țară) și se vor utiliza exclusiv în străinătate.
Reglementările adoptate prin Ordonanța din ianuarie a reprezentat primul pas pentru facilitarea obținerii simplificate a cazierului judiciar de către cetățenii români din străinătate. Operaționalizarea procedurii necesită, pe de o parte, măsurile legislative adoptate astăzi, precum și, ulterior, încheierea unui protocol de cooperare între MAE și MAI pentru interconectarea sistemelor informatice ale celor două instituții.
La nivelul MAE, procedura informatizată de obținere a cazierului judiciar va deveni accesibilă după operaționalizarea SIMISC.
SIMISC face parte din amplul proces de informatizare și modernizare a prestării tuturor serviciilor consulare demarat de MAE, prin crearea unei platforme electronice integrate, cunoscută sub denumirea „E-cons”-“Consulatul mai aproape de casa ta”, ce integrează mai multe sisteme informatice care deservesc domeniul consular.