Consiliul European a adoptat în unanimitate o decizie prin care încălcarea măsurilor restrictive pe lista infracțiunilor prevăzute de legislația UE inclusă în Tratatul privind funcționarea UE.
În contextul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei UE a adoptat o serie de măsuri restrictive care trebuie aplicate de statele membre. În prezent, interpretarea măsurilor restrictive și sancțiunile care ar trebui aplicate în cazul încălcării lor este interpretată diferit în statele membre, ceea ce poate însemna niveluri diferite de asigurare a respectării sancțiunilor și riscul ca aceste măsuri să fie eludate.
Din acest motiv încălcarea măsurilor restrictive a fost inclusă pe lista infracțiunilor prevăzute de legislația UE.
În urma adoptării acestei decizii, Comisia Europeană va prezenta o propunere de directivă care va conține norme minime privind definirea infracțiunilor și a sancțiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale UE, proiect care va trebui apoi să fie discutat și adoptat de Consiliu și de Parlamentul European.
În temeiul articolului 83 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, Parlamentul și Consiliul pot stabili norme minime cu privire la definirea infracțiunilor și a sancțiunilor în domenii ale criminalității de o gravitate deosebită de dimensiune transfrontalieră. Domeniile criminalității enumerate în prezent în respectivul articol sunt terorismul, traficul de persoane și exploatarea sexuală a femeilor și a copiilor, traficul ilicit de droguri, traficul ilicit de arme, spălarea banilor, corupția, contrafacerea mijloacelor de plată, criminalitatea informatică și criminalitatea organizată.
În mai 2022, Comisia Europeană a prezentat o propunere de decizie care urmărește extinderea listei acestor domenii ale criminalității, astfel încât aceasta să includă și încălcarea măsurilor restrictive adoptate de UE.
Consiliul acordă aprobarea finală pentru combaterea subvențiilor străine care denaturează piața internă
Consiliul și-a dat aprobarea finală cu privire la regulamentul privind subvențiile străine.
Acest regulament abordează denaturările create de subvențiile acordate de țări terțe unor întreprinderi care își desfășoară activitatea pe piața unică a UE. Acesta stabilește normele procedurale pentru investigarea acestor subvenții în contextul concentrărilor de mari dimensiuni și al ofertelor în cadrul procedurilor de achiziții publice la scară largă.
În acest sens, regulamentul urmărește să restabilească concurența loială între toate întreprinderile care își desfășoară activitatea pe piața internă – atât europene, cât și neeuropene.
În prezent, subvențiile acordate de statele membre trebuie să respecte normele privind ajutoarele de stat, dar nu există niciun instrument al UE pentru a controla subvențiile acordate de țări terțe. Pentru a aborda această chestiune, regulamentul privind subvențiile străine stabilește un cadru pentru examinarea de către Comisie a oricărei activități economice care beneficiază de o subvenție acordată de o țară terță pe piața internă.
Regulamentul propune trei instrumente prin care Comisia să investigheze contribuțiile financiare ale unei autorități publice din țări terțe:
două instrumente de aprobare prealabilă – pentru asigurarea condițiilor de concurență echitabile pentru cele mai mari fuziuni și oferte în cadrul procedurilor de achiziții publice la scară largă;
un instrument general de investigare a pieței pentru a investiga toate celelalte situații de pe piață, precum și fuziunile și procedurile de achiziții publice cu valoare mai mică.
Întreprinderile vor trebui să notifice Comisiei fuziunile și achizițiile dacă una dintre părțile implicate are o cifră de afaceri la nivelul UE de cel puțin 500 de milioane euro și dacă există o contribuție financiară străină de cel puțin 50 de milioane euro. Pentru licitațiile din cadrul procedurilor de achiziții publice, pragul pentru achiziții este stabilit la cel puțin 250 milioane euro. În cazul în care o întreprindere nu respectă normele de notificare, Comisia va fi în măsură să impună amenzi și să examineze tranzacția ca și cum ar fi fost notificată.
Ca regulă generală (și sub rezerva excepțiilor, dacă este cazul), Comisia va fi împuternicită să investigheze subvențiile străine acordate cu până la cinci ani înainte de intrarea în vigoare a regulamentului în cazul în care astfel de subvenții denaturează piața internă după intrarea în vigoare a regulamentului.
La fel ca în cazul normelor UE privind ajutoarele de stat, dacă Comisia stabilește existența unei subvenții străine care denaturează concurența, aceasta va aplica un test comparativ. Acesta este un instrument de evaluare a efectelor pozitive și negative ale unei subvenții străine.
În cazul în care efectele negative depășesc efectele pozitive, Comisia va fi împuternicită să impună măsuri reparatorii, inclusiv măsuri corective structurale și nestructurale și rambursarea subvenției străine sau să accepte angajamente din partea întreprinderilor în cauză pentru a remedia denaturarea cauzată de subvenția străină.
Pentru a remedia lacuna în materie de reglementare existentă privind subvențiile străine pe piața internă, Comisia Europeană a prezentat în mai 2021 propunerea de regulament privind subvențiile străine care denaturează piața internă. Aceasta servește drept instrument de asigurare a unor condiții de concurență echitabile pentru toate întreprinderile care își desfășoară activitatea pe piața unică și care beneficiază de sprijin fie din partea unui stat membru al UE, fie din partea unei țări terțe.
Actul legislativ a fost adoptat, după ce Consiliul a aprobat astăzi poziția Parlamentului European.
După semnarea de președinta Parlamentului European și de președintele Consiliului, regulamentul se va publica în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și va intra în vigoare la 20 de zile de la data publicării.