Pandemia de COVID-19 a evidențiat necesitatea de a îmbunătăți nivelul de pregătire digitală al sistemelor de educație și formare în ceea ce privește reziliența, accesibilitatea, calitatea și caracterul incluziv. În plus, în cadrul angajamentului privind deceniul digital, obiectivul UE este ca, până în 2030, 80% din persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani să aibă cel puțin competențe digitale de bază.
Având în vedere toate acestea și în contextul Anului european al competențelor (2023), este mai relevant ca niciodată ca atunci când vine vorba de transformarea digitală să se pună accent pe nevoile în materie de educație și formare, luând măsuri la toate nivelurile (învățământ preșcolar, primar, secundar, educație și formare profesională, învățământ superior, învățare în rândul adulților), din perspectiva învățării pe tot parcursul vieții, și pentru toate categoriile de populație (de exemplu, tineri, adulți și profesioniști).
Consiliul Uniunii Europene a adoptat o serie de recomandări pentru succesul educației și formării digitale și îmbunătățirea ofertei de competențe digitale în educație și formare.
Competențele digitale trebuie să fie accesibile întregii populații, din toate grupele de vârstă și din toate mediile sociale. Școlile și instituțiile de educație și formare trebuie să țină seama de riscurile și de oportunitățile tehnologiei.
Recomandarea Consiliului vizează strategiile naționale sau regionale pentru educația și competențele digitale, prin revizuirea obiectivelor naționale pentru oferta de astfel de competențe, adoptarea unor măsuri care vizează „grupurile prioritare sau greu accesibile”, consolidarea competențelor digitale în învățământul primar și secundar, promovarea predării transversale a competențelor digitale la diferite materii, îmbunătățirea competențelor digitale ale tuturor studenților și oferirea oportunității de a dobândi competențe digitale și abordarea lopsei de profesioniști în domeniul TIC.
În același timp, Recomandarea oferă orientări referitoare la pregătirea oamenilor pentru o utilizare creativă, sigură și responsabilă a tehnologiei, fondată pe înțelegerea modului în care funcționează aceasta.
Printre alte măsuri, sunt avute în vedere integrarea tehnologiilor digitale în procesul de predare și sprijinirea cadrelor didactice să le utilizeze, dezvoltarea instrumentelor de educație digitală, inclusiv cercetarea impactului inteligenței artificiale, asigurarea securității cibernetice în educație și formare, conectivitate, infrastructură digitală și accesibilitate digitală în domeniul educației.
Cele două recomandări vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.