Inflația este la un nivel maxim în ultimii 40 de ani, iar americanii o simt. Gazul costă aproximativ dublu față de ceea ce a costat în ianuarie 2021. Prețurile caselor au crescut cu 19,8% de la un an la altul. Și, în martie, alimentele costă cu 10% mai mult decât cu un an mai devreme. Din fericire, unii analiști cred că povara s-ar putea ușura în curând și că s-a atins un vârf inflaționist, potrivit unei analize CNN.
Rezerva Federală se va întâlni și va anunța probabil planuri de creștere a ratelor dobânzilor, un instrument folosit pentru a combate inflația. Cu toate acestea, investitorii se tem că accelerarea ritmului majorărilor dobânzilor ar putea trage economia în recesiune.
Ryan Detrick, strateg-șef de piață pentru LPL Financial, consideră că este probabil ca inflația să fi atins deja un vârf de la sine și că Fed ar putea începe să retragă ratele dobânzilor până în a doua jumătate a anului.
Indicele de bază al cheltuielilor de consum personal, pe care Rezerva Federală îl urmărește îndeaproape pentru a măsura prețul bunurilor și serviciilor, a crescut cu 5,2% în martie, excluzând prețurile la alimente și energie, fiind sub așteptările economiștilor și scăzând lunar pentru prima dată. timp din octombrie 2020.
De asemenea, analiştii de la UBS au mai spus în această lună că se aşteaptă că inflaţia va atinge un vârf probabil în martie şi apoi va scădea.
Detrick indică trei indicatori economici cheie pentru această credință: o scădere a prețurilor mașinilor uzate, o lipsă de inflație „lipicioasă” și o relativă relaxare a haosului lanțului de aprovizionare (deși opririle din China legate de Covid ar putea pune capăt acestui lucru).
Lipsa de cipuri cauzată de deformarea lanțului de aprovizionare și de invazia Rusiei a Ucrainei a făcut ca obținerea unei mașini noi să fie foarte dificilă, iar prețurile mașinilor și camioanelor second hand au crescut în mod corespunzător. În februarie, prețul unei mașini second-hand a crescut cu aproximativ 45% de la un an la altul, conform indicelui valorii mașinilor uzate din Manheim . Dar de atunci a scăzut la aproximativ 25%. Două luni de scăderi arată că prețurile mașinilor rulate, care reprezintă 4% din indicele prețurilor de consum, ar putea reveni în sfârșit la nivelurile de dinainte de pandemie.
Banca Rezervei Federale din Atlanta împarte inflația în două categorii: „lipicioasă” și flexibilă. Inflația lipicioasă este un coș de mărfuri care tinde să se schimbe mai lent și permanent în preț, lucruri precum costul educației, transportul public și asigurarea autovehiculelor. Inflația flexibilă include articolele care se mișcă în sus și în jos în costuri mai rapid: gaz, îmbrăcăminte, lapte și brânză.
În timpul stagflației din anii 1970, atât inflația „lipicioasă”, cât și cea flexibilă au crescut. Dar până acum inflația „lipicioasă” a rămas relativ constantă în comparație cu inflația flexibilă, un semn bun că aceasta ar putea fi încă temporară.
Desigur, ar putea dura ceva timp pentru ca inflația „lipicioasă” să ajungă din urmă, dar Detrick spune că este optimist. Umflarea flexibilă este ca o bandă de cauciuc, a spus el, o puteți întinde destul de mult și se va încărca înapoi.
Și, deși închiderile din China ar putea afecta lanțul global de aprovizionare, se pare că problemele se atenuează – cel puțin pentru moment. Dacă companiile pot obține cu ușurință mai multe provizii, prețurile materialelor scad și consumatorii nu vor fi taxați la fel de mult pentru bunuri și servicii, a spus Detrick.
Tarifele de expediere din Shanghai către Los Angeles, New York și Rotterdam au scăzut în medie cu 28% față de vârful de anul trecut, potrivit datelor LPL Financial. Fiabilitatea programului pentru navele de containere continuă, de asemenea, să se îmbunătățească, potrivit noilor date de la firma de analiză Sea-Intelligence.
Ca urmare, mișcarea mai scăzută a inflației ar putea fi bruscă, în special pentru bunurile de folosință îndelungată, a spus Detrick. Totuși, a avertizat el, este greu de spus dacă vedem lumina la capătul tunelului – sau un tren care se apropie.