Site icon TIMP ROMÂNESC

Ministrul Educației: ” Învățarea nu mai este doar responsabilitatea școlii”

În ciuda eforturilor colective, numărul copiilor neșcolarizați rămâne semnificativ, 128 de milioane de băieți și 122 de milioane de fete fiind excluși de la școlarizare. Deficitele de competențe educaționale sunt, de asemenea, uluitoare – 57% dintre copiii lumii nu au dobândit niveluri de calificare de bază, iar costul global anual generat de aceste deficite de competențe este de 10 trilioane USD, potrivit unui raport UNESCO.

Ca răspuns la criza globală a educației, care este, în același timp și o criză o criză a echității și a incluziunii, o criză a calității și o criză a relevanței, în septembrie 2022, Secretarul General al ONU, Antonio Guterres a convocat Summitul privind transformarea educației, cu scopul de a defini scopul, conținutul și calitatea educației în secolul 21 și de a o plasa ca prioritate a agendelor politice naționale.

În marja Forumului Politic la Nivel Înalt  al ONU, care are loc în parioada 10-19 iulie la New Yoek, Secretarul General al ONU în colaborare cu președintele Adunării Generale și Președintele Consiliului Economic și Social al Organizației Națiunilor Unite (ECOSOC) au organizat în data de 11 iulie, un eveniment special pe tema transformării educației, unde România a fost reprezentată de ministrul Educației, Ligia Deca. Scopul evenimentului a fost stimularea angajamentului asupra transformării educației.

În 2022, România s-a implicat activ în organizarea TES, co-prezidând linia de acțiune dedicată carierei didactice, rol asumat și în continuarea TES prin participarea ministrului Educației, Ligia Deca, în Panelul la nivel înalt privind profesia didactică inițiat de Secretarul General al ONU.

În 2024, România a devenit membru al Comitetului Director la nivel înalt pentru ODD4-Educația 2030 (SDG4 HLSC), organul care asigură funcționarea Mecanismului Global de cooperare în educație pentru realizarea Obiectivului de dezvoltare durabilă 4 (ODD4) al Agendei ONU, dedicat educației.

Ministrul Educației, Ligia Deca, reprezintă România în cadrul Grupului Liderilor al SDG4 HLSC, țara noastră asigurând reprezentarea statelor membre UNESCO din regiunea Europei de Est la nivelul acestui comitet, alături de Letonia și Consiliul Europei.

Recentul eveniment de la New York a abordat tema investițiilor în educație și pe cea a construirii de societăți bazate pe învățare.

În intervenția sa ca vorbitor în cadrul panelului ”Towards a learning society”,  ministrul Ligia Deca s-a referit la responsabilitatea colectivă în construirea de societăți bazate pe învățare și la faptul că o astfel de societate trebuie susținută de investiții şi de transformarea modului în care sistemele de educație și formare profesională contribuie, împreună, la reducerea decalajelor de competențe existente în societate.

De asemenea, oficialul român a subliniat că învățarea nu mai este doar responsabilitatea școlii. În acest sens, una dintre politicile României este să susțină dezvoltarea învățământului dual pe o rută completă, care garantează o mai bună potrivire a absolvenților cu cerințele pieței muncii, într-un parteneriat între instituții de învățământ preuniversitar și superior, operatori economici și comunități locale.

Reuniunea specială de la New York a fost organizată în contextul pregătirii Summitul Viitorului, care va avea loc în septembrie 2024, Summitului Mondial privind Dezvoltarea Durabilă și celeei de-a patra Conferințe Internaționale pe tema Finanțării pentru Dezvoltare, care va avea loc în 2025.

 

Exit mobile version