După aproape un sfert de secol de la înfiinţare, Trenul Prietenia, care face legătura între Bucureşti şi Chişinău, nu va mai circula în fiecare zi. Modificarea orarului de circulație intervine ca urmare a deciziei societății Calea Ferată din Moldova (CFM), care a transmis acest lucru CFR Călători. Modificările aduse de CFM a determinat CFR Călători să facă schimbări şi în ceea ce priveşte Mersul Trenurilor pe plan intern.
Astfel, începând de luni, 24 martie, pentru preluarea traficului intern de la cele două trenuri internaționale, pe ruta Buzău – Bucureşti Nord și retur, în zilele de marţi, joi, sâmbătă şi duminică vor circula suplimentar trenurile IR 10602 și IR 10601, au precizat reprezentanţii operatorului feroviar de stat din România.
Cunoscute sub numele de ”Trenul Prietenia”, garniturile de tren care circulă pe relația București Nord – Chișinău au fost suspendate în 2009, dar reintroduse în circulaţie din două în două zile.
La acea vreme a fost vorba de o decizie politică, luată de autorităţile comuniste de la Chişinău, în frunte cu Vladimir Voronin. Acum, cauzele par a fi de ordin economic.
„CFR Călători informează că urmare a deciziei Căilor Ferate din Rep. Moldova, începând cu data de 22/23 martie a.c., vor interveni modificări în circulaţia trenurilor internaționale Chișinău – București Nord și retur, astfel:
începând cu data de 22/23 martie, trenul IR 401/401-2 Chişinău – Bucureşti Nord va circula doar în zilele de marţi/miercuri, joi/vineri şi duminică/luni.
începând cu data de 23/24 martie, trenul IR 402-1/402 Bucureşti Nord – Chişinău va circula doar în zilele de luni/marţi şi miercuri/joi, vineri/sâmbătă”. Aşa a sunat, sec, comunicatul dat publicităţii vineri de operatorul feroviar de stat din România.
Trenul Prietenia este format din şase vagoane de dormit aparţinând CFM, la care CFR Călători mai ataşează unul sau doua vagoane. Pe teritoriul României, tracţiunea garniturii este asigurată de locomotive electrice ale CFR Călători.
Trenul Prietenia pleacă la 19.05 din Bucureşti Nord, ajunge la 04.59 la Ungheni, unde staţionează 107 minute, pentru schimbarea osiilor (este cunoscut faptul că ecartamentul căilor ferate din Rep. Moldova este mai lat, pe model sovietic), iar apoi pleacă spre Chişinău, unde ajunge la 08.54.
La întoarcere, Trenul Prietenia pleacă de la Chișinău la 16.35, ajunge la Ungheni la 18.43 (unde staționează 100 minute), iar în București ajung la 06.15
La începutul lunii martie, în apropiere de Roman, firele de electricitate care alimentau primul vagon din garnitură a luat foc în jurul orei 01.30 dimineaţa, au luat foc.
Este pentru a doua oară în perioada de 24 de ani de când circulă Trenul Prietenia când frecvenţa sa nu este zilnică.
În aprilie 2009, în urma protestelor de stradă de la Chişinău, conducerea comunistă a Rep. Moldova a suspendat circulaţia garniturii.
Circulaţia a fost reluată, dar numai din două în două zile. După introducerea, la 9 aprilie 2009, a regimului de vize pentru cetăţenii români care intenţionau să intre în Rep. Moldova, fluxul de pasageri care călătorea cu Trenul Prietenia s-a redus drastic. Acesta circula numai în zile pare, majoritatea covârşitoare a pasagerilor fiind cetăţeni moldoveni sau cu dublă cetăţenie.
După ce comuniştii au pierdut puterea la Chişinău, Trenul Prietenia a revenit la orarul zilnic.