Un nou film din seria „Prezențe culturale românești în Benelux” va fi lansat miercuri, 30 iunie, pe rețelele de socializare ale Institutului Cultural Român de la Bruxelles. Materialul video este dedicat operei lui Vladimir Kazan, sculptor de origine română ce trăiește în Belgia de peste 35 de ani. Filmul pune în valoare atât opera, cât și pe creatorul acesteia, evocând o serie de momente biografice și lucrări emblematice ale artistului. Autorul scenariului acestui film este Jan de Maere, critic de artă și profesor de istoria artei la Vrije Universiteit Brussel.
Conceptul filmului, de o poetică aparte, prezintă o selecție de sculpturi realizate în piatră și metal, sculpturi ce par „să erupă din trecut”, dar aparținând prezentului și prefigurând, în același timp multiple simboluri pentru viitor.Atât prin formatul scenariului său, cât și prin imaginile ce ilustrează parcursul artistic al sculptorului român, dar mai ales prin mărturiile unor cunoscuți critici de artă din Belgia, Franța, Luxemburg sau din România, filmul constituie un document de arhivă relevant, dincolo de valoarea sa estetică, fiind deopotrivă o ocazie excelentă de a cunoaște și promova operele creatorilor români prezenți în spațiul Benelux.
„Lucrez ca un arheolog: cu răbdare, secundă după secundă, strat după strat, în ritm sacadat de ciocan și daltă. Cu cât merg mai departe, cu atât percepția mea asupra timpului se schimbă mai mult. Suprafețele se organizează, scrierile dau cheia și sensul descoperirii. Secunda prezentă conține și secunda trecută și secunda viitoare, într-un flux continuu (…) Pe măsură ce iese din pământ, din carieră, piatra îmi pare cea mai frumoasă și cea mai dorită dintre sculpturi. Nu îndrăznesc să o ating. De fapt, scopul meu nu este să creez o sculptură frumoasă, ci să fac din nou piatra frumoasă. Realizarea acestui film minunat dedicat sculpturii, a fost pentru mine o experiență umană și artistică deosebita. Armonia creată de toti protagoniștii acestei experiențe fabuloase este cheia reusitei acestui film:coordonarea excepțională, tactul, umanismul rabdarea și înțelegerea superioară a artei și artistului dovedită de echipa ICR Bruxelles, profunzimea magistrală, dincolo de percepția imediată, a interpretarii academicianului Jan De Maere, magia montajului video ce a transpus totul într-o manieră modernă, minimalistă dar cu o încărcătură emotională impresionantă… Am înțeles, cu bucurie în suflet, că de acum operele mele nu îmi mai aparțin și vă mulțumesc pentru această experiență care mă onorează.” -Vladimir Kazan
Referindu-se la opera lui Vladimir Kazan, renumitul critic de artă belgian Wim Toeboschdeclara în 1999, pentru Arts Antiques Auction: „Înțelegem și credem cu ușurință pe Vladimir KAZAN atunci când declară că baza muncii sale este propria lui plăcere de a lucra, de a manipula bronzul, alama și piatra albastră belgiană – o descoperire pentru acest artist de origine română. Dar plăcerea lui este dublată de profunda noastră admirație pentru aceste cufere, aceste cuburi, aceste uși care nu numai că se îmbină cu metalul și piatra într-un mod remarcabil și intrigant, ca și când natura însăși ar fi dorit-o așa, dar și evocă, cu o acuitate excepțională, ideea înrădăcinată în spiritul sculptorului: că arta este un flux, o scurgere permanentă a timpului care lasă urme în toată existența omului. Sunt urme pe care Kazan le trasează, cu o sensibilitate rară și o discreție delicată, pe suprafețele lucrărilor sale. Fiecare piesă este un palimpsest care rămâne descifrabil pe mai multe straturi și care a dobândit o patină surprinzătoare în peregrinările sale.”
„Acest film scrie o istorie a timpului fără anecdote. Sculpturile lui Vladimir Kazan își păstrează misterul. Ele sunt oglinzile emoțiilor noastre îngropate. Suprafața lor este plină de semne, cuvinte ale realității nedefinite. Noaptea interioară speră la raza soarelui de dimineață. Kazan este un artist care își are rădăcinile în trecerea timpului, care lasă o urmă de neșters pe floarea pietrificată în timpuri ancestrale, devenită astăzi rocă. Această amintire este gravată în bronz ca un sgraffito provenit din culturi necunoscute, semn al timpului pierdut înainte de eternitate”,subliniază criticul de artă Jan de Maereîn acest film.
EvenimenteleICR Bruxelles din seria „Prezențe culturale românești în Benelux” au debutat în anul 2020 cu două documentare deosebit de apreciate de public, avându-i ca invitați pe Maurice Van der Speeten și Jan Willem Bos, doi dintre partenerii de prestigiu ai reprezentanței ICR din Belgia. Proiectul a continuat cu două episoade dedicate sculptorilor de origine română ce trăiesc ți lucrează în Belgia: Marian Sava și Vladimir Kazan. Aceste materiale video au pus în valoare creatori români din spațiul de referință dar și participările românești din cadrul unor evenimente înscrise în agenda culturală din Benelux, participări menite perenității și care vorbesc despre creativitate, relevanță și despre valoarea artei contemporane românești la nivel internațional, o lungă perioadă de acum înainte.
Evenimentele se înscriu în strategia ICR Bruxelles de promovare a artiștilor români care trăiesc și creează în Benelux, în continuarea prezenței românești de la cea de a 27-a ediție a Festivalului Internațional de Arte Europalia.
Vladimir Kazan (n. 1952, Ploiești, România) a studiat la Școala de Arte din Ploiești și la Academia de Arte Frumoase din Liège.S-a stabilit în Belgia unde și-a creat propriul univers.Lucrările sale au fost expuse în centre culturale, galerii și târguri de artă din multe orașe europene precum: Bruxelles, Strasbourg, Aachen, Bari, Berlin, Bruges, Frankfurt, Geneva, Köln, Padova, Palermo, Paris, Roma. Artistul a fost răsplătit cu numeroase premii prestigioase de-a lungul carierei. Printre acestea, Premiul „Etruria Arte”, la Venturina, Italia, Premiu din partea orașului St. Ghislain, 1998, Belgia, Premiul pentru arhitectură și renovare urbană, 1993-1994, Liège, Belgia.
Lucrările sale sunt incluse în numeroase colecții publice din Belgia: Herk-de-Stad, Saint-Ghislain, „Hommage à Ockeghem”, Muzeul de Interpretare a Pietrei din Sprimont, Liège, Universitatea din Province de Hainaut, Château d’Oupeye dar și în Italia, la San Vincenzo.
Vladimir Kazan participă cu mare succes la simpozioane de sculptură importante precum cele de la Musée de la Pierre, Sprimont, Belgia, în 1994, 1996, 1997, 2005 și la Skulpturen in Park, Môrfelden Waldorf, în Germania. Are nenumărate expoziții personale și de grup în întreaga lume, dintre care le amintim pe cele de la Salon de Mai, Bruxelles, 1992, Lineart Gand Galerie, Zinzen, Bruxelles, în 1995, Salon d’automne, Grand Palais, Paris, France, în 1996, T.O.P.O.S. Avelina, Fiera di Roma, Galerie Contemporart și San Severo, Italia, în 1996, Etruri Arte, Venturina și Arte Padove, Galerie Contemporart, Italia, în 1997, Art Paris, Caroussel du Louvre, Paris, Franța, Galerie Raphael, Frankfurt, Ludwig Forum, Aachen, în 1997, Fiera di Vincenza, Italia, în 1998, Art Strasbourg, France, Cologne Fine Art, Galerie Raphael,Frankfurt,Germania, în 2016, Art UP, Lille, France, Galerie Art’n pepper, Belgia, în 2016, Art UP Rouen, France, Galerie Ephemère, Liège, Art Karlsruhe, Galerie Raphael, Frankfurt, în 2017.
Jan de Maere este critic de artă, profesor de istoria artei la Universitatea Vrije din Bruxelles și Universitatea Duke, este specialist în arta flamandă a secolelor XVI – XVII și un rafinat cunoscător al artei românești contemporane, a cărei evoluție a urmărit-o și a promovat-o în ultimii 20 de ani.În iulie 2015, profesorul Jan de Maere a fost decorat de președintele României cu Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Mare Ofițer. În anul 2016, a primit decorația Legiunea de Onoare, cea mai înaltă distincție a Guvernului francez.