”Noua generație de pașapoarte simple electronice și simple temporare puse recent în circulație de MAI au elemente de siguranță care le vor face aproape imposibil de falsificat și un design modern cu detalii inspirate din istoria și geografia țării noastre”, a explicat chestorul de poliție Mirel Toancă, director general al Direcției Generale de Pașapoarte din MAI.
Astfel, elementele de securitate ale noii generații de pașapoarte au la bază noile tehnologii în materie: desene stilizate, microtext, diferite tehnici de imprimare şi elemente optic variabile, precum şi unele realizate prin nanotehnologie.
O parte din elementele de securitate sunt vizibile cu ochiul liber, în diferite spectre de lumină, inclusiv în infraroşu, dar sunt și elemente care pot fi sesizate doar cu ajutorul unor dispozitive speciale.
De asemenea, sunt utilizate cerneluri speciale, hârtie de securitate cu filigran și fir metalic, fir de coasere în trei culori (roşu, galben şi albastru), una dintre culori fiind fluorescentă. În masa hârtiei este inserat un fir metalic fluorescent, care, în lumină UV, reacţionează în trei culori (roşu, galben – verzui şi albastru).
Pe lângă noile elementele de securitate pașapoartele românești devin și un instruent de promovare a obiectivelor turistice și istorice ale României.
Astfel, fiecare pagină a noilor documente de călătorie conține un desen stilizat al unui monument istoric sau al unui obiectiv turistic cunoscut din România, precum: Delta Dunării, Lacul Roșu, Sfinxul, Arcul de Triumf, Cetatea Sucevei, Mănăstirea Bârsana etc.
”Datorită acestor noi elemente – de siguranță și de design – documentele de călătorie românești vor fi printre cele mai sigure pașapoarte de la nivel internațional, fiind extrem de greu de contrafăcut.
Noile modificări nu vor influența costul pașaportului plătit de cetățean. Documentele de călătorie din generațiile anterioare sunt și rămân valabile până la data menționată în acestea”, a mai spus chestorul de poliție Mirel Toancă.
În 2018 au avut loc mai multe schimbări legislative cu impact pentru cetățeni – precum dublarea termenului de valabilitate la 10 ani a pașaportului simplu electronic pentru persoanele de peste 18 ani.
În plus, au fost modificate condițiile în care poate fi eliberat pașaportul simplu temporar care este valabil 12 luni.
Astfel, acest tip de pașaport se eliberează într-un termen ce nu poate depăși 3 zile lucrătoare, doar în situații obiective, în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară și urgentă prezența persoanei pe teritoriul altui stat și nu există timpul necesar pentru emiterea pașaportului simplu electronic.
În lipsa documentelor care justifică necesitatea și urgența deplasării în străinătate, pașaportul simplu temporar se eliberează într-un termen ce nu poate depăși 10 zile lucrătoare.
Printre documentele care atestă motive de sănătate sunt acceptate, de exemplu, cele emise de autorităţile medicale, care consemnează necesitatea procurării unei medicaţii din străinătate sau necesitatea efectuării unui tratament, a unor investigaţii sau proceduri medicale în străinătate de către solicitantul paşaportului.
Pentru motive familiale, solicitanții pot să prezinte, de exemplu, documente din care rezultă că o persoană din familie, se află într-una din următoarele situații:
– necesitatea de a urma un tratament sau de a efectua investigaţii sau proceduri medicale în străinătate
– stare de arest, proces judecătoresc, accident, deces etc.
În ceea ce privește motivele profesionale pot fi prezentate, de exemplu, documente emise de entităţi din ţară sau străinătate, din care rezultă necesitatea şi urgenţa deplasării solicitantului în afara țării, în contextul exercitării atribuţiilor sale profesionale, participării la cursuri, conferinţe sau seminarii.
Modificarea condițiilor de eliberare a pașaportului simplu temporar a încurajat cetățenii să opteze pentru pașaportul simplu electronic, fiind constatată reducerea cu aproape 42% a cererilor de documente de călătorie temporare în ultimele șase luni și creșterea cu aproape 37,05 % a solicitărilor pentru pașapoarte electronice, față de perioada similară a anului 2017.
Stadiul eliberării pașapoartelor poate fi urmărit prin intermediul unei aplicații on-line, denumită ,,status pașaport”.
Link-ul către aplicație este disponibil pe platforma www.epasapoarte.ro, pe site-ul oficial al instituției, www.pasapoarte.mai.gov.ro și pe site-urile Instituțiilor Prefectului, în pagina dedicată serviciilor de paşapoarte.
De semenea, a fost dezvoltată platforma de programare online www.epasapoarte.ro care este disponibilă pentru toate serviciile de pașapoarte din țară.