Românii pot vota la orice secție în țară și în străinătate
Ordonanța de Urgență a Guvernului privind organizarea alegerilor anticipate, adoptată în ședința de guvern din 4 februarie, a fost trimisă la Monitorul Oficial pentru publicare. Actul normativ prevede că cetățenii vor putea vota la orice secție din țară sau din străinătate. În diaspora votul se va întinde pe 3 zile, iar numărul parlamentarilor pentru diaspora a fost dublat de la 6 la 12.
Conform actului normativ este reglementată baza legală pentru ambele situații, atât în cazul în care guvernul decide să organizeze alegerile locale și alegerile parlamentare anticipate la aceeași dată, cât și pentru date diferite.
Ce prevede OUG privind alegerile anticipate
Numărul parlamentarilor din diaspora se dublează de la 6 la 12 deputați și senatori.
Trei zile de vot pentru diaspora. Votarea în țară se desfășoară într-o singură zi, care poate fi numai duminică. În străinătate, votarea se desfășoară și pe parcursul zilelor de vineri și sâmbăta imediat anterioare datei votării.
Românii vor putea vota în orice secție de vot, pe liste suplimentare, în țară sau în străinătate, cu o singură excepție ”în cazul în care se află în unitatea administrativ-teritorială sau sectorul municipiului București unde își are domiciliul sau reședința”. În acest caz ”poate vota numai la secția de votare la care este arondat conform domiciliului sau reședinței”.
Se înjumătățește numărul semnăturilor necesare pentru susținerea unui partid sau a unei alianțe electorale, precum și pentru susținerea candidaților independenți.
De asemenea, sunt reduse termenele pentru toate procedurile electorale prealabile alegerilor.
În cel mult 5 zile de la data dizolvării Parlamentului, Guvernul stabilește, prin hotărâre, la propunerea Autorității Electorale Permanente, data votării, calendarul operațiunilor electorale, cheltuielile și măsurile tehnico-organizatorice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor parlamentare anticipate.
În cazul alegerilor parlamentare anticipate, data desfășurării acestora se stabilește cu cel putin 50 de zile înaintea votării.
Guvernul a reglementat atât situația în care cele două perioade electorale, pentru locale și parlamentare se suprapun, însă cele două scrutine sunt organizate la date diferite, precum și situația în care alegerile locale și parlamentare anticipate din 2020 ar urma să fie organizate în aceeași zi.
”Art. 7: (1) În cazul în care perioada electorală corespunzătoare alegerilor parlamentare anticipate începe în timpul unei perioade electorale aferente altor alegeri generale, organismele electorate constituite sau care se vor constitui în cadrul acelui scrutin vor îndeplini, în mod corespunzător, și atribuțiile prevăzute de prezenta lege pentru Biroul Electoral Central, birourile electorale de circumscripție, oficiile electorale și birourile electorale ale sectiilor de votare.
(2) În cazul în care după data începerii perioadei electorale corespunzatoare alegerilor parlamentare anticipate începe perioada electorală aferentă altor alegeri generale, organismele electorale constituite sau care se vor constitui pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate vor îndeplini, în mod corespunzator, și atribuțiile prevazute de legea care reglementeaza scrutinul respectiv.
(3) În cazurile prevazute de alin. (1) și (2), votarea va avea loc la date diferite”.
”În situația în care alegerile parlamentare anticipate nu pot fi organizate la altă dată decât cea a alegerilor locale generale din anul 2020, în țară, alegatorii voteaza în aceleași secții de votare, în același interval de timp, cu aceleași ștampile cu mențiunea ”VOTAT”, pe buletine de vot separate, prezența la vot fiind consemnată pe liste electorale, cu semnături distincte pentru fiecare tip de scrutin.”
În cazul alegerilor parlamentare anticipate, candidaturile sunt admise sau respinse, după caz, până cel mai târziu cu 25 de zile înaintea datei alegerilor.
În cazul alegerilor parlamentare anticipate, termenul de înregistrare ca alegător prin corespondenta începe în 48 de ore de la data dizolvării Parlamentului.
Ordonanța de Urgența a primit aviz negativ din partea Consiliului Legislativ. Consiliul Legislativ susține că Executivul a trimis proiectul spre avizare în ziua în care a fost demis prin moțiune de cenzură, or la acel moment nu mai avea dreptul să promoveze ordonanțe de urgență. Avizul este, însă, consultativ.