Parlamentul European a votat modificarea anexelor la Regulamentul 539/2001 privind regimul vizelor pentru cetățenii care au nevoie de viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror cetățeni sunt exonerați de această obligație. Astfel, Rep. Moldova a fost scoasă din Aanexa I (lista negativă) și inclusă în Anexa II (lista pozitivă).
Propunerea Comisiei de a exonera de vize cetățenii Republicii Moldova are la bază progresele considerabile realizate de această țară în ultimii trei ani și jumătate de dialog privind liberalizarea vizelor. Cu ocazia summitului Parteneriatului estic de la Vilnius din noiembrie 2013, Republica Moldova a parafat Acordul de asociere cu UE și a devenit prima țară din cadrul Parteneriatului estic care a îndeplinit toate cerințele aferente Planului de acțiune privind liberalizarea vizelor ce permit punerea în practică a liberalizării vizelor.
În expunerea de motive, raportoarea Tanja Fajon, precizează că în ultimii ani, Rep. Moldova a depus un efort considerabil prin implementarea de reforme dificile și prin procesul de consolidare a instituțiilor. A fost urmărită o perspectivă europeană clară drept obiectiv suprem al Planului de acțiune privind liberalizarea vizelor (PALV), acesta constituind unul dintre elementele cele mai coerente din cadrul relațiilor UE – Republica Moldova.
Semnificația liberalizării vizelor pentru oamenii obișnuiți este considerabilă, deoarece aduce beneficii concrete cetățenilor din Rep. Moldova, mulți dintre aceștia deținând deja un pașaport românesc. În ciuda așezării geopolitice a Moldovei, a dificultăților pe plan intern, a evoluțiilor recente din vecinătatea sa, UE rămâne o alternativă imperioasă pentru Rep. Moldova. Pe de altă parte, UE are la dispoziție o oportunitate majoră pentru a trimite un semnal politic puternic către Rep. Moldova și a contribui la transformarea vieților a milioane de oameni.
Eliminarea vizelor va reduce timpul de așteptare în fața consulatelor și costurile aferente călătoriei în spațiul Schengen. Va facilita contactele interpersonale – o condiție esențială pentru dezvoltarea constantă a legăturilor economice, culturale, științifice și de altă natură și va intensifica, de asemenea, contactele între oameni. Călătoria fără vize întruchipează în sine libertatea de circulație, unul dintre principiile fundamentale ale Uniunii Europene. În acest context, procesul de aprofundare a relațiilor dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova va contribui cu siguranță la îmbunătățirea exercițiului justiției și a nivelului de respectare a libertăților fundamentale.
Fără a aduce atingere statutului și situației privind Transnistria, de care raportoarea este pe deplin conștientă, și subliniind faptul că soluționarea chestiunii privind Transnistria nu constituie o condiție pentru liberalizarea vizelor, aceasta din urmă va aduce beneficii cetățenilor care dețin un pașaport biometric al Rep. Moldova, iar perspectiva sa europeană va contribui la soluționarea pașnică a chestiunii transnistrene.
Prin urmare, având în vedere relația tot mai strânsă dintre UE și Moldova, ce trece dincolo de parteneriat către o integrare economică graduală și relații comerciale consolidate, o aprofundare a cooperării politice prin intermediul Acordului de asociere, în urma unui Acord de facilitare a eliberării vizelor actualizat și bine implementat cu Republica Moldova, în urma rezultatelor pozitive ale dialogului privind vizele, având în vedere adoptarea recentă a clauzei de suspendare prin modificarea Regulamentului 539/2001 și ținând cont de faptul că Moldova a eliminat în 2007 obligațiile privind vizele pentru toți cetățenii UE, raportoarea salută propunerea prezentată de Comisie.
Raportoarea nu consideră că este necesară nicio modificare pentru a înlesni un proces de adoptare rapid și lipsit de dificultăți în Parlament, așteptând să fie luate toate măsurile necesare în acest sens și speră cu tărie că și Consiliul este angajat în vederea îndeplinirii aceluiași obiectiv.
Pentru liberalizarea regimului de vize cu Rep. Moldova au votat 460 de europarlamentari.
Decizia PE urmează să fie aprobată de Consiliul mininiştrilor de Justiţie şi Afaceri Interne ai UE şi va intra în vigoare la 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial.