Artista Alexandra Sand va prezenta performance-ul „Counting Coloursˮ vineri, 5 mai 2023, și sâmbătă, 6 mai 2023, între orele 10.00 – 16.00, în cadrul expoziției „André Cadere – Expanding Art”, defășurată în perioada 7 martie – 15 iulie 2023, la Fondation CAB ART CENTER Bruxelles. Participarea artistei în cadrul evenimentului este susținută de ICR Bruxelles.
Plecând de la legenda Penelopei și pânza ei, artista Alexandra Sand propune un performance pentru care va folosi o frânghie foarte lungă, meșteșugit împletită sau nu, pe care va înșira mărgele colorate chiar de artistă. Este o acțiune repetitivă care invită publicul să contemple asupra acțiunilor simple, precum și să fie invitat să taie și să ia cu el o bucată de frânghie cu mărgele colorate, amintind de acțiunea Penelopei de a-și distruge munca de zi la apus, un gest care evocă infinit devotament prins într-o buclă zilnică de acțiuni simple. Performance-ul va fi documentat de artistă prin fotografii polaroid.
„Ca om, număr orele, număr zilele, număr anii pentru a avea așteptări și a crea o amintire. Ca artist, vreau să număr culorile, formele, umbrele, totul pentru a imagina un moment, pentru a cuprinde arta într-un simplu gest, unic şi profund. Inspirată de acțiunea de performance art a lui André Cadere, precum și de barele rotunde, colorate din lemn pe care le-a folosit, dar și de “urmele” acestora, îmi imaginez un joc ca răspuns la toate acestea prin înșirare de mărgele meșteșugite pe ceea ce poate părea un șnur împletit la nesfârșit, al memoriei timpului.” (Alexandra Sand, artist contemporan)
Expoziția „André Cădere, Expanding Art” este concepută într-un spirit profund original și este cea mai importantă expoziție dedicată exclusiv lui Andrei Cădere în ultimii ani, o retrospectivă a operei acestuia creată în perioada post 1967. Una dintre sursele de inspirație este reprezentată chiar de principiile de prezentare dezvoltate de artist însuși, dar se profită de particularitățile spațiului expozițional modular și personalizabil al Fundației CAB, un spațiu dedicat în mod special artei conceptuale și minimaliste. Aceasta va include circa 40 de creații ale artistului român aflate în colecții din Franța, Belgia, Olanda, Anglia, Elveția și România.
O parte importantă a expoziției este dedicată pieselor textuale care amintesc de importanța limbajului în opera sa, precum și decorurilor fotografice legate de călătoriile constante ale lui Cădere, inclusiv cele care l-au adus frecvent în Belgia, unde a fost primit întotdeauna cu mare interes.
Vernisajul a avut loc marți, 7 martie 2023. Expoziția este însoțită de evenimente satelit (rezidență artistică, conferință dedicată activității lui Andrei Cădere, performance-uri), care oferă posiblitatea promovării unor tineri artiști sau a unor specialiști în opera lui Cădere.
O scurtă rezidență (Eric Hattan, 28 februarie – 8 martie) și două performance-uri strâns legate de opera lui Cădere, Marco Godinho – 22 aprilie și Alexandra Sand – 5 și 6 mai, sunt gândite astfel încât să genereze schimburi cu artiștii.
Alexandra Sand (n.1992) este o artistă vizuală care activează în domeniul artei „performanceˮ și al fotografiei de scenă, o tânără artistă premiată, care a făcut parte din prestigioasa Academie Franceză din Roma – „Villa Medici ’15-’16” și este profesoară de artă-performance.
„În practica mea, ideile și viziunile mele sunt transferate în performance, fotografie de scenă, artă video și arte vizuale. O parte din această artă vizuală este explorată în diferite forme, inclusiv desene, pictură și o gamă largă de medii inspirate sculptural. Percep, înțeleg și traduc simplitatea vieții de zi cu zi într-o platformă media documentară, care îmi permite să pun la îndoială, să vizualizez și să arhivez o varietate de situații sociale, economice și politice relevante pentru condițiile contemporane din societățile în care lucrez. Lucrarea specifică site-ului reflectă abordarea mea filozofică a esteticii relaționale și caracterul interacțiunii umane și al spațiului social ca artă. Cred în poezia vizuală și în validarea simbolurilor culturale inerente pe care le folosesc în arta mea ca pașaport pentru prezent și globalizare, ca experiență fenomenologică a subiectului individual. Înțeleg arta ca o expresie a ideilor, ca o modalitate mai bună de a înțelege efectul imaginilor și experiențelor specifice și caracterul antropologic al societăților din regiunea în care lucrez. Relația dintre artă și participant este simbiotică: arta se schimbă și este destinată să se integreze cu atitudini predominante în cultura de astăzi. Această nouă relație transformă arta în contextul experienței în sine. Arta este dinamică și în mișcare, în timp real. Exprimă experiențe într-o manieră de realizare pe care le numesc Flux, o artă a schimbării fluide și continue. Prin natura deliberat efemeră a procesului meu, încerc să dizolv realitatea înrădăcinată a participanților, să le eliberez experiența. (…) Un dialect critic este adesea menit să depășească mijloacele de exprimare locale sau individuale. Sunt un artist vizual, care lucrează în timp real sau pe drum, ca să spunem așa, lucrând cu o înțelegere din ce în ce mai mare a prezentului în artă.”(Alexandra Sand)
Andrei Cădere (1934-1978) a fost unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai artei conceptuale la nivel mondial, opera sa regăsindu-se în colecțiile permanente ale unor instituții prestigioase precum Museum of Modern Art, New York, National Gallery of Art din Washington, Tate Modern din Londra, Centre Georges Pompidou, Museo Reina Sofia din Madrid, Museum van Hedendaagse Kunst din Anvers. Creația sa a fost și în centrul unor expoziții dedicate în ultimii 15 ani: André Cadere: Pas à pas, Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris (2018); Textual Pieces, Photographs, Ephemera, Galerie Hervé Bize, Nancy, Franța (2018); André Cadere: Conceptual Documents 1972-1978, Art Encounters, Timișoara, România (2015); Documenting Cadere 1972-1978, Modern Art Oxford, Mu.ZEE, Ostende, Belgium, Artists Space, New York (2013) și André Cadere: Peinture sans fin, Musée d’Art Moderne de Paris, Franța, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, Germania, și Bonnefanten Museum Maastricht, Olanda (2007-2008).
Fondation CAB vizează promovarea artei conceptuale și minimaliste internaționale în Belgia, printr-un program dinamic de expoziții și evenimente. Înființată într-o clădire industrială a anilor 1930, stil Art Deco, spațiul expozițional al Fundației CAB se întinde pe circa 800 m2 și oferă vizitatorilor un loc unic de întâlnire cu arta. Din 2021, dispune și de o filială în Franța, în apropiere de Nisa. Fundația dispune și de un atelier ce poate fi utilizat în cazul unor rezidențe artistice și are la origini colecția de artă a lui Hubert Bonnet. Își propune, în fiecare an, organizarea unei expoziții de anvergură dedicată unui artist consacrat și a unei expoziții de artă minimalistă ce are în centru un tânăr artist contemporan.